Personligen tror jag inte på omvänd fuktvandring i det här fallet. Det ser ut att vara ganska mycket vatten som går där - tänk på att vatten i ångfas inte kan föra med sig något - det kan endast fritt vatten. Att vatten skulle diffundera upp för att sedan kondensera i väggen och ta sig till insidan av väggen tror jag inte på. Dessutom ser jag inte riktigt temperaturgradienten som skulle få den där effekten. Men vad vet jag...
 
Med ny dränering och pordrän ser jag inte riktigt vad annars som skulle kunna vara en orsak, i synnerhet inte så lågt ned på väggen? Detta förutsätter ju dock att dräneringen ligger på rätt nivå och att pordrän-materialet är korrekt monterat. Men vatten i ångfas i kombination med vägg påfört tätt ytskikt - nog blir det den här effekten då?
 
Vilken drivkraft menar du vattnet har att gå inåt i väggen? Med isoleringen på utsidan och rumsklimat inne borde väl riktningen vara den motsatta?
 
Vad jag menar är att fukten vandrar genom plattan upp i väggarna. Här "fastnar" den mellan pordrän på ena sidan och ett tätt skikt av färg/tapet på andra sidan. Tapet/Färg ger med sig och bildar bubblor. Säger inte att den här teorin är riktig, det är bara mina funderingar kring läget. Kanske kan det bero på något annat, men jag finner ingen orsak för vad det annars kan vara?
 
För att det skall ske krävs väl att det är sådär omkring fyra grader varmare under plattan än i en tänkt kondensationspunkt i väggen - omvänd fuktvandring? För fukt i ångfas är partiellt ångtryck drivkraft (i praktiken temperaturskillnader), i flytande fas kapillärkrafter och till viss del gravitationskraft.

Enda sättet vattnet har att ta med sig det som lämnar utfällningar är i ångfas. Drivkraft? Kapillärt kanske. Felande dränering / kapillärbrytande skikt - rent av hydrostatiskt tryck mot väggen kanske.

Jag gissar också friskt - man måste titta på det ordentligt för att kunna komma med något riktigt klokt.
 
Felande dränering torde innebära samma fenomen en bit högre upp på väggen, men det är som du säger jäkligt svårt att veta vad det här kan bero på.
 
peternicklas
Jag hade tagit bort allt från väggen så den kan andas. Aldrig sätta täta material mot en yttervägg måla med rätt målarfärg.
 
Hej
Är det verkligen puts du har bakom tapeten.Jag tycker det ser ut som spån eller osb.
Dessa Easy cover är ett otyg i källaren.Vi har ett rum son fick problem pga det.I kombination med plastfärg blir det helt tätt med i bästa fall släpp och i mitt fall svart mögel i limmet bakom...
 
Ja det är ren puts, som sitter fint.

Har pratad med säljaren; kommunen har grävt på 3 olika ställen (dagvatten tror jag) här i sommar, då fick ~4 grannar vatten i källaren under den värsta regnperioden i garagen (alla har garage i källarplan). Jag antar att det är via brunn. (har en kompis som har samma problem att vid mycket vatten från han 1 cm vatten i källaren som kommer upp via brunn). En granne har bott här i 25 år och säger att det aldrig har hänt innan att hon fått vatten i garaget.

I gruset finns fuktfläkar ibland, förra ägaren säger att detta är nytt från efter kommunens grävning.
(så vatten trycks upp iaf i grusgången som är strax under det nivån där man ser vatten på fasaden)

Säljaren sa att precis utanför tomten (huset ligger i sluttning) på grannen tomt som ligger lite ovan hade det blivit ca 50 cm vatten i ett litet dike som ligger där.

Givetvis kan jag ha ett annat problem än dom, och säljaren kan ju ljuga lite....

Skickar upp en blid, ni ser den vit salt-randen. (även för er som inte tror jag kan skilja på puts och dylikt :) )
 
  • DSC_0010_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag må vara okunnig, men jag ser inte kopplingen mellan att kommunen gräver i marken och att en massa omkringliggande hus blir vattenskadade. Hur har de grävt då?
 
Ja, se där ja...
 
Alla hus ligger sluttning. Genom grävning verkar de då ha ändrat (läs försämmrat) 'dräneringen' av regnvattnet så de inte rinner ner i marken lika snabbt högre upp. Utan rinner högre upp i marken när allt kommer till oss. Det finns även en bäck som är 'tunnlad' under husen ner i sjön.
EDIT

EDIT igen.

Gick det där att förstå?
 
Redigerat:
Känns ju som att det verkar mer och mer sannolikt att det är väldigt mycket fukt/vatten som når den här delen av husväggen. Hur ser egentligen golvlisten ut där på bilden? Har du tittat på dess baksida, alltså den sida som ligger an mot väggen?
 
Nej har inte kollat. Det står 60 kartonger i det rummet och jag har her en del annat att pyssla med också...
Ska försöka ta en titta nästa vecka.
 
Ja det är ju ingen panik, tänkte mest att om det är en golvlist av trä och om problemet med fukt förekommit en längre tid, då bör det synas på listen. Antingen genom fuktmärken eller t om mögel. Om så är fallet är det nog läge att även ta en titt på golvet trots allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.