Hejsan jag tänkte flytta min gjutjärnskamin närmare en trävägg och har fått reda på att jag kan sätta upp en 8mm tjock plåt 25mm från väggen som brandskydd men jag undrar om jag kan isolera utanpå väggen istället och sen ta en tunnare plåt utanpå det? (isoleringen klarar 1800grader)
 
  • Gilla
ninsansbygg
  • Laddar…
Nu får du nog precisera lite mer vad du vill uppnå. En plåt är ett strålningsskydd, inte en brandvägg. Men isolerade konstruktioner är brandväggar.

För en icke isolerad kamin (där yttertemperaturen överstiger 80 grader), såsom en gjutjärnskamin normal är, kan du placera den som närmast 50 mm ifrån en EI60 vägg (brandskyddsvägg). Om det ska vara en isolerad vägg bör det vara med stålregel och mineritskiva ytterst, tex 95 mm stenull och 12 mm minerit, på plåtregel. Notera dock att den skyddsväggen bygger ca 120 mm i sig självt.
 
Varför skall plåten vara 8 mm,den strålskyddar inte bättre än om den är 2 mm ? tar bara lite längre tid innan den blir genomvarm
 
Det är strålningsskydd jag ska ha men har pratat med en sotare nu å han sa att en 0,7mm plåt funkar bra så ska sätta upp en sån,men tackar för svaren
 
Derlandser skrev:
Det är strålningsskydd jag ska ha men har pratat med en sotare nu å han sa att en 0,7mm plåt funkar bra så ska sätta upp en sån,men tackar för svaren
Jag undrar...

Efter en stund blir det lika varmt bakom plåten som om den inte fanns.
Om det inte skall vara någon värmeisolering bakom plåten verkar det hela meningslöst.
 
Det ska vara en luftspalt bakom strålskyddet så att ett konvektionsflöde av luft kontinuerligt och naturligt kyler av mellanrummet. Det är förvånansvärt effektivt.

Endast i ett adiabatiskt system ökar temperaturen hela tiden om mer energi tillförs.
 
Japp ska vara luftspalt på 25mm :)
 
norrbottenstorpet skrev:
Det ska vara en luftspalt bakom strålskyddet så att ett konvektionsflöde av luft kontinuerligt och naturligt kyler av mellanrummet. Det är förvånansvärt effektivt.

Endast i ett adiabatiskt system ökar temperaturen hela tiden om mer energi tillförs.
Precis så funkar det(y)
 
norrbottenstorpet skrev:
Det ska vara en luftspalt bakom strålskyddet så att ett konvektionsflöde av luft kontinuerligt och naturligt kyler av mellanrummet. Det är förvånansvärt effektivt.

Endast i ett adiabatiskt system ökar temperaturen hela tiden om mer energi tillförs.
Kaminen strålar värme hela tiden den är tänd så så vidare adiabatiskt är det väl inte.

Men visst, jag bortsåg från luftspalten. Den måste alltså vara ventilerad uppe och nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.