Vi har självdrag i vårt radhus byggt 76. Nya fönster bl.a har gjort att ventilationen känns otillräcklig. Iaf på övervåningen.

Jag har funderat på några alternativ.

1.) Installera mekanisk frånluft. Osäker på hur stort projekt detta är och pris.

2.) Installera en Fresh/pax-fläkt i badrummet på övervåningen och en non-stop köksfläkt i markplan samt ta bort trösklar för bättre luftgenomströmning från alla rum. Har spaltventiler i alla rum förutom kök och badrum.

Det som gör mig osäker, förutom mellan val 1 och 2, är om det går alls med alternativ 2. Tar man sig en titt på våra ventilationsskorstenar ser man väl att vi har två separerade kanaler i den bakre? Den bakre är alltså den som går från kök och badrum (och källare). Detta borde väl göra att det inte blir nån konflikt?

flakt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonusfråga är varför man alls har en till skorsten som är ansluten till endast en gästtoalett ;)
 
På bonusfrågan svarar jag avluftning alternativt ventilation.
 
I den bakre huven så är säkerligen det långa röret luft för avloppet.
Ni verkar ha självdrag så det är inte fel att ansluta PAX-fläktar som går konstant på toalett/badrum och med hastighetsökning med ökad fukt. Finns många hus med den lösningen.
På bonusfrågan så är det en ventilationshuv och ingen skorsten ;)
Men annars är det inget konstigt med flera ventilationshuvar på ett hus, vi har väl 3-4 stycken plus några kanaler i skorstenen.
 
Korrekt, det är självdrag! :)

Vad menas med luft för avloppet? Alltså ett separat rör från badrummet?

Bra också med lärdomar om rätt terminologi, tack :)
 
Vatten, mm, ska i dina avloppsrör transporteras iväg och för att det ska fungera så krävs en lösning så att man har en luftning för avloppet. Vanligast är att man drar upp ett rör på taket för att undvika lukt.
Går även att lösa med speciell ventil.
Fungerar inte det så ökar risken för stopp i avloppet.
 
Det borde inte vara så besvärligt att tillverka en låda till skorstenen och sätta dit en takfläkt på den. Då kan den suga i båda rören.

Paxalternativet fungerar också, eldragning på 2 ställen men kanske lite billigare material.
 
Här i huset är det självdrag som gäller och i badrummen sitter det paxar. Dessa paxar ska nu bytas ut pga att dom låter så förbannat och då tänke jag köra Pax passad 30 på toalett och tvättstuga och en Passad multi i badrummet där fuktbelastningen är som störst. Det ger grundventilation även vår höst och mindre fukt i badrummet.
 
Min personliga uppfattning vad gäller PAX-fläktar är att dessa orsakar mer skada än nytta.

Oavsett vad man väljer för typ av ventilationslösning i sitt hus så ska man se till att man har kontinuerlig luftväxling. Min erfarenhet av PAX-fläktar är dessa för det mesta står stilla om inte annat för att de väsnas för mycket som MathiasS också skriver. När de är avstängda fungerar de som en propp och självdragsverkan blir blockerad.

Tycker du till att börja med ska fundera på ett 3:e alternativ vilket är att återställa självdraget. Självdraget är känsligt för störningar och fönsterbytet har säkert inneburit att luft inte kommer in och därför orkar inte självdraget att dra ut luften.
Tycker du ska se till så luft kommer in i alla rum via antingen spaltventiler i fönster eller uteluftsdon i vägg. Dessa behöver du oavsett om du väljer att behålla självdraget eller konvertera till mekanisk frånluft (i någon form)
Du gör rätt i att se över så där fri passage via alla innerdörrar.

Jag hade som sagt börjat med uteluftsventiler innan du ger dig på att konvertera...
 
moongoose skrev:
Min erfarenhet av PAX-fläktar är dessa för det mesta står stilla om inte annat för att de väsnas för mycket som MathiasS också skriver. När de är avstängda fungerar de som en propp och självdragsverkan blir blockerad.
Numera finns det PAX-fläktar som går att ställa in så att de går konstant med ett lägre varvtal och som ökar varvtalet när det behövs. De är väldigt tysta då och drar inte mycket ström (4 - 5W). I övrigt håller jag helt med dig om att luft måste kunna komma in.
 
