Jag skall bygga en källare som jag vill ha en lönndörr till. En sån som man läste om när man var litenn alltså ; som ingen ser, och som har en hemlig knapp som öppnar tavlan eller vad det nu är. :)

Nu undrar jag om någon vet vem som kan hjälpa till och konstruera en sådan (Östergötland)




 
Japp. Hade en själv.

Vem som kan konstruera? En snickare som du samrått med för att beskriva det du önskar.
 
Tumstocken skrev:
Japp. Hade en själv.

Vem som kan konstruera? En snickare som du samrått med för att beskriva det du önskar.
Hur fungerade den? Har du några bilder? Vore kommunernas byggregler generösare skulle jag nog bygga egna lönnrum. Lite av en barndomsdröm. :)

mvh
David
 
Hur fungerade den? Har du några bilder? Vore kommunernas byggregler generösare skulle jag nog bygga egna lönnrum. Lite av en barndomsdröm. :)
Vad kommunerna inte vet ::)

En lönndörrr är väl en sak inte alltför många skall veta av. ;)
 
Genom bokhyllan.

Enklast så, kom jag fram till. I princip är du halvvägs dit om man bara skruvar fast en standardbokhylla på en vanlig dörr.

Resten med passform, kamoflage, funktion osv får man lösa själv. Det optiska intrycket är viktigt. Vore säkert bra ifall man kände en teaterkulissmålare.

Lönngångar och tunnlar från källaren in under trädgården är också en gamman barndomsdröm. Det är bara att sätta igång o gräva. Man kan ju mura upp allteftersom.

Ha så roligt.


(måste erkänna, att vid ett husrenoveringsbygge där jag visste att det skulle bo barn, var jag jäääävligt nära att komma och smygjobba lördag / söndag, och bygga in en hemlig trappa och ett par hemliga gångar! Vaddå-- De enda som vet hur huset ser ut är den som byggde det, eller hur?)
 
Så här ser det ut hos en kompis.
hylla.jpg
Men här får man öpppna bokhyllan med handkraft för att komma in i bakomliggande rum.
 
:) Kul site!! Jag skall prova en dörr därifrån om de ine är allt för dyra.
 
Att bygga igen en befintlig dörr är ju ett smidigt alternativ.

Nackdelen är ju att det tar ju död lite på själva grejen om det är ett mindre hus då det förmodligen skapar en känsla av att det saknas ett rum. I ett nybygge funkar det ju bättre men i en 1-plansvilla inte lika bra.

Däremot vore det kul att göra en sådan grej i källaren. Då min tomt har en nivåskildnad på ca 1,5 meter ca 20m ut på tomten så vore det ju extra kul att göra en sådan löngång med utmynning bakom tomten.

Men det skulle nog bli måttligt drygt grävande ::)
 
Åh, vad kul med lönndörrar! Ungarna gillar att titta på den gamla julkalendern Mysteriet på Greveholm. Där är det en lönndörr med en bokhylla, och för att komma in drar man i snabeln på elefanten som sitter i bokhyllan. Sedan finns det nog lite andra miljöer i filmen Rosens namn. Som någon annan nämnde hade det varit kul med en lönngång så man kom upp någonstans i utkanten av trädgården. Och så gillar jag torn! Inte för att stänga in prinsessor i, utan för att titta på stjärnor.

 
Jag har nu spånat vidare lite.

Min svåger är gravmaskinist och kan då gräva upp från min källare bak till en sluttning som ligger ca 15-20m bakom huset. Här finns en naturlig nivåskildnad på ca 1,5-2m.

Det vore väll inte alltför svårt att gräva ur här och mura upp samt sätta en motordriven skjutlucka inne i källaren varpå man kan montera valfri bokhylla eller liknande.

min fundering är nu vad detta kan ha för effekter på huset i övrig vad det gäller ventilation och dränering mm mm

Min andra fundering är gällande om man kan bila upp golvet i gillestugan och gräva sig ner ca 1meter eller 1,5 för att gjuta en låda i detta utrymme och fälla in en saxlift härneri. Sedan kan man ställa tex. ett biljardbord på saxliften och sköta uppflyttningen med ändlägesbrytare osv. med en knapp på väggen.

Är detta en möjligt eller vad kan man komma att få för följder av detta ingrepp?
 
Om du har en källare så har man (jag) inte så bra koll på hur många rum det finns där. Borde vara lätt att göra ett lönnrum av ett av de rummen.
När det gäller dränering så får du kolla upp det ordentligt. Det bästa antar jag är att det nya rummet befinner sig på samma djup som resten av källaren, och med samma tjocklek gruslager i botten. Jag är ingen geotekniker, men väl geolog och gissar att det kan sluta illa om du har mycket lera i marken. Är det däremot sand eller morän så blir följderna inte så stora.
Kanske bra om du startar en ny tråd om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.