Jag skall ta ett par 60mm hål genom källarväggen, gjuten men inte stenhård. Vad behöver jag för verktyg, funkar det med vanlig slagborrmaskin eller behövs kraftigare saker? Vad för borr?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Hur fint hål vill du ha?
Säkra och lätta lösningen är att hyra en hålsåg med stativ på Ramirent/Cramo eller motsv.
Det går att utan problem borra upp en cirkel på ~80mm med vanliga långa 10 el 12mm borr och sen knacka ut hålet. men då är det mer återställning beroende på resultatet.

Är det på ett ställe som ska muras igen, putsas eller täckas av annat hade jag kört mde borrhammaren. Mest för att jag har en, och alla grejer som behövs.

Om det 30-40cm och med armering och grantsten infällt så hade jag hyrt.


edit:
Såg att du undrade över borrmaskinen med.
Borrhammare alla dagar. Tänk inte ens tanken på slagborren om du värderar att inte stå där en vecka.
 
Hålet behöver inte vara något som visas upp som årets hål direkt, så borra flera hål och knacka är ett alternativ. Hur är det med tjockleken på väggen, ju tjockare desto svårare att knacka rent i mitten av väggen antar jag? Får införskaffa en borrhammare, alla anledningar är bra anledningar :)
 
Gjorde något liknande med hjälp av en hålsåg för betong avsedd för apparatdosor, pilothål med en lång 10 - Borrande från båda hållen så långt hålsågen klarade, knackade ut centrum och fortsatte tills chucken inte nådde längre. Tog sedan mitten med ett par hål men en typ 10-12mm borr.

Installatören gjorde samma när min LVVP skulle in, hålsåg från båda sidor för fina snitt, sedan mitten med en mindre borr.

I brist på annat helt enkelt - En vanlig Makita HR2470 slagborr.

Skall det gjutas igen kanske du kan ta en 16-24mm borr i ett par omgångar? Jula säljer dessa ganska prisvärt och skall det gjutas igen runt om så är det bara att köra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.