Jag fick nyligen tips om att kolla med något polskt byggföretag ifall dom skulle vara intresserade av att bygga ett helt hus i Sverige. Är det något som vet ifall detta skulle fungera (praktiskt, juridiskt, etc.) eller kanske rent av har provat det?
 
Det finns en kille kan hjälpa att ordna både byggmaterial, arbetskraft och helt färdig hus från Polen. Jag har inte använt hans tjänster själv men har sett andra på forumet som använt hans tjänster. Han har en hemsida, www.rildmar.se
 
B
Att tänka på när man anlitar polsk arbetskraft och byggföretag.

1. se till att få referenser i Sverige.

2. se till att de har svensk F-skattsedel.

3. kollektivavtal.

4. att de uppfyller arbetsmiljökraven.

5. se till att de material och varor som köps i Polen kan reklameras i Sverige.
Detsamma gäller för reservdelar , service och dylikt.

6. se till att de uppfyller de svenska kraven på våtrumssäkring och elbehörighet.

7. att de är RIKTIGA hantverkare och inte enbart hantlangare som bygger huset.
Det finns skräckexempel på byggen där hantverkarna inte har varit yrkesmän.

8. att teckna ett ABS 05 med hantverkarna och kräva att de har gällande försäkringar.

9. det viktigaste av allt se till att de ställer ut en säkerhet till dig som inte kan återkallas. Otaliga är de byggen som står tomma efter att hantverkaren efter 3-4 månader har dragit vidare till ett nytt bygge eller hemåt. Detta oavsett om de har mer pengar att hämta från er.

10. man får vad man betalar för!

 
Beo skrev:
Att tänka på när man anlitar polsk arbetskraft och byggföretag.

1. se till att få referenser i Sverige.

2. se till att de har svensk F-skattsedel.

3. kollektivavtal.

4. att de uppfyller arbetsmiljökraven.

5. se till att de material och varor som köps i Polen kan reklameras i Sverige.
Detsamma gäller för reservdelar , service och dylikt.

6. se till att de uppfyller de svenska kraven på våtrumssäkring och elbehörighet.

7. att de är RIKTIGA hantverkare och inte enbart hantlangare som bygger huset.
Det finns skräckexempel på byggen där hantverkarna inte har varit yrkesmän.

8. att teckna ett ABS 05 med hantverkarna och kräva att de har gällande försäkringar.

9. det viktigaste av allt se till att de ställer ut en säkerhet till dig som inte kan återkallas. Otaliga är de byggen som står tomma efter att hantverkaren efter 3-4 månader har dragit vidare till ett nytt bygge eller hemåt. Detta oavsett om de har mer pengar att hämta från er.

10. man får vad man betalar för!
Allt ovan gäller ju lika mycket svenska hantverkare eller antyder du att polacker är skojare? Sen är det ju ändå många som väljer att ta hela eller delar utan kvitto och försäkringar oavsett nationalitet. Det finns ett antal faktorer som gör att polacker i många fall gör ett bättre jobb än svenskar.

Om du tror att en enstaka villabyggare vill ha polacker med svenska kollektivavtalslöner så är du naiv. En stor anledning till att anställa polacker är ju att slippa den svenska löekartellen. Dessutom så ger man polska byggarbetare möjlighet till jobb (solidaritet).

Garantier och liknande från svenska företag är i princip värdelösa eftersom medellivslängden på en svensk byggfirma är två år (innan de gör konkurs). Om man mot förmodan har kvar en motpart så är det oftast billigare och enklare att åtgärda felet själv eftersom kostnaden i tid och pengar för att få rätt är för stor.

Mina råd om du vill anlita utländska hantverkare är:

1. Ta referenser (besök bygget).
2. Ha en egen kvalitétsansvarig med utökat kontrollansvar.
3. Köp kvalitétsvaror (märkesvaror). Polkska byggvaruleverantörer är generellt mycket kvalitétsfokuserade.
4. Bygger du med polacker så bygg helst i sten (trähus betraktas som baracker i Polen och stora delar av övriga Europa).
 
Byggarebert skrev:
Allt ovan gäller ju lika mycket svenska hantverkare eller antyder du att polacker är skojare?
..............................

Garantier och liknande från svenska företag är i princip värdelösa eftersom medellivslängden på en svensk byggfirma är två år (innan de gör konkurs).

Varför behandla företagen olika?
Vi vet att dett finns gott om oseriösa polska och baltiska företag som gör jobb här i sverige. Vi vet också att det finns en hel del svenska skojare på marknaden.
Självklart skall man kolla upp den man avser att anlita, oavsett var företaget har huvudkontor. Däremot kan man drabbas av språkproblem och missar om man måste handla upp något på ett annat språk än svenska. Språkproblemen är självklart motsvarande sett ur den polska firmans sätt att se.

