På vinden har jag problem med svartmögel enligt bilderna. Problemen finns endast synliga på de kort som jag bifogat, resterande delen av vinden ser bra ut.

Jag har varit i kontakt med AK-konsult som kan komma ut och titta för några tusen, och det känns väl som en start, frågan är ju bara vad dom egentligen kan göra.

Tyvärr så lades taket om för bara ett år sedan, så att byta tak igen känns väldigt trist. Vore tacksam för tips.

DSC_0067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0068.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0069.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med största sannolikhet rester från gammal vattenskada orsakats av takläckage vid takhuven.
Är det torrt idag och inget murket i takstolen kan du låta det vara. Råsponten har inte så stor betydelse då ditt tak är läktat, spikarna syns i råsponten, och fungerar mest som underlag för underlagspappen.
Men extrakolla hur takhuven är inklädd runt takpannorna och utförandet av underlagspapp om den gamla huven återanvändes.
 
Du kan även köpa en fuktkvotsmätare för att kolla hur fuktiga brädorna är samt en billig trådlös temperatur- och luftfuktighetsgivare på clasohlsson för att enkelt hålla koll på vinden.
 
Tackar för svaren, det lugnar lite i alla fall. Ska upp med fuktkvotsmätare när jag kommit hem, så får vi se om allt är torrt en regnig dag som denna. Sedan blir det nog att köpa en fuktlogger på Classe och fotta 1 gång / månaden i början för att se ev förändringar.

Är ändå inne på att plocka in en expert och slänga bort ett par tusen, mest för att inte ha missat något som jag skulle gräma mig över senare. Kan nog vara bra att diskuttera med sakkunnig om vad man ska tänka på enligt förutsättningarna. Jag har exempelvis tänkt sätta in frånluftsfläktar på konstant lågfart i badrummen. Bra/dålig ide med rådande problem.
 
Knalla upp på vinden en smällkall stjärnklar vinternatt. Då får du svaret på om det är en gammal skada eller ett pågående problem. Ifall du har en problemvind så kommer du att hitta rimfrost på de utsatta partierna.
 
Men innan du handlar en massa utrustning, har du detta på något annat ställe än där takhuven finns?
Känns som du börjar i fel ände att leta problemet. Är resten av vindsutrymmet friskt så behöver du inte köpa olika fuktmätare eller loggutrustning.
Så¨gå vidare med att ta in en sakkuning person, så kan de ge dig svar på vad du ska göra (om du överhuvudtaget behöver göra något). Det är inget ovanligt att gamla tak har haft läckage som man kan se på vindarna, men som blivit åtgärdade vid takbyte och man byter bara det virke som är murket/angripet.
 
Jag har sedan tidigare en fuktmätare och har ändå tänkt skaffa fuktlogger till krypgrunden, så det känns trots allt inte som onödiga saker. Men svaren från er är väldigt uppskattade och just att börja i fel ände är väl precis det som jag antar att jag gör utan kunskap:).

Var uppe och kände och gjorde lite mätningar igår och fick inga utslag, så det verkar tort trots regn hela dagen. Jag tar och postar svar vad fuktexperten säger nästa vecka när han varit på besök, säkert intressant för er som varit snälla och svarat här.
 
Instämmer i kören att det ser ut som en gammal/befintlig vattenskada. Är det torrt trots regn, är det troligen gammal.

Har en sådan där balk på min vind, som var rejält blöt när jag köpte huset (innan jag lät lägga om taket). Numera bara svart som minne..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.