Önskar hjälp av en belysningsexpert för att sätta utomhusbelysning på tomten, någon som har tips på någon eller vad jag ska googla på för att hitta någon? Är det kanske en trädgårdsdesigner jag söker?

Uppfart, gräsmatta, badtunna, lekstuga, träd, berg och skog, här finns mycket att sätta belysning på men behöver som sagt hjälp...
 
Ingen som tagit till rådgivning av belysning utomhus?? Har hittat flera trädgårdsdesigners som också sysslar med belysning men de flesta intressanta ligger i västSverige :(
Om man ska ge sig på detta själv, någon som kan ge lite tips på vägen? Hittade en firma som för 2000 kr kom och gjorde en ljusinstallation på tomten som man fick ha 1-2 dagar och som därefter plockades ner igen. En toppentjänst tycker jag som verkligen ger en insyn i hur det kan bli, lite dyrt kanske eftersom det inte är något man får ha kvar samtidigt så kostar det nog mer att få en ritning på kalaset?
 
Kör det å så går du runt å fotar vad de har för lampor å var de sitter. Tror inte du kommer undan billigare.
 
Håller med Noseone, troligtvis blir det inte billigare än så MEN firman finns i Landskrona alltså väldigt långt från Stockholm där tomten befinner sig :( Annars hade det varit taget rakt av!
 
Jag känner till en bostadsrättsförening som gjorde om sin gård på typ 600 kvm. De anlitade en belysningskonsult, han debiterade 1300 plus moms i timmen. Sedan utförde hans elfirma (han var nog "bara" elektriker) installationen. Styrelsen hade dålig styrning så han fortsatte att debitera samma timpenning för installationsarbetet. Det grävdes ner 5km kabel på gården, då någonstans reagerade medlemmarna, sparkade styrelsen, som sedan nekades ansvarsfrihet (det var mer konstigheter, bla. bokföringsbrott). De hade förskottsbetalat material för typ 200 000 (armaturer) som aldrig levererades. Föreningen krävde återbetalning (av det förskottsbetalda), fick rätt i tingsrätten, men då satte elektrikern sin firma i KK.

Jag tror att slutnotan gick på ca 1,5 milj, och då var det alltså bara kablar nedgrävda (grävkostnaden inte inkluderad), inga armaturer ingenting inkopplat.

(skrivet som en liten varning)
 
mhg_3 skrev:
Håller med Noseone, troligtvis blir det inte billigare än så MEN firman finns i Landskrona alltså väldigt långt från Stockholm där tomten befinner sig :( Annars hade det varit taget rakt av!
Får man fråga vad firman i Landskrona heter?
 
Markbelysning under trä etc. Är ganska effektfullt,både om sommarn som när snön yr.
Har grävt ned två markstrålkastare under björkarna på baksidan.Det blir trevligare att titta ut när mörkret fallit och se något annat än sin spegelbild i rutan. Även mindre markstrålkastare ihop med att du belyser med en smal riktad ovan ger fin effekt.
Det är 70W metallhalogen.
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan alltså pröva dig fram och göra väldigt mycket själv, jag tror att du även kan ringa grossister som end säljer belysning vilka ofta har folk som kan detta ,ställa frågor och få tips.
Bestäm dig för vad du vill ha, placera ut löst och flytta runt tills du finner en placering där du får en effekt du är nöjd med, sen är det bara att gräva ned / skruva upp.
 
Redigerat:
vilpi, kolla länken http://www.gronagarden.se/media.asp?id=15 de heter allttså Gröna gården :)

Hempularn, tack för varningen men den niten ska vi nog inte gå på :)

MB77, tack för tipset, ska kolla upp det!

Chrsitian 435, snyggt helt klart och ja det är väl kanske en idé att prova sig fram... ack så jobbigt bara :) vill ha ljust och fint ute nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.