myrstack skrev:
Ser ut som en OK lösning. Röret som sådant behöver egentligen bara gå ner genom plattan. Så länge du genererar undertrycket under plattan ska det fungera, du behöver mao inte egentligen gräva ner röret något. Speciellt inte om ditt dränerande lager har sjunkigt så du har mellanrum mellan plattan och singelbädden (eller vad nu ditt dränerande lager består av)

Okej.. så man behöver inte göra någon "uppsamlingsgrop" då så att säga !?
Hur menar du dränerande lager sjunkit ?

Jag tänkte lägga singel vid rörets slut (ibacken) & runt om & nästan upp till plattans kant.
Är ju inte så haj på detta men man lär ju lära sig någon gång :)

mvh/
A
 
När en granne hade gjort ett jobb i sitt golv och berättat att de dränerande lagren sjunkit 10-20 cm fick jag en idé.
Blandade nog ihop ditt inlägg med det som oldswede skrev så sjunkande dränlager var nog hans problem/möjlighet. I ditt fall gissar jag att gropen absolut inte skadar men förmodligen inte kommer det som får det hela att flyga. Det viktiga är att du kommer ner under plattan till ett lager som är rimligt genomsläppligt så ditt undertryck kan sprida sig lite och få detta att blir enklaste vägen ut för det radonet som sipprar upp. Så ta dig genom plattan och ev isolering. Kör ett galler i botten på röret. Förmodligen är det låg risk att suga upp stenar men råttor är normalt nyfikna varelser och dessa är inte roliga försöka få ut restena av från kanalfläktar...
 
myrstack skrev:
Blandade nog ihop ditt inlägg med det som oldswede skrev så sjunkande dränlager var nog hans problem/möjlighet. I ditt fall gissar jag att gropen absolut inte skadar men förmodligen inte kommer det som får det hela att flyga. Det viktiga är att du kommer ner under plattan till ett lager som är rimligt genomsläppligt så ditt undertryck kan sprida sig lite och få detta att blir enklaste vägen ut för det radonet som sipprar upp. Så ta dig genom plattan och ev isolering. Kör ett galler i botten på röret. Förmodligen är det låg risk att suga upp stenar men råttor är normalt nyfikna varelser och dessa är inte roliga försöka få ut restena av från kanalfläktar...
Aha det var så det var :)

Ja då ska jag ta & borra snart... men ska väl beställa Östbergs IRE 125 & styrning.
Slänga på ett galler för hålet på röret då så kanske man slipper råttslamsor i fläkten :p

Ska bli intressant & se om man får ner radonet...
Det ligger inte så högt i mitt hus.. ca 375 bq/m3 i källarn (sovrum) & ca 250 bq/m3 uppe (vardagsrum)
Men känns som jag vill försöka få ner det ändå.... sen har man en tant som vägrar sova nere i sovrummet
på källarplanet nu när hon vet att det ligger högre än gränsvärdet hehe :p

Sen är det ju bra om man kan bevisa med papper att det är under gränsvärdet
när man ska sälja kåken i framtiden.



Ni som byggt egen radonsug får gärna visa foton under bygget !
Jag ska förska dokumentera så mycket som möjligt.

Tack för svar btw.

mvh/
Andreas
 
Hej,

Det finns en bra pdf från den finska strålskyddsmyndigheten som kan vara värd att läsa.


http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a237.pdf

Där pratas en del radonsugar och rullstensåsar. En hel del annat om radon också.



/Henrik








Bearmountain skrev:
Aha det var så det var :)

Ja då ska jag ta & borra snart... men ska väl beställa Östbergs IRE 125 & styrning.
Slänga på ett galler för hålet på röret då så kanske man slipper råttslamsor i fläkten :p

Ska bli intressant & se om man får ner radonet...
Det ligger inte så högt i mitt hus.. ca 375 bq/m3 i källarn (sovrum) & ca 250 bq/m3 uppe (vardagsrum)
Men känns som jag vill försöka få ner det ändå.... sen har man en tant som vägrar sova nere i sovrummet
på källarplanet nu när hon vet att det ligger högre än gränsvärdet hehe :p

Sen är det ju bra om man kan bevisa med papper att det är under gränsvärdet
när man ska sälja kåken i framtiden.



Ni som byggt egen radonsug får gärna visa foton under bygget !
Jag ska förska dokumentera så mycket som möjligt.

Tack för svar btw.

mvh/
Andreas
 
  • Gilla
mushus
  • Laddar…
Hallå på er.

Bumpar igång den här tråden igen då jag tycker det verkar intressant att bygga sin egen radonsug och jag har några funderingar.

Finns det bättre och sämre placering av hålet som man borrar? Spontant känns det optimala att ha hålet så centralt som möjligt i huset, men det innebär ju att man kanske får ett hål där det inte är så estetiskt tilltalande :) Och hur skulle det fungera om man borrade ner bredvid huset? Skulle det ge någon effekt?
 
Blev det något sugande i dräneringen? Gav det effekt?
 
L
Det blir det , har radonsug GDS själv under plattan inte i dräneringen
 
Gav det bra effekt? vad är det för typ av hus. Hur många sugpunkter satte du? Hur stor yta kan man räkna med att en sugpunkt täcker om man jag luftigt grus under plattan i källaren.
 
L
Vet inte om det är aktuellt men min ser ut så här , inhugget i källaren
 
  • Schematisk bild av avloppssystem inhugget i källare, med anteckningar om dimensioner och installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.