Hej! Jag har tråkiga gamla torsman kanaler som lister och kabelkanaler i taket. I väggarna har ja vp rör men utanpåliggande kontakter/bytare. Nu sätter jag in takdosor och drar ny el i flexslang. Nu till problemet, för att slippa dra nytt i väggarna vill jag använda befintliga rör i väggen. Jag hade en elektriker hemma och han tyckte att jag kan skarva och dölja under vanliga taklister. Men det går ej att skarva vp rören i väggen med muff då ändarna är för korta och muffen blir ivägen bakommen list. Kan man smyga i kabeln och typ använda krympslang för att göra enöverång??
 
  • Gilla
Ibanez_patrik
  • Laddar…
Du vill göra en övergång mellan infällda rör och utanpåliggande kabel, eller FK i rör/slang?
Är det utanpåliggande kabel så behöver du inte skarva på någon slang.
Handlar det möjligen om slang bakom taklist? Du kan i så fall använda en kabelkanal som tillåter FK - då behövs inte speciell övergång annat än att kanalen täcker rörutloppet.
 
Nja! Jag förklara dåligt känner jag. Jag drar alltså ner flexslang från vinden, smyger ned slang mot röret i väggen ca 70 mm från taket.Skarven däremellan far jag efter. Där måste jag väl ha en tät skarv?
 
Hur mycket kommer du åt av befintliga röret? Slutar det 70mm från taket, eller sticker det upp 70 mm?
 
Röret är kapat så att det slutar jäms med väggen. Det går in i vägg ca 70 mm från taket.
 
En bild hjälper.. Men du måste nog hugga upp väggen och skarva på röret...
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Alternativ sätta en dosa över skarven då den annars kan vara svårt att få till så att det går att dra FK genom den.
 
IMG_4875.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder IMG_4873.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade huggit upp från röret upp till taket, tryck ned en skarv i väggen och på med slangen. när du huggit upp kan du borra snett upp och få en helt dold skarv. Sen spackla och täck med taklist.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Använd föresten skarvmuff med låsfjäder, inte kul när rören glider isär i väggen.....
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1350844567.686308.jpg
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja det kanske är modellen. Hur lång år en sådan muff?
 
Gissar på 8cm. Om du öppnar och skär ändan på röret så trycker du ju ned den i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.