Varje gång jag åker förbi ett gammalt hus med potential så blir jag alltid sugen på att sätta tänderna i det.. men jag är tyvärr rätt okunnig på vad man ska titta efter och vad som är värt att renovera och vad man bara ska riva. Visst, om ett hus står på sniskan och varenda bräda är murken så begriper jag väl att det är kört, men var går gränsen liksom? :)

Idag upptäckte jag det här gamla ödehuset. Som synes var det hål i taket (inte bra naturligtvis), däremot såg takbjälkar vid en snabb anblick friska ut, ett av fönstren på övervåningen saknades, innertaket i "storstugan" hade rasat in, en mindre plåtspis som satt i öppna spisen var genomrostad, övervåningen saknade helt golv och innerväggar, murbruket på baksidan av öppna spisen (väggen var bruten av spisen som därför utgjorde en del av väggen inne i det angränsande rummet) satt löst och bakom murbruket var det tegelstenar. Fasaden såg rätt ok ut, fast det är klart att längst ner mot backen var det något ruttet.

Inte för att jag tänker göra anspråk på det här huset, men det vore intressant att veta av er som är mer erfarna, hur mycket jobb det skulle krävas att få det beboeligt.

Mvh
 
  • _TJ_3731.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _TJ_3733.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _TJ_3736.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2853.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2864.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2871.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2866.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2872.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns inget och göra, riv skiten.
 
Tror endast det är solstickan som kan renovera det
 
  • Gilla
Stefan555
  • Laddar…
Kortfattat så skulle jag vilja påstå att det nästan kostar mer att få det där perfekt än att riva och bygga nytt.
Skal och stomme har ingen betydelse om grunden är undermålig, sannolikheten är stor att så är fallet på den där fastigheten.

Som sommartorp på sommaren kanske går att lösa om man inte är kräsen.

Tidsmässigt går det nog dessutom fortare att riva allt! Tyvärr...

Men om man gillar en RIKTIG snudd på OMÖJLIG utmaning så visst! (y)
Det är som mitt hus, alla mina kamrater har sagt att om någon annan än jag köpt det hade dom idiot-förklarat dem med en gång. Och det var ändå fullt be-boeligt vid starten, om än nedgången och "gammal" villa. (1949, orört sedan 1970)
 
  • Gilla
Stefan555
  • Laddar…
Går inte finns inte. Med det är nog inte ekonomiskt försvarbart.
 
Oki doki :D
 
Billigare att riva och bygga nytt, knappast. Är stommen i någorlunda bra skick så kör. Tyvärr har jag ingen bild just nu på huset mina föräldrar renoverade för några år sedan. Men på bilderna att dömma ser "ditt" hus ut att vara i toppskick i jämförelse :)
 
Allt beror ju på vad man menar med att "renovera". Men om du vill ha huset till någonting som liknar ett nybyggt hus i standard, ja, då blir det betydligt dyrare att renovera än att riva och bygga nytt.
 
Ett gammalt hus kan ju aldrig bli nybyggt, eller hur. Men jag står fast vid att för att få detta hus helt beboeligt, så blir det billigare att renovera än att riva och bygga nytt.
 
Som ett nybyggt hus kan det kanske aldrig bli, den gamla charmen vill jag ha kvar i så fall. Men det ska vara välisolerat, varmt året om och rinnande vatten och helst wc-anslutning, alternativt mulltoa eller liknande.
 
@Öringen: Hade varit lite kul att se hur dina föräldrars hus såg ut innan renovering. :)
 
ska försöka leta fram några bilder
 
Varför utgår folk från att man vill renovera ett gammalt hus så att det blir "nytt". Man vill så klart ha ett gammalt hus och inte ett sketent nybygge som blir billigare.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Lite bilder. Säger kanske inte så mycket. Men vissa väggar var helt ruttna osv.
 
  • IMGP2106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4512.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4868.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2010.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
cecar33 och 8 till
  • Laddar…
OK.... om nu huset på ett mirakulöst sätt klarat sig från mögel och svamp. detta hus behöver el, vatten, avlopp, uppvärmning, tak, fönster, dörrar, nya ytskikt inomhus m.m. Men om man inte tycker man behöver det är det bara att flytta in:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.