J
Hej. Jag har nu fått hjälp med lite markarbeten vid sommarstugan för att fixa till en farstukvist/entré. Planen är att mura upp två varv med leca-block på 3 x 2 meter där det ovanpå gjuts en 10 cm tjock platta i betong. Innanför "muren" blir det cellplast med utrymme för kantbalk samt armering för balk och plattan. Tänkte använda leca-block bredd 25 cm av den nya modellen med not/spont samt armering av blocken enligt info från tillverkaren. Då den "paddade" ytan kom lite högre än planerat undrar jag om det räcker att fylla upp med ca 10 cm typ makadam för att stabilisera den färdiga konstruktionen runtom. Tacksam för input! Mvh Jocke
 
  • IMG_0600_1632x1224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0609_1632x1224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0610_1632x1224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena!

Vad jag kan se så är det väl natursten i husgrunden!?
Ska du då inte ha det i grunden till förstukvisten med?

Lite mer jobb men absolut snyggare och mer enhetligt...
Har lite funderingar och tips om du vill.
Hör av dig till mig på..

byggahemma.blogg.se

/ Göran
 
J
Hej Göran.
Du får gärna återkomma med förslag på lösning avseende natursten och om mina tankar kring grundkonstruktion
verkar ok samt också avseende att endast stabilisera leca-muren med ca 10 cm makadam eller liknande. Om någon annan har möjlighet att kommentera så vore jag mycket tacksam. Mvh Jocke
 
Det du först måste göra oavsett om du murar med leca eller natursten är att gräva dig ner ca 20 cm och gjuta en sula med betong. Gärna 25 cm och isolera med minst 5 cm markisolering för att förhindra att tjälen knäcker din konstruktion.
Sen murar du med leca eller natursten på det. Leca är absolut lättast men natursten ger ju en mycket bättre helhetsbild och smälter in med den gamla grunden.
Sen kan du fylla grunden med grus eller cellplast och till sist gjuta din platta på 10 cm ovanpå allt..

Så skulle iaf jag ha gjort det... Ska säga att jag förstår inte helt hur du menar att du tänkt göra.
 
Jag är inte helt säker på att jag förstår din beskrivning. Men om leca ska utgöra form och ytterväggarna också ska vila på lecan så behöver du inget kantbalk.

För inte så länge sedan gjorde jag en liknande lösning på ett 32 m2 golv.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/196480-strunta-i-kantforstyvning-av-platta.html

Det finns även lättare lösningar, som egentligen inte är helt enligt byggnormen. Men som jag vet förekommer. Det innebär att första skiftet leca läggs i en limpa av 10 cm tjock betong. Lite enkelt armerad. Det finns andra här på forumet som byggt stora garage med den metoden. Här på Gotland är den vanlig när bönder bygger åt sig själva. kan metoden rekomenderas? Nej egentligen inte, men det går fort!
 
Den sistnämnda metoden är väl inte så fel ändå? Den finns beskriven bland annat i Webers projekteringshandledning.
 
J
Hej.
Tack för infon, flera bra tips. Locke, har du någon länk
till projekteringshandledningen hos Weber som beskriver
sistnämnda förslaget? Med vänlig hälsning, Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.