1-plans hus. Har ett utrymme på 80cm upp på "vinden" där jag tänkt lösulla med 60cm Thermocell träfiberisolering.

Det borde väl inte vara några problem att isolera enligt bilden? Har ju ganska god luftspalt ovan isoleringen och det borde väl vara okej att isolera ut emot klimatskivan?
Är en liten glipa mellan panel och råspont med insektsnät. Har tänkt sätta gavelventiler uppe i nock.

Vill bara vara säker att det är ok så här och att jag inte behöver sätta någon masoni/pappskiva som distans för att få in luft.

Klimatskivan är ju med vindpapp på utsidan så den släpper inte direkt igenom mycket.
 
  • tak och isolering luftflöde.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi gjorde en "quick and dirty" isolering med lösull av vindsbjälklaget på en sommarstuga med eternittak, inget undertak.

Under ett par år for det ut tussar av isolering varje gång det blåste lite (stugan ligger på västkusten).
Det såg lite skräpigt ut på gräsmattan.

Men nu efter fem år har det lugnat ner sig. Den isolering som finns kvar ligger still.
 
Du skulle behöva sätta något som hindrar att det blåser in i isoleringen då den kan flytta på sig. Luftningen avslutas normalt 400mm ovanför lösullen, men i ditt fall med snedtak så måste den gå till nock. Du kan isolera ut mot klimatskivan.
 
  • Gilla
calleman
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Du skulle behöva sätta något som hindrar att det blåser in i isoleringen då den kan flytta på sig. Luftningen avslutas normalt 400mm ovanför lösullen, men i ditt fall med snedtak så måste den gå till nock. Du kan isolera ut mot klimatskivan.
Har 1m takutsprång och glipan mellan panel och råspont är väl 2cm. Blåser det in något nämnvärt där tror du?
 
Ja det kan dra ganska friskt där.
 
Vad skulle man kunna sätta där, en 28x70 regel som jag inifrån vinden skruvar upp i råsponten?
 
Jag skulle nog snarare göra så här:
Lägg masonitskivor ca 50 cm breda (eller vad som behövs för att skapa en luftspalt under råsponten) över/på lösullen när den är på plats.
Masoniten tynger inte ner isoleringen något nämnvärt, och blåser inte heller iväg.
 
KnockOnWood skrev:
Jag skulle nog snarare göra så här:
Lägg masonitskivor ca 50 cm breda (eller vad som behövs för att skapa en luftspalt under råsponten) över/på lösullen när den är på plats.
Masoniten tynger inte ner isoleringen något nämnvärt, och blåser inte heller iväg.
När lösullen är på plats är det ett utrymme på 15-20cm att krypa på så det är inte ett alternativ.

Tror ni verkligen att det ska kunna blåsa runt så lösullen skulle flytta sig mer än några centimeteri ytan?
Det är en glipa på max 1-2cm högst upp mellan slutet på panelen och råsponten.
 
Nej jag tro inte det blir något större problem.
Som jag skrev i #2 kan det blåsa ut lite fibertussar, men annars händer nog inte mycket.

Varför inte testa?
Köp en säck lösull och lägg ut på en liten del längs takfoten på "lovartsidan".
Så kan du se hur det reagerar vid den första höststormen.
 
KnockOnWood skrev:
Nej jag tro inte det blir något större problem.
Som jag skrev i #2 kan det blåsa ut lite fibertussar, men annars händer nog inte mycket.

Varför inte testa?
Köp en säck lösull och lägg ut på en liten del längs takfoten på "lovartsidan".
Så kan du se hur det reagerar vid den första höststormen.
Jag har ju insektsnät i glipan så där lär det inte blåsa ut i alla fall.
Känns som det inte borde vara någon fara. Får väl ta en kamera och inspektera om några år och se hur det ser ut. Det går ju inte att krypa eller ta sig in på vinden sen när det är isolering där.
 
Det är inte helt säkert att lösullen blåser iväg men det finns en uppenbar risk att det blåser ner i och igenom ullen med sämre isoleringseffekt som följd.Gör som Matti_75 skrev och sätt skivor ända upp till nocken.
 
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.