D09
Tanken har slagit mig när man försökt tända kaminen vid lågtryck och det gärna vill ryka in en hel del att brandvarnaren inte har gått igång.

Har en som är ca 3 meter från kaminen som jag tycker att jag borde fått igång iaf 1 gång ;)

Funderar på om det är frånluftspannan som suger luften/röken förbi brandvarnaren.... Så att den inte stiger/ når fram riktigt..

Har brandvarnare på alla plan, som är sammankopplade. Har fått igång dom en gång, eller min sambo var det som bakade bullar.... Gick väl sådär ha ha men då var det grymt mycket rök uppe på loftet.

Ska man placera brandvarnarna längs ventilationsvägen, dvs där frånluften suger eller får man räkna med o ha det rökfyllt innan dom ska ge signal... Då borde det ju vara en ganska stor brand vid det laget...
 
Brandvarnarna skall främst placeras där människor vistas när de sover, dvs i sovrummen.
Det viktigaste är ju att rädda människoliv.

Sedan skall man naturligtvis ha brandvarnare t.ex. högst upp i trapphus/hall, och kanske i tvättstuga, där det kan bli överhettning i tvättmaskin och torktumlare.

Och tro mig, brandvarnarna funkar normalt för ganska små bränder, även om man har mekanisk ventilation.
Jag vet p.g.a egen erfarenhet :(
 
D09
Lät inget roligt att du själv fått erfarenhet av det.

Funderar på placeringarna i taket. Jag har placerat på alla våningar, speciellt v-rum, sovrummen och i trapphusen.
Har öppen till nock i halva huset så risken är väl att röken ska upp dit o fyllas på först.

Tänkte mer på om man placerar en brandvarnare i taket, centrum rummet. Om man sedan har kaminen placerad i ena sidan en vägg och andra änden samma sida rummen en frånluft så bör röken vid en hypotetisk eld vid kaminen dras dit med tanke på luftflödet går den vägen santidigt som friskluft dras in och dras förbi brandvarnaren och ger elden ett försprång innan brandvarnarna ger larm.
 
KnockOnWood skrev:
Brandvarnarna skall främst placeras där människor vistas när de sover, dvs i sovrummen.
Det viktigaste är ju att rädda människoliv.

Sedan skall man naturligtvis ha brandvarnare t.ex. högst upp i trapphus/hall, och kanske i tvättstuga, där det kan bli överhettning i tvättmaskin och torktumlare.

Och tro mig, brandvarnarna funkar normalt för ganska små bränder, även om man har mekanisk ventilation.
Jag vet p.g.a egen erfarenhet :(
Jag håller nog inte med, en brand kan ju starta i ett annat utrymme, vanliga placeringar är väl snarare en hall som förbinder flera rum, i tak ovanför trappschakt osv.

Nu när det finns brandvarnare som pratar med varandra kan man ju ha en i varje rum om man vill vara helt säker....
 
JOW skrev:
Jag håller nog inte med, en brand kan ju starta i ett annat utrymme, vanliga placeringar är väl snarare en hall som förbinder flera rum, i tak ovanför trappschakt osv.

Nu när det finns brandvarnare som pratar med varandra kan man ju ha en i varje rum om man vill vara helt säker....

Det var ju precis det jag skrev!

Men sovrummen är viktigast ändå.
 
En villabrandvarnare täcker max 60m2, röken har svårt att komma genom en dörröppning innan det är för sent (stor brand). Man bör ha sammankopplade brandvarnare i alla sovrum, hall, mm. Vi har uppe fyra rök och en rök&värme, ner i källaren har vi tre rök och två rök&värme, samtliga är kopplade till (inbrotts)larmet.

Tillägg.
Brandvarnaren placeras minst en meter ifrån allting (till/frånluftsdon, väggar, lamparmaturer, etc).
 
Redigerat:
dkp09 skrev:
Lät inget roligt att du själv fått erfarenhet av det.
Det slutade "lyckligt". Men blev ändå rätt mycket rök.
Se http://www.byggahus.se/forum/el/195763-elektrisk-handdukstork-brand-varning.html?pp=9999

dkp09 skrev:
Tänkte mer på om man placerar en brandvarnare i taket, centrum rummet. Om man sedan har kaminen placerad i ena sidan en vägg och andra änden samma sida rummen en frånluft så bör röken vid en hypotetisk eld vid kaminen dras dit med tanke på luftflödet går den vägen santidigt som friskluft dras in och dras förbi brandvarnaren och ger elden ett försprång innan brandvarnarna ger larm.
Jag tror inte det gör så stor skillnad.
Men vanligen har du väl kaminen i vardagsrummet eller liknande.
Och där har man snarare tilluft än frånluft.

Frånluftventiler sätter man i våtrum och kanske kök.
 
Jaha... Jag fastnade väl lite för mycket i första stycket.. :)
 
D09
Har öppen planlösning mot köket där jag har en frånluftsventil.

Får skaffa mig en rökfackla o testa :)
 
D09 skrev:
Har öppen planlösning mot köket där jag har en frånluftsventil.

Får skaffa mig en rökfackla o testa :)
Kan ju vara intressant att undersöka.
Till- och frånluftsventilernas placeringar är väl låsta.

Men att flytta runt en brandvarnare och undersöka hur placeringen påverkar funktionen kan kanske vara ett tidsfördriv.
Själv tror jag inte att det spelar så stor roll var brandvarnaren sitter.

Hade det varit så att ventilationssystemet hade klarat av att ventilera ut alla giftiga rökgaser,
så hade vi inte haft några större problem med dessa dödsfall, eller hur?
I stort sett alla dör ju av att inandas giftiga rökgaser, inte av hettan från elden.
 
Var brandvarnaren sitter bäst beror naturligtvis på planlösning och utrymmen. Rekommendationen är minst en per våningsplan och placeras i t.ex hall. Ej närmare än 50cm från väggen, ej i närheten av ventilation (som kan fördröja larmet eller i kök/badrum (falsklarm)) samt utanför sovrum (Om man inte redan har i hall och vill ha extra säkerhet).
Som tidigare inlägg skriver, sätt dem mitt i taket och använd sammankopplade modeller.

Just kvävningsdöden är den vanligaste dödsorsaken vid bränder i privatbostäder, väldigt många av dem hade kunnat undvikas om man haft fungerande brandvarnare vilket ofta upptäcks efter branden.
Ventilationssystem kan även accelerera ett brandförlopp då det tillför syre till branden, på ventilationssystem i kontor/fabriker stängs dessa automatiskt av när brandlarmet går eller styrsystemet upptäcker stora skillnader i temperaturer mellan till/frånluft.

Testa brandvarnaren minst EN gång i månaden!
Lita inte på varningsfunktionen som gör att brandvarnaren brukar pipa när batteriet är på uppehållningen, kanske har man fått ett "dåligt" batteri som dött snabbt utan varning, kanske har brandvarnaren slutat fungera av okänd anledning.

Ha minst en rejäl (6kg) brandsläckare hemma lätt tillgänglig så kan du begränsa eller släcka branden innan brandkåren hunnit fram.

Gör brandövning hemma - detta kan rädda liv om det blir verklighet! Barnen vet då hur de skall agera, vilken väg de skall gå/krypa och alternativa vägar om branden t.ex hindrar dem i trappen.

Min far som var brandman berättade många historier om både hjältar och hemska situationer. Ofta när barn var inblandade i bränder hittade rökdykarna dem gömda i sina garderober, under sängar och under/bakom skrivbord.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.