I samband med ytterdörrsbyte blev det en glipa på 2-3 cm mellan yttertrappa och huset, man ser in under hallgolvet kan man säga.

Ska sätta tröskelplåt, kan jag fylla mellanrummet med diffusionstät fogskum och sedan sätta tröskelplåt?
 
Var försiktig med fogskum så den inte expanderar i ett slutet utrymme, den utvidgar sig med en oerhörd kraft och kan få reglar att bågna.
 
Tack för varningen, fullt medveten om det, här finns gott om utrymme att expandera ut i. Funderar mest på om det är klokt att täta sv. Diffusionstätt just där.
 
Nja, jag skulle ha tätat med vanlig isolering och sedan lagt på tjärad vindpapp, dvs en diffusionsöppen lösning, och därefter plåten.
 
Vad för diffusionstätt fogskum hade du i så fall tänkt använda?
 
Min erfarenhet av fogskum är att kvaliten mellan olika tillverkare varierar. Här måste jag nog säga att ju dyrare desto bättre. Tycker att det är svårt att dosera rätt med fogskum eftersom man har dålig koll på hur mycket den expanderar. Man vill ju inte skära bort för mycket som har trängt ut. Sedan är det svårt att se hur bra det blev inåt i komstruktionen. Stänk av fogskum är också farligt. Får man det i ett öga då ärsynen förlorad, på huden sitter det enormt irriterande. Försöker unvika fogskum även om det ibland är lockande att använda.
 
Essve eller dylik...
 
Och jag har använt en hel del fogskum så själva handlaget är inte min fråga utan huruvida det är en bra idé att täta av insida mot yttervärlden med det.

Vanlig isolering känns som om att det kan bli blött, yttertrappan är av betong och dikt an mot huset. Känns som om att ull kommer suga fukt
 
  • Gilla
RiverBear
  • Laddar…
OK, då förstår jag dina funderingar för fogskummet, kan tyvärr inte säga om det är rätt eller fel.
 
Mikael_L
Fogskummet kan säkert suga upp vatten det också. Så vad du än isolerar med så ska du nog skydda det mot vatten.

edit:
Men det är väl fritt vatten som mineralull och fogskum behöver skyddas mot. Små små mängder fukt som tillförs från betong via diffusion skadar nog inte sådan icke organisk isolering.

Det sätts ju ibland stenullsisolering mot mark under gjutna konstruktioner, och cellplast mm.
 
Redigerat:
Mm, tror jag sätter stenull/ annan isolering, skyddar den med lite plast och sen helt enkelt gjuter ihop hus och trapp som det en gång var. Blir ju inget fritt vatten som du säger. Sen tröskelplåt över
 
Skulle utan minsta tvekan ha fogskummat detta och sedan kompletterat med plåtar etc.

Vad gäller hanteringen så kan jag ge er ett avskräckande exempel, minns inte om jag postat här tidigare. Höll på att göra mig riktigt olycklig i somras..... Fogskum i flaska med pip är svårt att dosera så jag har skaffat en pistol (sika's) med tillhörande flaskor. Mycket smidigare att hantera. Dock vill det gärna spruta lite när man delar på flaska och pistolhandtag och vid ett tillfälle var jag oaktsam och gjorde detta för nära ansiktet. Hade fogskum i hela ansiktet, över och under ögon (jag såg nästan inget framåt) osv..... som tur var hade jag medhjälpare som kunde plocka bort de största kluttarna med skum och jag klarade på något mirakulöst sätt ögonen helt. Efter den händelsen skummar jag inte utan brillor på näsan - man har liksom inte sådan tur två gånger.....
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Ett diffusionstät skum med slutna celler är nog bland det bästa du kan använda där. Sluter tätt, tål fukt, släpper inte igenom nåt.
 
För att få använda fogskum professionellt krävs för utom att man använder skyddsutrustning, utbildning och regelbundna läkarkontroller. Fogskum är en härdplast och kan ge men långt efter att man hanterat det, tex allergier, eksem .
Så mitt råd är använd skydd och var försiktigt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Viktor Cz. skrev:
För att få använda fogskum professionellt krävs för utom att man använder skyddsutrustning, utbildning och regelbundna läkarkontroller. Fogskum är en härdplast och kan ge men långt efter att man hanterat det, tex allergier, eksem .
Så mitt råd är använd skydd och var försiktigt.
Samma sak gäller superlim och loctite, tänk på det nästa gång du ska limma eller dra åt en mutter.
Eller så bryr du dig inte mer än nödvändigt eftersom du ändå inte utsätter dig för de skadliga ångorna 40h i veckan året runt...

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.