Moongoose, ditt inlägg i debatten känns lite märkligt vad gäller paxfläktarna även om jag tror att du har ett korrekt grundtänk som jag helt håller med om.

1. PAXfläktar har i alla år låtit som reaplan men med lanseringen av 200-serien blev dom tysta så när som på den årsmodell jag köpte för knappa tio år sedan och reklamerade för sent. Dessa fläktar tänker jag nu byta ut till den lite modernare Passad-serien som enligt min uppfattning är helt tysta.

2. Eftersom paxfläktar sedan flera år finns i modeller som är tids, fukt osv styrda så kan man inte längre säga att dom mest står still, iaf är det inte PAX fel om så är fallet. Detsamma gäller ju andra fabrikat på marknaden.

3. I ett renoverat gammalt hus som inte har mekanisk ventilation är det ju i praktiken inte möjligt att återställa något självdrag utan stöd av fläktar, antingen en central ventilation eller pax-liknande fläktar. Varför? Vi har bara utlopp i badrum och kök och där *måste* man ha fläktar till stöd pga det sätt vi använder badrum kök och hus idag. Jag kan inte se att det bästa av självdrag skulle vara i närheten av tillräckligt. Hur hade du egentligen tänkt att en ren självdragslösning skulle fungera (utgår från att vi pratar om hus med normalt nyttjande av badrum och kök, inte en stuga i skogen...).

4. Ditt påpekande om att se över tilluften kan inte nog understrykas. Luftombyte är svårt utan att släppa in ny luft, något som många verkar glömma bort!

Slutligen, ta en titt på Pax nya Passad Multi, den strävar efter att hantera de problem du beskriver med fläktar som proppar i vent-systemet. Skulle vara intressant att höra din synpunkt innan jag lägger beställning på tre stycken.....:)
 
Kolla på Fresh Intellivent. Helt ljudlös (nåja, nästan) och har alla tänkbara funktioner inbyggda i samma modell men framförallt är den betydligt snyggare än PAX
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Moongoose, ditt inlägg i debatten känns lite märkligt vad gäller paxfläktarna även om jag tror att du har ett korrekt grundtänk som jag helt håller med om.
Vad gäller PAX-fläktar har vi olika uppfattning men håller med om att dessa har blivit betydligt tystare och funktionen har också blivit bättre. Tycker dock fortfarande att konceptet är tveksamt jämfört med andra alternativ.

Blobs (som startade tråden) hus var byggt med självdragsventilation och hans problem startade vid fönsterbytet. Tolkar det som att ventilationen tidigare varit i alla fall varit tillfredställande.
Tycker man ska vara lite försiktig med att ändra i huset konstruktion och först se till den ursprungliga lösningen, såvida inte konstruktionen är helt fel. Går inte det får man ju klart titta på alternativ.
Som du skriver kan ju div renoveringar förändra förutsättningarna att det är bättre att kovertera.

Självdrag kan klart vara problem i enplanshus med framförallt platt tak där höjden på huset blir väldigt lågt. Den termiska drivkraften beror ju på höjden på huset samt temperaturskillnaden inne och ute. Ju högre hus och ju kallare ute desto starkare självdrag.

Man skall se till att hålla en stor fri area (lågt tryckfall) på frånluftsventiler och använda typ tallriksventil eller galler, kontrollventil skall undvikas.
För att den teremiska verkan skall komma igång måste luft relativt obehindrat kunna komma in i huset via uteluftsdon och sen fritt passera genom huset.
Med fria luftvägar från uteluftsdon till frånluftsdon och hela vägen ut på yttertak så har man alla förutsättningar att ha ett fungerande självdragssystem. Gäller den kalla sidan av året, sen är det vädring som gäller.

Som jag skrev var det ett förslag till förstasteg och skulle det inte bli bättre har man med sig åtgärderna även vid en konvertering. Det blir idärför inget direkt merarbete eller merkostnad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.