Hej!

Jag har huset enda källarrum som mitt privata rum (bor hemma hos föräldrarna) och skulle väldigt gärna vilja måla golvet vitt.
Rummet är helt i sten (väggar: bergsväggar täckta med betong?) förutom taket, med ca 2 meter i takhöjd. Det är alltså ingen "vanlig" modern källare, utan en äldre variant -med ett icke fungerande värmegolv dessutom.


Det jag undrar är om det finns någon färg lämplig för ändamålet? Det jag är rädd för är att färgen inte skulle släppa igenom fukt och att färgen då skulle släppa eller något i den stilen. Jag är inte speciellt kunnig inom området som ni kanske anat :p så jag gissar vilt... men jag är hundra på att det alltid finns någonting som kan gå snett.


Här kommer en bild som bättre beskriver hur både golvet och väggarna ser ut:
Imported from camera 20121012-1320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all hjälp jag kan få!

Med Vänliga Hälsningar
 
Kan förstå att du vill få mer ljus i ditt källarrum med det mörka golvet :)
Att måla hårda ytor blir aldrig bra i längden och oftast dyrt med färg, grund, primär, rengöringsmedel, kanske slipning och ingen garanti att fogarna håller sej fina och att klinker inte flagnar av slitage.

Köp en textil/filt matta utan tätt baksida så får du en hållbar lösning och varmare fötter. Enkelt snabbt att lägga på och kanske billigare än alla färgprodukter ? Lösa mattor är också en bättre lösning än målning i en källare - kan lyftas ut och vädras.
gaia
 
Det finns en lösning men jag skulle inte påstå att det är en perfekt lösning - FonteCoat FL100 från finska Tikkurila är en tvåkomponent vattenbaserad epoxifärg som är gjord för betonggolv. Enligt en i branschen så skall den inte vara tät i den bemärkelsen att den skall andas enligt honom. Finner inget som styrker det i databladet men det kan vara något att kolla på.
Tyvärr säljs inte FonteCoat på konsumentsidan och kräver specialbeställning. Kostar även en slant med ca 1500kr/10 liter. Tror inte att den heller går att köpa i mindre volym.

Du kan ju kika på det i vart fall - Jag har målat två klinkergolv med just FL100, men då hallgolv och köksgolv där man ville dölja liknande klinker som du har. Svart och Grått som gett ett mycket bra resultat.
Funderade själv ett tag på att bara måla mitt rena golv i källaren men insett att jag vill ha heltäcknings matta för mysfaktorn.
Just FL100 kan man bryta i 49 olika kulörer om jag förstått det rätt.

Kan det vara något?

Tikkurila FonteCoat FL100
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.