Hej! Jag är ny på forumet (även om jag har läst i flera år), och på en enkel sökning hittade jag inte de svar jag behövde så jag provar att ställa det som fråga istället.

En vän till mig köpte för några år sedan ett äldre fritidshus på västkusten. Det ligger nära havet, med två hus andra tomter med fritidshus framför. Dessa grannar har ägt sina fritidshus sedan länge. Den ena av dessa tomterna är ganska stor, med en del skog som ligger högre och en del gräsmatta med flera småbyggnader som ligger mycket lågt. Denna delen av tomten har varit mer eller mindre träsktomt från början, då det bildas en mindre sjö vid större regn. Grannen hade från början dränering på tomten som gick från den högre liggande skogen ner mot havet. Problemet är att han varje gång efter gräsklippning har dumpat avfallet i skogen, varpå dräneringsrören har täppts igen med varje nytt regn över åren. Han har dock inte åtgärdat problemet utan fortsatt att bygga nya småbyggnader (med grund i höjd med gräsmattan) som blir översvämmade.

Ett par år efter köpet rev vännen fritidshuset och ersatte med en ny åretruntbostad. I samband med detta gjordes en dagvattenledning ner till havet och en trekammarbrunn för avloppet.

Nu håller kommunen på och drar in kommunalt VA i området och i samband med det hade grannen kallat till möte, med kommunrepresentant närvarande. Han begär nu att alla högre liggande grannar ska bekosta ny dränering åt honom (ca 50-60000 kr per granne). Han själv ska inte behöva betala någonting alls. Kommunrepresentanten ansåg att detta var rätt, och rådde öppet grannen att stämma alla sina högre liggande grannar om dessa inte frivilligt ville betala denna avgift.

Detta låter helt befängt för mig. Det gäller alltså regnvatten, inte dagvatten. Kommunen har anvisat min vän hur dagvattenledningen ska gå och godkänt resultatet. Avrinningen har således blivit bättre de senaste åren (=iväglett från grannens tomt).

Jag kanske även ska nämna att grannens tomt ligger på andra sidan av en liten väg. Längre upp längs denna lilla väg (med högre läge än min väns tomt) ligger ett rör under vägen för att leda vatten bort från vägen in på grannens skogsdel. Detta rör har antingen kommunen eller vägföreningen (ej säker) satt in, men grannen har blockerat det med stenar och annat, så att vattnet rinner över vägen istället. Det hamnar i slutändan fortfarande ner på hans lågt liggande del av tomten, då det är den lägsta punkten i området. Han får även göra om det igen och igen då stenarna faller åt sidan.

Kan man verkligen bli lastad för regnvatten som rinner in på en tomt, om det alltid har gjort det? Det är väl ganska logiskt att det rinner till den lägsta punkten i området. Borde inte det vara något man tänker på när man köper en lågt liggande tomt? Något man åtgärdar innan man bebygger tomten? Och om ny dränering sätts in och grannen fortsätter täppa igen det med sitt eget trädgårdsavfall, ska grannarna då lastas igen för det om några år?

Någon som vet något om regler för regnvattenavledning? Tacksam för all info...

/Patrik
 
Ingen som vet något?
 
  • Gilla
Ran Kor
  • Laddar…
Generellt gäller att du själv ska ta hand om vatten på egna tomten. Dvs du får inte leda in vatten till grannen.
Så röret som leder in vatten till grannen och ökar hans problem gör att han kan ha en poäng.
 
Tack för svar. Skiljer man på regnvatten och dagvatten i reglerna?

Röret som leder in vatten till grannen ligger högre upp än min väns tomt så det borde rimligtvis inte röra sig om vatten från min väns tomt, utan högre upp "inifrån land" så att säga. Dessutom borde väl röret åtgärdas av den som satte in det, alltså antingen vägföreningen eller kommunen?
 
Dagvatten är vatten från tak, hårdbelagda ytor m.m.
Din vän ska googla NJA 1971 s. 468
Det är en dom som säger i korta ordalag att en med lägre liggande tomt får acceptera ett inflöde av naturligt vatten (ej dagvatten).
 
Tack, jag ska läsa igenom det jag hittat. Har inte hittat domen i sin helhet, bara olika kommuners tolkning/beskrivning av den. Mot bakgrund av domen du beskriver låter det mycket märkligt om min vän och andra grannar ska lastas bara för att deras tomter ligger högre. Speciellt med tanke på att dagvattnet redan avlägsnas på ett sätt som godkänts av kommunen.

Jag förstår vad du menar med röret som lagts in, men det ansvaret torde således ligga på den som lagt in röret.
 
Jag kanske läser lite muppigt, men när jag läser beskrivningen av ärendet låter det som att grästippandet och stenar för röret är medvetna handlingar som utförs just för att styra om vattenflöden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.