Vad händer om man murar upp en "ny vägg" med tunna leca block invändigt i källaren som extra isolering det borde ju funka då kan ju fukten vandra igenom.
Sen kan man ju putsa det och måla så blir det fint ;)
Ska man ha en hemmabio så behöver man nog dock lite ljuddämpande material
 
gaia skrev:
Trä- biligt.
metal orsakar ingen dålig lukt när det vid lite otur med fuktbalansen rostar sönder ;)
gaia

Efter många år i byggbranschen har jag då aldrig sett stålreglar som rostar... de brukar ju nämligen vara galvade...

Jag skulle inte inte isolera på insidan då det bara sitter en platonmatta på utsidan...inte heller fuktspärra.Då blir det väldigt svettigt i gummistövlarna tror jag Wink
Hmm... En anledning med att använda gummistövlar, som du kallar Platon, är väl att hålla fukt ute från fötterna? Skulle du gå ut i regn med bara bomulls-strumpor?

Läst på Statens provningsantalt:

Källare

En källarvägg bör isoleras på sin utsida. Då kommer väggen att hållas varm och torr.

Invändig isolering med mineralull mellan reglar innebär samma risker som för platta på mark med överliggande isolering. Regelverket som ligger mot betongväggen hamnar i fuktig miljö och risken för påväxt och lukt är stor. Om man vill minska risken för skador i en redan byggd vägg kan man byta träreglarna mot stålreglar, sätta distans mot väggen och byta mineralull mot cellplast (eller utesluta isoleringen helt vilket visserligen ökar energiförlusterna men minskar risken för mögelproblem).

Fuktskyddet på väggens utsida kan utföras antingen helt tätt t ex med asfaltstrykning eller papp eller med luftspaltbildande skivor av polyeten (t ex varumärket Platon). Ett bra sätt att förbättra en källarvägg är att i samband med att man gräver upp för omläggning av dränering både tilläggsisolera och förbättra fuktskyddet. Tilläggsisoleringen på utsidan gör att väggen kan torka inåt.
 
Stringfellow skrev:
Hmm... En anledning med att använda gummistövlar, som du kallar Platon, är väl att hålla fukt ute från fötterna? Skulle du gå ut i regn med bara bomulls-strumpor?

Läst på Statens provningsantalt:
Mmm.. Ofta så bygger man inte med platon mattan utan den kommer dit i efterhand.. eller hur?

Detta gör att Markfukt under i från ALLTID kommer att komma in till källaren.. Platon mattan hindrar ju bara fukt att komma in via väggen.

Det folk menar med Gummistövel effekten är ju att platon, är för tät för att grundmuren ska kunna andas (stoppa foten i en plastpåse o se om den kommer vara torr eller blöt om ett par timmar), vilket gör att den markfukt som kommer genom golvet i källaren inte kan andas ut och måste då ventelaras ut.. Vilket då kan bli fuktproblem..

Detta stämmer dock inte helt.. efter som platon just har spalter för att ventelera väggarna.. SÅ att dränera med platon i dag är inte någon Gummistövel effekt.

Det som är platons naktdel är ju att det inte isolerar överhuvudtaget. mao det tillkommer ett extra moment..
 
Energiförlusten under mark är MYCKET marginell jämfört med väggar och tak ovan mark.
 
Beror ju förvisso vilken Temp du vill ha i källaren.. :D

20 grader? då måste du värma året runt (troligen) efter som marken kyler ner källaren.. ;)

Så nog är det alltid bra att isolera källaren. Du får ner kostnaden med uppvärmingen av den.. Inte så kul att titta på Film i en 17 grader kall källare.. :-/ framför allt inte om det är en blåsig regning film.. med subban blåsades runt fötterna.. Då vill man gjärna ha 30 grader ;D ;)

Dock kommer man ju aldrig ner i minus grader..
Men ska man sitta där några timmar så.. Komfort är ordet. :)

Finns ju filtar också.. dom fungerar alltid.. :)
 
Till gugu:
Vi har murat ett lager med lättbetong innanför våra källarytterväggar där vi nu bygger badrum. Bakgrunden var att vi hade stor "nivåskillnad" på väggarna (tjock ner, tunn uppe) och att vi gärna, som denna tråden handlar om, ville ha lite mer isolering.
Fördelarna vi ser med detta är att väggen blev tokslät och var lätt att kakla på. Vi satte 5 cm stenar nere och 7 cm uppe. Med andledning av en tidigare fråga på forumet så räknade jag ut att 7 cm bör motsvara 2 cm mineralull i isolerningseffekt. Fukten kan nu vandra som den vill och det är vi extra glada över.
 
Ojdå, det var många svar under tiden jag varit borta! Tack för det!
Rogerhq m fl: Japp har tänkt tanken att bygga moduler av dämpande väggskivor som jag helt enkelt hänger löst i taket för att kunna inspektera vägg när somhelst. Oavsett vad jag än gör så kommer väggarna att täckas av tjocka drapperier så hur det se ur är mindre vesäntligt. Drapperierna i sig dämpar också ljud, men bara i höga frekvensregistren, behövs kraftigare doningar för basljud.

Gaia: Japp jag har snappat upp träulliten också, undrar bara vad detta undermaterial kostar? Säkert svindyrt... Vet inte heller vilken akutisk effekt den har...

Alternativ 1)
Betong-luft-träskiva/"hönsnät"-isolering-gips satt på träreglar

Alternativ 2)
Betong-luft-träskiva/"hönsnät"-isolering-gips satt på stålreglar

Alternativ 3)
Betong-luft-träullit

Alternativ 4)
Löst takhängande moduler av Alt 1

Om det blir 1-3 funderar jag på att montera fläktar i luftspalten mot taket för att cirkulera luften, ett antal fläktar typ sådana som sitter in persondatorers kraftaggreget, 12V, borde kunna göra susen...
Hålla en temp tunt 18 grader o köra med luftavfuktare regelbundet borde vara ok. Man ska ha i åtanke att det inte bara är väggar utan också biobesökare och elektronik/högtalare för många pengar som ska trivas där inne...

 
hur går man tillväga om man ska ventilera denna vägg? tänkte mest på om den inte är isolerad ifs. ? måste man ventilera den då ? eller bildas det nån form av sjävdrag i den luftspalten mellan leca/betong och plåtegel ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.