Dream_of_8848_alt. skrev:
Men dröm av vår förvåning när priset började skjuta i höjden. Tom mäklaren sa till slut att han inte på något sätt förväntat sig de bud som kom in. Så vi fick helt sonika ge oss, inte för att pengasumman blivit för stor (få hus i Boden blir egentligen för dyra att leva i) utan för att marknadsvärdet redan var rejält passerat och det därmed är en ren förlust att fortsätta bjuda och köpa huset. Jag kanske bara skriver detta av ren och skär frustration men nog är det lite omvända problematiken man har i stortstädsområdena, eller? Här kan vi inte alltid köpa eller bygga hus av just den anledningen att marknadsvärdena ligger för lågt  :(

Sometimes life is a bitch  >:( :( >:(
Marknadsvärdet är väl det ungefärliga värde som "genomsnittsköparen" är beredd att betala och faktiskt till slut betalar (på ett ungefär, ids inte kolla den exakta def.), om ni var många som bjöd och budgivarna i detta enskilda fall inte råkade bestå av ngn. "ovanlig" klick presumtiva köpare samt att det inte var en väldigt enskild företeelse så kanske "marknadsvärdena" är på väg att öka/redan har ökat, och det måste väl vara positivt :) även med tanke på kommande nybyggnationer.

//Christina.
 
Dream_of_8848_alt. skrev:
Att kommunalskatten är lite lägre är väl aldrig någon nackdel, även om det bara rör sig om några futtiga tiondelar.  :)

Vi har tittat runt, letat tomter i både Boden och Luleå men vi har krav på dem. För att det ska kännas rimligt att bygga nytt så måste tomten ha något extra, bra utsikt, vattenläge eller liknande. Annars är nybyggnationskostnaderna för höga i förhållande till marknadsvärdet vid färdigställandet. Och tyvärr kommer vi hela tiden fram till samma sak, dessa tomter finns inte att få tag i (om man inte har personliga kontakter med någon bonde som äger en bunt strandtomter).

Helt plötsligt dök det upp ett befintligt hus med bra läge ca 30m från älven. Klart att vi blev intresserade och började bjuda. Men dröm av vår förvåning när priset började skjuta i höjden. Tom mäklaren sa till slut att han inte på något sätt förväntat sig de bud som kom in. Så vi fick helt sonika ge oss, inte för att pengasumman blivit för stor (få hus i Boden blir egentligen för dyra att leva i) utan för att marknadsvärdet redan var rejält passerat och det därmed är en ren förlust att fortsätta bjuda och köpa huset. Jag kanske bara skriver detta av ren och skär frustration men nog är det lite omvända problematiken man har i stortstädsområdena, eller? Här kan vi inte alltid köpa eller bygga hus av just den anledningen att marknadsvärdena ligger för lågt  :(

Sometimes life is a bitch  >:( :( >:(
Var det i Sävastnäs?
 
Dream_of_8848_alt. skrev:
Nej det var inte i sävastnäs  ;)

Och tyvärr var det en speciell "klick" av köpare, det var endast en budgivare. Att budet de gav var så högt förbluffade till och med mäklaren. Nej jag är inte bitter, jag inte... :( ;) :(
Ahaa.... så då var det dessvärre inte så att de generella marknadsvärdena hade börjat stiga ;)

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.