Jag har nu tröttat på att min kommun inte förstått hur viktigt det är med fiber även till oss villa ägare. 2007 när jag flyttade hit så var det inte ens på kartan att fiber skulle dras någonstans alls. Nu värkar det vara lite bättre men jag skulle vilja ge detta en skjuts. Där jag bor finns det blandat med villor, 1200 kvm till 600 kvm tomter och även radhus. Jag antar att ett sådant område borde vara intressant iom att man drar fiber idag till varje by i norr. hur gör man för att få fiber draget? Startar man en "byfiber" förening? Intresseanmälan från fler hushåll? Tacksam ifall ni som gått den resan kan peka mig lite i rätt riktning!
 
Japp!

Du startar en förening med dina grannar.
Får så många som möjligt intresserade att gå med.
Skaffar eventuella bidrag.
Letar upp en ISP som ger er anslutning till internet.
Skaffar en entreprenör som hjälper er med den tekniska biten.
Gräver och installerar!

Det du inte vet om fiber och föreningsliv kommer du behöva lära dig.
Det behövs väl några eldsjälar i varje förenings som lägger ner mycket tid för att ro iland detta.

Lycka till!
 
Ni behöver inte en förening. I vårt villaområde var vi tre-fyra personer som drev frågan genom att gå runt och prata med grannar, lägga ut information i brevlådorna och starta en mejllista. Vi kontaktade några olika fiberleverantörer och begärde in offerter. Efter en process på ett par månader hade vi en intresselista där de som ville ansluta sig hade skrivit upp sig. Den var juridiskt icke-bindande men det är psykologiskt bra att ha ett papper där folk har skrivit sitt namn eftersom det då känns svårare för dem att backa ur. Det är lämpligt att vara rätt strukturerad i det arbetet. Bearbeta alla med dörrknackning 1-2 ggr + skriftlig information. Korta sedan ner listan och ta bort dem som uppenbart aldrig kommer ansluta sig. Kör vidare och bearbeta de som är tveksamma, ordna informationsmöten etc. När ni är hemma med tillräckligt antal så skicka ut en lapp till alla igen och berätta att projektet blir av för att låta nejsägarna få en sista chans att ändra sig.

Samtidigt valde vi den leverantör som var mest intressant. De i sin tur ställde vissa krav, som att de definierade exakt vilka fastigheter som skulle omfattas av erbjudandet och hur många som måste ansluta sig för att det skulle bli av. Vi gav dem listan över intressenter och sedan tecknade var och en ett enskilt avtal. Den informella "projektgruppens" uppgift i detta var att förmedla kontakterna med leverantören, ordna möten, samt förhandla avtalen. Efter att avtalen var påskrivna upphörde det informella gemensamma åtagandet och var och en svarar enbart mot leverantören.
 
Förening eller en operatör som sköter allt från ax till limpa beror lite på intresse från operatörerna sida och kostnaderna.

I vårt fall (glesbygd) drog sig alla operatörer ur så vi var tvungna att bygga nätet själva. I en tätort finns det antagligen bättre möjligheter att intressera någon av de stora drakarna.
 
Tack för tipsen, jag tänkte väl lite i banorna att en förening borde vara overkill här där det är rätt tätt. Jag återkommer efter jag har pratat med Skanova för att se hur deras bild på saken är.
 
Skanova kan inte lösa hela biten åt er, dom bygger endast fiber.

Ni måste ha en kommunikationsoperatör som ansluter ert nät till Internet, en tjänsteoperatör som leverera tjänsterna och en nätoperatör som sköter det lokala nätet. Ofta är detta samma företag, men behöver inte vara det. I vårt fall här Telia båda förstnämnda rollerna, medan vi själva sköter det lokala nätet.

Eftersom Skanova är Telias nätbolag kommer dom troligen att hänvisa till Telia.
 
Kanske är det en fördel om man agerar som förening i de fall det är aktuellt att söka bidrag, exempelvis kanalisationsstödet.
 
Min tanke är att ta detta först via kommunen, vilket jag startat, sedan via Skanova som stödjer byafiber och sedan ifall det inte fungerar ta det via en fiberförening. Jag vill få kommunen att inse att fiber är en fördel för alla medborgare. Skanova är tror jag störst på att kanalisera öppenfiber och i sista hand ta den byföreningsväg men då välja skanova som fiberinstallatör. Vem som sedan blir motpart för "innehåll", banhov eller vad den nu blir spelar i dag mindre roll. Bara vi har fullt val. Vad tror ni?
 
Bor du i Stockholm? Då kan du lägga ner ansträngningarna mot kommunen. Det leder ingen vart. Kommunens bolag för detta är STOKAB och där plockar man bara lätta poäng genom att fibra höghus.
 
Det är tyresö tyvärr. Man har här inte ens det som strategi. Förstår att detta tar tid men vill ändå rulla bollen utan att skapa byfiber, vilket jag tror är mycket jobb.
 
Det är bra att det är tyresö. Inget kan vara värre än stockholmsstad i detta avseende. Ring telia samt ett par av kommunikationsoperatörerna så kommer du någonvart lite snabbare...
 
varför betala 25tusen för fiber när man kan få 4g 20-30Mbit borde räcka för dom flesta
 
niclas82 skrev:
varför betala 25tusen för fiber när man kan få 4g 20-30Mbit borde räcka för dom flesta
1. Fiber går inte långsammare när grannarna börjar surfa
2. Fiber är snabbare
3. Med fiber kommer jag om några år kunna titta på många HD-tv kanaler utan parabol på taket.
4. Räkna med att mobiloperatörerna kommer prioritera ner, bort eller förbjuda viss sorts trafik vilket gör att det blir svårt att ladda hem vilka filmer etc man vill....

Men ska du bara betala räkningar och surfa på fejjan så visst...
 
  • Gilla
simpa81 och 2 till
  • Laddar…
niclas82 skrev:
varför betala 25tusen för fiber när man kan få 4g 20-30Mbit borde räcka för dom flesta
Det som verkar dyrt i kan vara billigare i längden, tex fiber som via trippleplay då är en hel del billigare på 10 år än adsl eller 4G. För min del. 4G är ett komplement för min del, inte ett alternativ till fasta linan. Tror att inom 5 år så är det ett minimum hem för min del på 100/100 minst och då kommer 4G vara blekt, vilket det redan är idag hemma där det verkar ge 6 ner o 2 upp...
 
Jag har nu pratat med Öppenfiber samt Bredbandsbolaget. Båda verkar gå att få intresserade bara jag kan påvisa att det finns minst 15 hushåll som är villiga att koppla på sig. Nu skall jag dra igång operation intresseanmälan!
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.