Hej

bakgrund:
Jag är i färd med att starta renoveringen på ovanvåningen på ett gammalt stationshus (tegel) från 1876.
För närvarande är det tilläggsisolerat med luftspalt + träreglar och frigolit (en 5-7 cm) som täcks av spånskivor. Detta skall rivas då varken jag eller besiktningsfirman vill ha organiskt material i stenhuset. Jag vill också hellre ha putsade väggar, känns lite mer genuint och min övergripande tanke med renoveringen är att jag vill återställa huset till mer ursprungligt skick (det är renoverat invändigt på 80 talet).

Min tanke var ursprungligen att riva tilläggsisoleringen, knacka bort nuvarande puts och sedan putsa upp igen. Min sambo och dock rädd att väggarna kommer att bli kalla, varför vi har börjat diskutera att mura en isoleringsvägg / "innervägg" med luftspalt. Alternativen är lättbetong eller leca med bredd runt 10 cm.
För att inte belasta golvet på ovanvåningen med en 250-350 st leca är tanken att förankra väggen i ytterväggen med vinkeljärn eller liknande lösning i första murskiftet och sedan med dubb på valda murblock i skiften ovanför.

Frågor:
* Är det någon som har synpunkter / erfarenheter med kalla väggar i ett gammalt stenus?
* Synpunkter / erfarenheter med isoleringsvägg på ovanplan (bjälklag i trä) i antingen leca eller lättbetong?

Andra synpunkter / erfarenheter är givetvis också mycket välkommet.

Övrigt:
Huset värms upp av pellets (vattenburet system). Diskutioner om leca eller lättbetong finns det ju redan tillräckligt av, men om någon har synpunkter på vad jag ska välja med just den föreslagna lösningen är det välkommet. Själv lutar jag åt lättbetong på grund av dess lägre vikt.
Huset är från 1876 så en tilläggsisolering på utsidan är inte aktuellt.

Mvh Johan
 
träulit? kan också putsas på och kanske lättare och isolerar bättre? Eller putsad frigolit direkt på vägg utan träreglar?
Luftspalten finns ju för att skydda träreglar och gipsskivor men utan trä och kartong kan man slippa luftspalten, tycker jag. Själva luftspalt är i för sej också isolerande men det blir ingen stor förlust utan. Putsade väggar eller gips känns alltid kallare än träpanel.
Huset klarade sej bra med nuvarande isoleringsgrad så lägg ung lika mycket när du isolerar om.
Jag är ingen expert så kolla mina förslag med någon som kan det :)
gaia
 
Jag har limmat 10 mm skumplast plus gipsskiva på vår stenvägg i trapphuset. Samma stenhårda känsla men utan det kalla. Men det är ett av två undantag i huset. Normalt försöker jag förhålla mig till hur huset är byggt och är varsam med helt täta material.

I övrigt finns det mycket trä mot sten här och det har fungerat i över hundra år. Men jag är inte expert. :)
 
Varför inte skruva stålreglar på väggen med distanser mot bef. vägg. Isolera sedan med frigolit. Därmed inget organiskt mat. i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.