hejsan nu har jag fått för mej att bygga en skruv klyv men jag vet inte vart jag ska få tagg på en sån här konisk skruv som är på bilden
 
  • images.jpg
Hej!

Vet ej var du kan få tag på en sådan, men vet att dom är smått livsfarliga, dom har orsakat många olyckor, så tänk gärna om.
Vet att ämnet skruvklyv har avhandlats på ett annat forum, skogsforum.se kolla där så kanske du får mer information.
 
Tyresö
En granne har en sån till att klyva ved med - otroligt effektiv - totalt livsfarlig. Jag har sett i verkligheten när han klyver ved - jag råder dej att lägga ner projektet, det kommer sluta med en olycka.
 
Som sagts, skippa tanken på en skruvklyv, de sliter lätt sönder din arm om du har otur.
Finns noll chans att jag skulle ställa mig vid en sån.

/Kent
 
Varför bygga en när du nästan får dem till skänks på blocket. Tusenlappen komplett, det måste vara billigare än bara motorn...
 
Visst är klyvskruvar väldigt farliga, men om nu TS ändå har bestämt sig för att bygga en sådan så finns det klyvskruvar här: http://thunmantools.se/system/webshop_show.asp?HID=778&FID=762&HSID=13433&KID=6747

Har en granne som använder sig av en sådan och har så gjort i dryga 30 år och vad jag kan se så har han både armar och ben kvar. Men en varning är ändå befogad, är man bara det minsta oförsiktig så kan det sluta med katastrof.
 
Skruvklyven är dock mycket populär, det utvecklas nya & skrivs avhandlingar på den.
En svensk nyhet är RF-system AB´s KLY, en nyutvecklad högeffektiv skruv med utbytbar spets.
Det satsas alltså för fullt på skruvklyvar ! www.[B]rf[/B]-system.se/store/sheets/KLY.pdf
 
Ja det var som fasiken vad effektivt det verkar vara. Jag antar att olycksrisken utgörs av att veden fastnar och följer med runt och klipper till händer och underarmar. Det borde man kunna säkra på ett antal olika sätt.
 
P
ja skruvklyvar är farliga! inget man ska hålla på med!!

har en ståendes som är ifrån min morfars tid men den ska plockas sönder och själva skruven ska smältas ner så inte ens atomerna går att känna igen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.