Hej,

Jag håller på och renoverar min lägenhet.
Tänkte sänka taket ca. 11-12 cm och bygga in halogen spotlights.

Köket är på ca. 15 kvm
Vardagsrummet ca. 20 kvm

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Vad för typ av halogen spotlights rekomenderar ni? och hur många ska man ha i respektive rum?
Är det värt och satsa på ett par billiga spottar från t.ex IKEA?

Tacksam för svar,
Med vänliga hälsningar // Jaques
 
Jag skulle inte ens fundera på att använda mig av IKEA spottar. Dessutom, har du funderat på LED?

Kanske denna tråd är av intresse - Fick mina 40 stycken idag! =)

Utvecklar IKEA där lite. De spottar jag sett från IKEA säljs i paket, ofta eller alltid med transformator, dvs 3-5 spottar med fixa kabellängder. De jag sett är inte heller avsedda för "inbyggnad" utan är för utanpåliggande.

Mao - Det finns inget bra sätt att få IKEA spottar att se bra ut i ditt tak och för samma pengar kan du bygga ihop egna paket på tex elbutik.se.
Glöm inte pottor till halogen och tänk på inbyggnadsdjupet.
 
Redigerat:
Självklart har jag funderar på LED, men dom som har både LED och HALOGEN hemma rekomenderar HALOGEN pga själv ljuset, LED känns mer kallar och rak...

Hur många behövs i ett rum med 15- resp. 20 kvadrat?
 
Beror mycket på spridning och effekt samt takhöjd - Jag har tex i vardagsrummet på 19,86kvm 9 stycken 20W Halogene med 15 graders spridning. Samt 2 stycken 10w som dekorationsspottar ovan öppna spisen.
I källaren på 21,5 kvm tänker jag mig 12 stycken 3w LED, 12 bara för att det är låg takhöjd.

Kanske någon annan som har expertis i området. 1 spot/kvm tycker jag man hör ofta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.