Hej

Frågan kan ha varit uppe tidigare men hittade inget vid en snabb sökning.

Jag behöver kapa plåtreglar (de man använder som väggreglar) på lite olika sätt och mått. Behöver få allt ordentligt rakt så använda bågfilen tror jag inte kommer gå.

Kan man såga av dem tex med bandsågen om jag använder ett kaserat blad? Eller kan man köra det genom bordsågen? Hur mycket skadas bladen?

Det är ju väldigt tunn plåt.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1350723216.282198.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är fel med vanlig plåtsax?
 
Absolut inget fel alls. Får bara det inte så rakt med den heller.. :(
 
Du kan kapa med vinkelslip

varför måste det vara rakt när du kapar?
 
jackt skrev:
Absolut inget fel alls. Får bara det inte så rakt med den heller.. :(
Du bör ha en plåtsax för ändamålet, inte en tandad allroundsax från Biltema. I plåten brukar det också vara ett inpressat mönster som gör det lätt att sikta rakt.
 
Om det alu så är det inga problem att såga med bandsåg. Du kan t.o.m. såga grova saker i alu men då ska bör man använda t-röd som kylmedel annars kladdar tänderna igen.
 
jag trodde att en av poängerna med att bygga väggar med plåtreglar var just att man INTE behöver vara så noga med längdanpassningen....
 
Det gör inget om regeln är -10 mm och sned. Kanske TS har annan orsak till att ha raka snitt.
 
Ja, det skall inte vara till väggar. Då använder jag plåtsaxen.

Denna ggr skall jag bygga ett "fläktskåp/spiskåpa" att hänga på väggen ovanför spis/vedspis. Får inte ha trä närmare än 1m ovanför vedspisen. Så tänkte göra ramen med plåtreglarna. Då vill jag gärna att det blir raka vinklar osv..

Kan ju använda bågfilen tillsammans med en gerlåda om inte sågarna funkar..

fläktkåpa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Man kan klippa bort trekanter på sidorna av regeln och spara botten, då funkar botten som ett "gångjärn" och konstruktionen blir stabilare. Ska du klä huven med plåt, så är nog det enklaste att göra en ritning åt plåtslagare.
 
spiskrok skrev:
Man kan klippa bort trekanter på sidorna av regeln och spara botten, då funkar botten som ett "gångjärn" och konstruktionen blir stabilare. Ska du klä huven med plåt, så är nog det enklaste att göra en ritning åt plåtslagare.
Vill framför allt få bort den lilla vinkeln längst ut på den korta sidan, den gör nu att reglarna inte går in i varandra. Tänkte sedan popnita ihop de överlappande bitarna, då borde allt sitta ordentligt. Sedan skall det tas bort delar mitt i en regel, det är där jag tror det går lättare och blir mer exakt än med plåtsaxen.

Den skall kläs med minerit-skiva som troligen skall putsas..

Men en vinkelslip skulle väl kunna fixa det också.

Men den huvudsakliga frågan kvarstår, kan man såga "denna" metall med träsågsblad? Utan att de tar skada?
 
Redigerat:
  • Gilla
trangkrypgrund
  • Laddar…
Om det är aluminium och du har en fintandad klinga tar den inte mkt skada, om det är plåt går det inte. Jag tror att du kan få problem med mineriten mot regeln. Regeln kommer att expandera av värmen, sedan kommer pusen spricka i skarvar och vid skruvskallar. Du kanske karar dig men värt att fundera på
 
Ok. Är det någon som vet vad för metall det är i dessa reglar, den är magnetisk testade jag nu. Aluminium är väl inte magnetisk?

Ja, det var bra att veta trodde inte det skulle kunna röra på sig så mycket. Får kanske fundera ett varv till..
 
Det går att kapa metallreglar på ett vanligt sågbord med träkapskiva. Men du bör ha en tättandad skiva och inte köra för hårt så att du bränner tänderna. Självklart tappar klingan sin skärpa om du kör i metall. Det gör den om du kapar hårt laminatgolv också. Med ett litet diamantbryne fixar du skärpan igen.
Om du använder en gammal oskärpt klinga kommer du att bränna (urhärda) tänderna fort, så det är viktigt att du har vassa tänder om du skall kapa i metall.
Det klart bästa om du skall kapa många reglar är att köpa en hårdmetallklinga för metallkapning. Borde finnas en som passar till din infästning och med rätt diameter.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
jackt skrev:
Ok. Är det någon som vet vad för metall det är i dessa reglar, den är magnetisk testade jag nu. Aluminium är väl inte magnetisk?

Ja, det var bra att veta trodde inte det skulle kunna röra på sig så mycket. Får kanske fundera ett varv till..
Bilden i första inlägget visar en elgalvad stålregel.
 
Redigerat:
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.