thomasx skrev:
Visst, klart bilen laddas på natten, vilket är just varför den inte är hjälpt av solceller, vilket var precis vad knockonwood påtalade,cirkeln är sluten ;)

Jo, staten kommer att vilja ha sin del av kakan när det växer, liksom energibolagen....
Så länge vi pratar om ett system som är anslutet till ett elnät där du kan mata in och ta ut ström så spelar det mindre roll vilken tid på dygnet du producerar och konsumerar el (eller vad du använder den till).

Jag tänker inte sia om framtiden, men i dagsläget så har du möjlighet att få tillbaka 45% av investeringskostnaden från staten...
 
Umbriel skrev:
Så länge vi pratar om ett system som är anslutet till ett elnät där du kan mata in och ta ut ström så spelar det mindre roll vilken tid på dygnet du producerar och konsumerar el (eller vad du använder den till).

Jag tänker inte sia om framtiden, men i dagsläget så har du möjlighet att få tillbaka 45% av investeringskostnaden från staten...
Jag skulle bli förvånad om inte ett till stöd till bland annat solceller införs om något år. Stödet jag tänker på är nettodebitering.
 
Umbriel skrev:
Så länge vi pratar om ett system som är anslutet till ett elnät där du kan mata in och ta ut ström så spelar det mindre roll vilken tid på dygnet du producerar och konsumerar el (eller vad du använder den till).

Jag tänker inte sia om framtiden, men i dagsläget så har du möjlighet att få tillbaka 45% av investeringskostnaden från staten...
Jag skulle vilja påstå att det tvärtom har en enorm betydelse.
Vet du att vindkraftverken ibland får betala för att bli av med sin ström (= negativt pris).
De kan inte stoppa snurrorna någon längre tid, för då förstörs lagren av korrosion, så de skall snurra hela tiden, om än långsamt.
Tyskland har byggt en stor off-shore vindkraftpark i tyska bukten, men kabel förbindelserna har blivit försenade.
Nu kör de alltså dieseldrivna generatorer för att få lite snurr på alla vindkraftverken.

Om vi räknar bort subventioner och certifikat är det nog få elkraftproducenter som vill byta din solel på midsommardagen mot deras kärnkraftel en kall januarimorgon.

Wait and see!
 
KnockOnWood skrev:
Jag skulle vilja påstå att det tvärtom har en enorm betydelse.
Vet du att vindkraftverken ibland får betala för att bli av med sin ström (= negativt pris).
De kan inte stoppa snurrorna någon längre tid, för då förstörs lagren av korrosion, så de skall snurra hela tiden, om än långsamt.
Tyskland har byggt en stor off-shore vindkraftpark i tyska bukten, men kabel förbindelserna har blivit försenade.
Nu kör de alltså dieseldrivna generatorer för att få lite snurr på alla vindkraftverken.

Om vi räknar bort subventioner och certifikat är det nog få elkraftproducenter som vill byta din solel på midsommardagen mot deras kärnkraftel en kall januarimorgon.

Wait and see![/QUOT

Orättvist att jämföra med det mest subventionerade kraftslaget av alla (kärnkraft), dom kan ju inte ens betala sina egna försäkringar utan det ska vi som samhällsmedborgare göra åt vinstdrivande företag, se hur det gick i Japan där går skattepengar till att sanera efter privata företag.
 
För att återgå till att försöka besvara den ursprungliga frågan i den här tråden.

soldata.se har data för ett antal solcellsanläggningar i Sverige. Där går det tydligt att se hur produktion varierar genom året.
 
  • soldata.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
larsbj skrev:
Orättvist att jämföra med det mest subventionerade kraftslaget av alla (kärnkraft), dom kan ju inte ens betala sina egna försäkringar utan det ska vi som samhällsmedborgare göra åt vinstdrivande företag,
Har du någon källa för detta?
 
Umbriel skrev:
För att återgå till att försöka besvara den ursprungliga frågan i den här tråden.

soldata.se har data för ett antal solcellsanläggningar i Sverige. Där går det tydligt att se hur produktion varierar genom året.
Sen kan man ju öka utbytet på vintern genom att vinkla modulerna mer. Det ger dock ett mindre årligt utbyte i jämförelse med optimal lutning.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
larsbj skrev:
Orättvist att jämföra med det mest subventionerade kraftslaget av alla (kärnkraft), dom kan ju inte ens betala sina egna försäkringar utan det ska vi som samhällsmedborgare göra åt vinstdrivande företag, se hur det gick i Japan där går skattepengar till att sanera efter privata företag.
Larsbj, hur mycket har "subventionerna" till kärnkraft kostat oss?
Jag kan svara för dig: Noll kronor. Tvärt om straffbeskattas kärnkraften.

