Jag blir tokig och söker nu hjälp från detta allvetande forum!
Har en Gustafsberg Twico där infödesventilen inte stänger. Problemet är helt enkelt att flottören inte flyter upp ordentligt. Om man dunkar på toan flyter den upp. Har löst problemet tidigare genom att smörja med 5-56, men det kommer tillbaka efter några veckor. Tänkte nu att jag skulle montera isär allt och göra rent och smörja, men får ju inte isär grejorna! Hittade en film på youtube och där vred man ventilen moturs och lyfte bort. Testade detta och fick ta ordentligt (läskigt med plastgrejorna), till slut snäppet det till typ 1/6 varv, men satt fortfarande fast. Vred ett snäpp till, ingen skillnad...

Hur får jag loss infödesventilen? Och varför flyter inte flottören upp, det verkar inte kärva....

Mvh/Larsa
 
Och en bild...
 
Nu bild.... Alltså den lila grejen jag försöker få loss...
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1350718599.174887.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Din inloppsventil borde vara uppbyggd som fluidmaster. Har du en låsmutter under cistern precis ovan ventilen på inkommande vatten?!

"Lock nut" på bilden:
 
  • toilet.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men egentligen är det toppen jag vill få loss, själva ventilen. Då kan jag göra rent den och flottören
 
Krilleman
Ja, men om du plockar bort hela den delen, så har du nog större hopp om att lyckas plocka isär den och kanske också få ihop den med!
 
krilleman_215 skrev:
Ja, men om du plockar bort hela den delen, så har du nog större hopp om att lyckas plocka isär den och kanske också få ihop den med!
Tack för tipset. Tog isär allt idag, hittade inget direkt fel utan gjorde rent och justerade ned flottören lite. Nu funkar det kanon....
 
Kan förresten komplettera med att det inte alls gick att vrida av ventilhuset såsom de gjorde i Gustafbergs instruktionsfilm. Måste finnas flera varianter....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.