Är ju i tagen med att sätta in en vedeldad braskamin i huset som komplement till vanliga radiatoruppvärmningen under vinterhalvåret.

Men så kom jag att tänka på gaskaminer, exempelvis en sådan här:
http://www.heatnglo.com/en/Products/Paloma-Gas-Stove.aspx

Fungerar en gaskamin som uppvärmningskälla som kompletterar befintligt värmesystem i en villa på 145 kvm? Eller är en gaskamin mer för mysighetens skull och inte så mycket för uppvärmningen?

Hur är driftskostnaden för en gaskamin? Man får ju koppla på gasolflaskor till en gaskamin, men hur mycket gasol drar en gaskamin? Har en känsla av att det är dyrare än ren eluppvärmning.
 
Tyresö
Jag har en vän som har en gasoldriven terrassvärmare (modell lampskärm som alla uteserveringar har) och den ger bra värme - men den tömmer en normal husvagns-gastub på några timmar (kostar 300 kr att fylla). Givetvis drar en gaskamin inte lika mycket gas - men du förstår säkert min poäng.
 
Tack för ditt svar men det hjälpte mig inte så mycket ändå. Jag tror nog att gaskaminen drar mycket, men antagligen och förhoppningsvis inte lika mycket som en terrassvärmare, för DÅ är det verkligen oekonomiskt med gaskamin :)

Kanske någon här på forumet har en gaskamin installerad eller känner någon som har det? Delge gärna dina erfarenheter. Uppvärmningsförmåga samt driftskostnader är intressant för mig att veta.
 
Tack, Erik!
Då stämmer nog mina snabba uträkningar om att det skulle landa på 2 kr/kWh... då är det bara att skrinlägga gaskamin, synd för det vore så skönt att slippa skorstensinstallation :)
 
Nu har du redan avskrivit kaminen, men annars skall man tänka på att det produceras mycket fukt när man bränner gasol.

2 C4H10 + 13 O2 → 8 CO2 + 10 H2O (Butan)

C3H8 + 5 O2 → 3 CO2 + 4 H2O (Propan)
 
Aha, så långt hade jag inte ens tänkt, eller om jag ska vara ärlig, det hade jag inte en aning om. Tack!
 
Hej köpte faktiskt en gasvärmare på bauhaus för 2 veckor sedan vi har kört runt 14-15 timmar beräknar att vi har lika mycke till att bränna innan de dags för en annan tube byte kostar 500 kr samma ställe totalt med tube och pant och brännare runt 3000 kr helt ok .

mvh D
 
Ingen har väl förnekat att det skulle fungera, men det är ett dyrt sätt att värma. Som myspryl eller reservvärme vid strömavbrott kan det däremot vara vettigt.

Erik
 
  • Gilla
ksthen
  • Laddar…
G
Bara bra om man har den i ett växthus :) och bra med CO2 också då det kompenserar för dåligt med solljus !
 
Redigerat:
och skorsten behövs även för gasolkamin
 
gaia skrev:
och skorsten behövs även för gasolkamin
Jag har gasolkamin inne, utan skorsten.

Sent from my HTC Vision using Byggahus
 
G
Helgbutikens gasolvärmare har syrebrist-varnare och Koloxidvarnare så bränner man gasen utan skorsten i växthus får man både CO2, vattenånga och värme och så länge man inte blir koloxidförgiftad eller drabbas av syrebrist verkar det ganska ofarligt -- tänker inte spendera hela dagar i växthuset !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.