Vet du för övrigt hur högt en Boeing 747 jumbojet med 600 passagerare är försäkrad?
Eller hur högt kraftverksdammarna i Luleälven är försäkrade?
Den dagen vi får ett dammbrott i någon av de utbyggda älvarna får vi alla skattebetalare betala, var så säker.
(Förutom de dränkta Boden-borna då.)
http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/martinezpeleta/article13141940.ab?partner=www

I själva verket bidrar ju kärnkraften till statskassan genom den så kallade effektskatten som nu är 5,5 öre per kWh.
Multiplicera det med antal producerade kWh så får du se hur stor subventionen är.
Men du kanske inte vet hur mycket elenergi våra kärnkraftverk producerar, jämfört med solcellerna?

Att tsunamiolyckan i Japan blir dyr är väl klart. Tiotusentals människor drunknade, hela städer raserades.
Men det berodde inte på kärnkraftverket i Fukushima. Där inträffade inga dödsfall.
 
Redigerat:
  • Gilla
P.R
  • Laddar…
Y
Vill minnas att någon sa att de där pengarna man kan få av kommunerna är slut? kanske bara är i vår kommun då men..
-------------------------------------------------

Jag kollade lite på soldata.se och där fanns en närliggande anläggning roligt nog; Innovatum.

September... sämsta 13kWh bästa 262kWh
(500m2.... 264 moduler... solsell: mono)

Så började jag undra vad det lixom motsvarade för mig och min villa.
september: 354kWh / 30dagar... = snittförbrukning: 11,8kWh


Och då blir man ju lite nyfiken att man faktiskt kunde blivit självförsörjande... Om det inte vore för att man trotsallt använder elen som mest när det är svart ute.. hehe

Sen är väl deras antal paneler något fler och större än vad man krokar upp på ens villa?
Har iofs plats att sätta dem på andra ställen med än villa taket men..
----------

Är ju lite synd att man inte kan lagra?

Antar att man får väldigt mindre för elen man säljer, än vad den kostar att köpa tillbaka.. s¨man går inte + - under samma dag..
 
Redigerat:
Investeringsstödet är förlängt med fyra år vilket jag tycker är konstigt. När nettodebitering införs har alltså solceller två stödsystem samtidigt och det får en del konstiga konsekvenser. Bland annat är det snart billigare att installera ett solcellssystem för tappvarmvattenberedning än att installera solvärme.

Det är oroande för vår solvärmeindustri som är rätt så stor. Solcellsindustrin i Sverige är inte speciellt stor längre. Det finns risk att solcellsstöden slår ut solvärmeindustrin.
 
Yrrol skrev:
Vill minnas att någon sa att de där pengarna man kan få av kommunerna är slut? kanske bara är i vår kommun då men..
-------------------------------------------------

Jag kollade lite på soldata.se och där fanns en närliggande anläggning roligt nog; Innovatum.

September... sämsta 13kWh bästa 262kWh
(500m2.... 264 moduler... solsell: mono)

Så började jag undra vad det lixom motsvarade för mig och min villa.
september: 354kWh / 30dagar... = snittförbrukning: 11,8kWh


Och då blir man ju lite nyfiken att man faktiskt kunde blivit självförsörjande... Om det inte vore för att man trotsallt använder elen som mest när det är svart ute.. hehe

Sen är väl deras antal paneler något fler och större än vad man krokar upp på ens villa?
Har iofs plats att sätta dem på andra ställen med än villa taket men..
----------

Är ju lite synd att man inte kan lagra?

Antar att man får väldigt mindre för elen man säljer, än vad den kostar att köpa tillbaka.. s¨man går inte + - under samma dag..
Om de har 264 monokristalina moduler borde de landa på ca 66 kWp. Med dagens modulpriser borde en sån anläggning kosta någonstans mellan 1.3 - 1.7 Mkr utan investeringsstöd.
 
Y
HansR skrev:
en sån anläggning kosta någonstans mellan 1.3 - 1.7 Mkr utan investeringsstöd.
oohh... Ingen idé att ha med det på önskelistan till tomten då. =(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.