Hej

Ska dra om mitt inkommande vatten en smula. Detta är i tvättstugan i källaren, där även VVB:n står.
Kommer dra allt vatten via PEX upp i huset och koppar i tvättstugan och övriga källaren (panna och utkastare).
Två frågor:
1. Bör jag isolera kopparrören?
2. Vilket CC-mått bör jag ha mellan parallellt gående rör för kall- och varmvatten? (Tänker klamra med rörsvep)

Tack på förhand!
 
1. det är rätt vettigt om du vill slippa kondens på KV.
2. Om jag inte är helt ute och snurrar, lödkoppar, 40mm, presskoppar 60mm (baserat på S-stick).
40mm är helt klart vanligast.
 
Kv ledningen bör isoleras för att slippa kondens, brukar använda syskon klamma med vanligt klammsvep om kv vv skall följa varandra i t ex tak finns olika c/c, längd på öronen neråt där svep hänger. Finns då möjlighet att isolera om man använder sig av syskonklamma.Sen finns ju bladskruv om rör går ensamt t.ex från va mätar konsoll osv..

mvh
 
1. Ja, isolera är alltid bra
2. Var? Är det i källarn de rör du ska dra så tänk på att du ska få plats med isolering, Använd takjärn då har du "färdiga" mått som du kan utgå ifrån. Ska du isolera så är 40 C/C alldeles för nära.

Tänk på:
Ska du dra pex synligt så ska du veta att det är svårt att få det snyggt.
 
Underbart tack!
Kör lödkoppar på CC 40mm och isolerar rasket så gott det går.
Vad gör man med fördelarskåpet? Dvs hur petig ska man vara med isolerandet?
Hur länge måste man träna för att lyckas isolera en S-böj snyggt? ;)
 
sj6: Inget ska gå i takhöjd utan längre ner på väggen, med svep/bladskruv. Räcker det inte med 10mm isolering?
Jag kommer dra alupex synligt från fördelarskåp upp till bjälklag, sedan osynligt resten. Kommer klamra med LK spikklammer för betong. Det kommer säkert se ut som fan men det får jag leva med :)
 
Vill man dra alupex eller pex snyggt blir det rakast med just kapade raka längder. I rulle e bäst för regelvägg. Mem du har ju redan köpt grejor vad ja vet ;-)
 
Nik206 skrev:
sj6: Inget ska gå i takhöjd utan längre ner på väggen, med svep/bladskruv. Räcker det inte med 10mm isolering?
Jag kommer dra alupex synligt från fördelarskåp upp till bjälklag, sedan osynligt resten. Kommer klamra med LK spikklammer för betong. Det kommer säkert se ut som fan men det får jag leva med :)
Bladskruv funkar ju kanon och då kan du bestämma C/C-måttet själv utefter förutsättning och vad som blir snyggt.

10mm isolering räcker men 40mm C/C är för tätt.
 
sj6 skrev:
10mm isolering räcker men 40mm C/C är för tätt.
Ja det har du rätt i, tänkte inte.. Gjorde det nu, 11 + 11 + 10 + 10 = 42 :)
CC 60mm kör vi på istället då.
 
En tredje fråga; Oisolerad PEX R-i-R, kan varm- och kallvatten ligga intill varandra? T.ex. i ett schakt mellan källare och ovanvåning, eller i bjälklag/vägg för den delen.
Har för mig att jag läst att de bör vara separerade.
Men åas sidan kan jag tycka det kvittar, för efter man spolat några sekunder så finns det inget fesljummet vatten kvar i varmvattenröret ändå.
 
Nik206 skrev:
En tredje fråga; Oisolerad PEX R-i-R, kan varm- och kallvatten ligga intill varandra? T.ex. i ett schakt mellan källare och ovanvåning, eller i bjälklag/vägg för den delen.
Har för mig att jag läst att de bör vara separerade.
Men åas sidan kan jag tycka det kvittar, för efter man spolat några sekunder så finns det inget fesljummet vatten kvar i varmvattenröret ändå.
Enligt en forumkanmrat hade han läst sig till att det går/får/kan göras så.'

Jag rekommenderar det absolut inte. Speciellt inte med värmerör och/eller VVC
 
Ok tack! Jag lägger alla varmvatten intill varandra och sen lite mellanrum, därefter lägger jag kallvatten intill varandra.
Den lilla del som går på kallvind (ett par dm) kommer jag isolera extra för att undvika kondens.
 
Undvika frysning framförallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.