Har anlitat entreprenör att bygga fritidhus 80 kvm i sten. Över vardagsrum ska vi ha öppet ändå upp till nock. Dock så säger nu byggarna att det måste in ett litet innertak högst upp mot nocken pga ventilation. Vet inte om det är någon luftspalt som ska gå där??

Någon som vet hur man kan gå runt det så vi kan ha öppet ändå upp till nock?

Se bifogad bild som visar hur vi inte vill ha :). Tacksam för alla svar.
 
  • Tak.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror lite på vad du ska ha för yttertak. Man måste kunna ventilera i nock, har du tänkt takpannor kan du köra öppet ända upp i nock.
 
Ahhh ok, vi ska ha plåttak. Då är det därför byggarna anser det svårt att lösa. Svårt när man själv har så dålig kunskap inom området. Men du känner inte till någon alternativ lösning?

Tack för svar!
 
AXS
Ta en annan vinkel på innertaket så det slutar 50cm längre ner.
 
Falsad plåt?
 
zeus_axel skrev:
Ta en annan vinkel på innertaket så det slutar 50cm längre ner.
Tänkte just föreslå detsamma. Om det inte skall in fönster till nock på gaveln är detta den smartaste lösningen för att dölja ventilationen.
 
Ja falsad plåt, aluzink. Bra förslag med annan vinkel på innertaket. Det ska jag absolut föreslå, tack!
 
Men hur ser de bärande delarna i taket ut ? Är det takstolar eller långsgående nockstock/balk.. ?
Är den där "platta" delen på innertaket till för att dölja det som håller ihop taket s.a.s.Har annars svårt att förstå varför det ska "ventileras" just bara i taknocken..., eller är det spirorör som ingår i husets ventilation som läggs bakom innertaket ?
 
Hej, det är en långsgående nockstock (limbalk). Tror inte det där platta är till för att dölja balken. Jag frågade nämligen om vi inte kunde få den synlig. Men det gick tydligen inte. Enligt byggarna så skulle nocken ventileras där.....vet inte om det är ett rör men jag tror det. Jag får kolla med dem igen. Tycker inte det är så snyggt med det där platta högst upp.
 
tak.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar en bild som visar taket just nu.
 
Varför inte isolera taket utvändigt? Då behöver man inte ventilera takkonstruktionen alls.
 
Hoppsan! Jag trodde projektet bara låg på ritbordet.
 
jocke_larsson skrev:
Ja falsad plåt, aluzink. Bra förslag med annan vinkel på innertaket. Det ska jag absolut föreslå, tack!
Vill bara tillägga att tänk över aluzink en vända till innan du lägger det. Min erfarenhet och de jobb jag gjort ser inge vidare ut efter ett tag. Dessutom har det en förmåga att börja rosta tidigt.
VMZink och Reihzink har bra mycket bättre produkter eller lägg vanlig stålplåt med ljusgrå kulör för att få aluzink looken. /Plåtslagare
 
jag har byggt eget med nästan samma tak konstruktion,men mina takstolar villar på limträbalken,en del i varje fall, luften kan passera på ovan sidan..i ditt fall kan jag tänka mig bora en del hål i toppen av limträ balken, så att luften kan passera och på det sättet ventilera undertaket! :)
 
Hej.

Går det inte bara att spika masonit på takstolarnas ovansida och sedan slå på en 25mm eller 45mm (beroende på önskad luftspalt). Sedan lägga råsponten överst. Då är det luftspalt mellan takfötterna.
 
  • Gilla
Lato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.