Hej
Jag har lite svårt att bestämma mig.

Jag håller som bäst på och river ut både det ena och det andra ur huset.
Totalt blir det rätt mycket bråte, och att köra skytteltrafik till tippen med släp känns inte så tilltalande. (Vi har inget släp heller, men det går ju att lösa...)

Den korta frågan är vad det kostar att hyra en container på 10-20 kbm.
Det räcker att ha den på tomten ett par dagar.
Tömningen skall ingå förstås - kommer att vara blandad sortering (ja, jag vet att det är dyrt)
Vi bor i Stockholm, så det är nog lämpligt att containern befinner sig i närheten.

Är det någon som vet, eller som har ett fiffigare förslag?
 
Kolla gula sidorna på "container"
 
Å fan, står det priser där???

Skämt åsido, klart jag kan ringa runt, men det brukar finnas fiffigt folk med fiffiga svar här! Dessutom brukar de inte svara 20:17 på kvällarna om man ringer.

Men tack för tipset.
 
Jag hyrde en 20 kbm container to-må, fyllde den helt med blandat byggavfall (mycket gips) och totala kostnaden blev 5500 kr tror jag. Har för mig att utkörningen/hämtning kostade drygt 1500 kr resten var tippavgift. Containerhyran är ca 50 kr...
 
Vad jag menar är att såvida ingen av forumbesökarna sitter med en prislista för just din återvinnings station måste det väl vara lättare att ringa till nån o fråga?
Ibland verkar folk ju tro att ställa frågor på ett formum e enda lösningen...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag upprepar igen: jag tror inte att någon svarar om jag ringer klockan 20:17.
Jag var inte heller intresserad av en offert, utan att någon kunde ge mig ett riktvärde.

Krasst sett är ditt svar tillämpbart på i princip varenda fråga man kan ställa på forumet.
"Ring någon som vet bättre!"

Jag tror inte att det är enda lösningen att fråga på ett forum, men det är en bra lösning i många fall. Om du inte delar den uppfattningen med mig i detta fallet kanske det är enklare att helt enkelt strunta i just den tråden?

Om du inte delar den uppfattningen på ett mer generellt plan så är du kanske på fel ställe. Detta är ju trots allt ett forum...

Folk brukar gilla att svara. Även på frågor som ibland kanske finns en enklare lösning på.
Om man inte gillar det kan man som sagt strunta i den frågan. Att gå in med en sarkastisk kommentar på allt som man själv fnyser åt sänker ett sådant här forum på nolltid, då det till slut blir precis vad den här tråden blivit:

Sarkasm-svar-motsvar-motsvar...

Vem orkar då hitta alla vettiga tips och råd i den djungeln?

Nåja, jag tog inte speciellt illa vid mig, även om det kan verka så. Värnar faktiskt mer om forumets unikt goda stämning än om eventuella sarkasmer riktade mot mina åsikter.

Tackar för ordet, om nu någon orkat läsa.
Själv tänker jag läsa något vettigt tips istället.
 
  • Gilla
Wankel1
  • Laddar…
Hemmakatten
Har samma erfarenheter som sville - att hyra container är dyrt! Vi har haft det vid ett par tillfällen, kändes väl värt då. Kanske det är värt det, just vid ett speciellt tillfälle ma bara inte orkar åka till tippen själv.
Men som sagt det kostar. vår kostnad låg i samma paritet som tidigare nämnts.
 
Slår nog ett slag för sortering, virke för sig, gips, isolering, massor, gamla mattor och sen el för sig.
Man sparar rätt mycket pengar på det och det finns alltid någon som behöver träavfallet för att tända med. Handfat, badkar och toastol brukar försvinna med till sommarstugor.

Håll isoleringen torr och ge bort den till någon som skall isolera ett gammalt garage så är du av med det med.

Presenning är inte så dumt och gärna ett par pallar och board under de sorterade högarna så slipper man rensa marken under hela våren sen, spik i bildäck är inget kul.

Resten av avfallet tar man relativt lätt på släp och med vettiga tippkostnader.

/Kent
 
Även om jag nu inte bor i din kommun så såg vår prislista ut som följer.

Utsättning och hämtning + 6dgr  980:-
Extra hämtning  550:-
Dygnspris  19:-
Avfallskostnad / ton  1185:- (blandat avfall)

Vårt totalpris blev cirka 10000 då hade vi den i ca 90 dagar och blev väl av med ca 4ton.

Detta var för en 8kbm continer.  :)

 
Jobbade tidigare med containeruthyrning för avfall så jag har några tips.

* Hyran är det billigaste. Max 500kr/mån för vanlig 8kbm container. 18kbm växelflak är betydligt dyrare. Har ett minne av dryga tusenlappen/mån.
* Ingen större skillnad i hyra mellen 1vecka och 1månad. Kolla vad som gäller.
* Det finns även täckta låsbara containers. Kostar lite mer att hyra men då slipper man grannarnas sopor. Klart prisvärd lösning.
* Transporten kostar ca 550-600kr/tim
* Avfallet är det dyra.... Blandat avfall kan säkert kosta 1500-2000kr/ton

Några tips för avfallet:
* Kolla vilka priser som gäller för olika fraktioner. Oftast lönar det sig att sortera.
* Kolla vilken måttenhet man använder. Det förekommer både Ton (vikt) och kbm (volym) Kan vara ganska avgörande när man lastar containern och beräknar om det lönar sig att sortera.
* Finns det några "förbjudna" avfall som kan ge straffavgifter om det finns i containern? (lysrör, kylskåp, bildäck, elprylar mm räknas oftast som farligt avfall och kan ge straffavgifter).
* Kolla extra nog vad som ska sorteras som farligt avfall och kör det direkt till återvinningsstationen.
* Gipsskivor kan gå att lämna nästan gratis som fyllmassor/jordförbättring på soptippen. Kolla vad som gäller i din kommun.
* Beroende på om man betalar på vikt eller volym kan det vara intressant att söka andra möjligheter för ett visst avfallsslag. (ex. om man betalar på volym är det inte så smart att fylla containern med lös isolering eller om man betalar på vikt kanske man kan hitta andra vägar för de gamla gjutjärnsstammarna och badrumsporslinet ;) )
* Lämnar man avfall på återvinningsstationen kostar det oftast inget i tippavgift för avfallet. Kanske är en god affär att åka många vändor med släpvagnen ändå?
* Det tillkommer moms på alla tippavgifter.
* Metall kan man få betalt för.
* Trä går också att få betalt för (kolla med värmeverket eller grannar med vedeldning).
* Bra fyllmassor (tegel, grus, betong utan armering etc ska inte heller kosta något att tippa.
 
Hade en 10 kubiks container över en helg. Blandat byggavfall. Totalt kostade detta 3400 kr.
 
Hej.
Jag läste ditt inlägg om att du hyrt container och undrar från vilket företag du hyrde din container.
Mvh Mette




MickeM skrev:
Även om jag nu inte bor i din kommun så såg vår prislista ut som följer.

Utsättning och hämtning + 6dgr *980:-
Extra hämtning *550:-
Dygnspris *19:-
Avfallskostnad / ton *1185:- (blandat avfall)

Vårt totalpris blev cirka 10000 då hade vi den i ca 90 dagar och blev väl av med ca 4ton.

Detta var för en 8kbm continer. *:)
 
Nu kan ju priserna ha ändrats på dom åtta år det gått sen han hyrde.
Och välkommen hit. :)
 
Money is not an issue...:)
 
Sist jag hyrde ringde jag bara lokala LBC och dom kom direkt, inga problem om man ville tömma heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.