Byggfels- och färdigställandegarantin skall säkerställa att bygget blir klart och garantierna gäller även vid konkurser. Detta gäller såväl svenska som utländska bolag, under förutsättning att F-skattsedel och andra formalia hanterats rätt vid anmälan till försäkringsbolaget.

Det som är osäkert är hur rättsskydet fungerar om man skall driva en civilrättslig process mot ett bolag som upphört med verksamheten här i sverige.
 
Jag är också intresserad av att köpa total entrepenad från Polen så alla tips på
byggfirmor är välkommna.

Har googlat en massa men inte hittat så mycket.
Har även mailat till dom som har www.rildmar.se men inte fått något svar ännu.
 
Hej !

var ute och åkte lite i Örebro och såg en firmabil vid en nybyggd villa med ett polskt namn på
hittade länken på internet
tydligen så finns det ngn återförsäljare i örebrotrakten
http://kopahaus-barlinek.pl/
 
Om jag inte är helt ute och cyklar så är Ingvar Kamprad majoritetsägare i Kopahaus, via ett av sina halvhemliga bolag. Kopahaus är för övrigt en tysk hustillverkare.
http://kopahaus-deutschland.de
En svensk flagga längst upp till höger. Tack Ingvar.
 
B
...  som sagt man lär sig av sina egna misstag. Det finns skäl varför inte hela den svenska marknaden har översvämmats av "billiga " hus från andra sidan Östersjön, och att vi fortfarande har svenska byggarbetare på våra byggen  :)

En sak som många inte tänker på att man har en annan kultur på andra sidan Östersjön. Vi behöver bara åka över till Danmark så inser man - att hålla ett avtal inte är en självklarhet för alla. Att påbörja en rättsprocess innan bygget har kommit igång bådar inte gott.

Givetvis finns det även svenska rötägg men med lite detektivarbete från ens egen sida så kan man nog sortera ut dem. Det är svårar och dyrare att få tillgång till samma uppgifter från utlandet. Istället får man förlita på sin instinkt och en duktig byggledare som kan förmedla de krav som ställs här i Sverige.

Ps... vad jag känner till ägs Kopa Haus av en f.d polsk fotbollspelare som har varit aktiv i den tyska ligan. Väggelementen tillverkas i Tyskland och monteras upp av tyska hantverkare. När stommen är rest övertas resterande arbeten av polska hantverkare. De hus som jag har sett håller en relativ bra kvalite.
 
Beo skrev:
Ps... vad jag känner till ägs Kopa Haus av en f.d polsk fotbollspelare som har varit aktiv i den tyska ligan.
Jag hade fel. Det var en tysk tillverkare med ett snarlikt namn som Kamprad köpt sig in i. Kampahaus, inte Kopahaus.

"Kamprad köper tyska Kampahaus
Ikeas grundare Ingvar Kamprad blir byggherre. För några veckor sedan köpte han aktiemajoriteten i den tyska småhustillverkaren Kampahaus. Prislapp: 360 miljoner kronor.

Kampahaus grundades 1900 och dominerar den tyska marknaden för färdigbyggda modulhus. För två veckor sedan sålde majoritetsägaren Wilfried Kampa, 67, sin 55-procentiga ägarandel till ett bolag kontrollerat av Kamprad, skriver Aftonbladet."

Källa: http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,68286424_854__,00.html
 
B
Då kanske vi kan köpa platta "huspaket" från IKEA ;D
 
Byggarebert skrev:
Om du tror att en enstaka villabyggare vill ha polacker med svenska kollektivavtalslöner så är du naiv. En stor anledning till att anställa polacker är ju att slippa den svenska löekartellen. Dessutom så ger man polska byggarbetare möjlighet till jobb (solidaritet).
Solidarisk med polska byggarbetare men inte med svenska...?
 
Vad tror du är värst, vara arbetslös i Sverige eller Polen?
 
Nja - nu handlar tråden om att ev anlita polskt byggföretag. Låt inte tråden spåra ur!

Isolde har tidigare skrivit om detta (länk ovan) och vad jag fäste mig vid var just språksvårigheterna. Ett gott råd är att välja en duktig byggledare som både kan polska och god svenska, som är bosatt i Sverige och kan svenska förhållanden samt dagligen är på plats på bygget. Om murarna, snickarna och målarna inte kan ett ord svenska spelar då mindre roll.

För min egen del skulle jag nog välja VVS-are och elektriker som har svensk utbildning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.