Hej!

Jag har ett gammalt badrum som jag tänkte fräsha upp lite, I badrummet kommer vi ha en toalett, ett tvättställ och en duchkabin, Min tanke är att sätta träpanel på väggarna och måla i någon fin grå/beige ton. Hur fungerar detta med fukt m.m. jag vet att trä kanske inte är det bästqa i badrum men i och med att det inte är stänk direkt på och trä endå andas...???

Jag skjulle villja ha lite feedback input på olika idéer på vad man kan göra om man inte vill ha kakel/klinker och ändå få det snyggt och trivsamt...

/Jonathan
 
C
Förutom det Du skall ha i Ditt badrum hade vi vattenrening o tvättmaskin i rummet "plastmatta" helsvetsad på golv o uppdragen 10-15 cm på väggen o panel i tak o på väggar. Panelerna var klarlackade. Arbetet gjordes 1989 o vi flyttade 2004 inga skador ellar fuktproblem

carra ;D
 
Vi ska också sätta träpanel på väggen i vårt blivande badrum så jag har funderat över samma sak.
Vi ska väl sätta gips mot timmret och sen fuktspärra enl. konstens alla regler.....men när panelen sen spikas fast så perforerar man ju fuktspärren.....hur funkar det???

/Ännu en frågande!
 
Vi ville ha pärlspont i vår nya tvättstuga/extra dusch för smutsiga hundar o barn/gästtoalett - det nekade våra hantverkare att göra. Då får du ingen garanti på jobbet sa de med hänvsining till att varje spikhål ju perforerar tätskiktet! Vi accepterade men morrar fortfarande med tanke på hur nygtt det skulle kunna ha blivit! På Ekeby kakel i uppsala hittade jag sedan en pärlspontvägg fast i kakel (tordes inte ens fråga hur mykcet den kostade!). Kan man inte limma upp pärlsponten på tätskiktet?
 
Limma borde väl fungera?

Bra ide förresten!

Jag tänkte helt enkelt måla min timmervägg direkt men jag ska se om det inte finns lite info att tillgå om limning av pärlspont till det andra badrummet!

 
Limma kan säkert funka men har ni inte funderat på om det vore bra med en liten luftspalt bakom panelen för ventilation? Man skulle ju kunna skruva fast läkt (där man tätar skruvhålen) som man sedan fäster panelen på. I underkant och överkant har man en springa så att luften kan flöda bakom panelen.
 
Fast panelen målas ju och blir "vattentät" i sig.
Man ser ju träpanel då och då i inredningstidningarnas reportage, men jag har aldrig sett ett ord i text om hur de satt upp den för att klara tätskiktet godkänt.
Vad säger egentligen försäkringsbolagen?
 
Verona skrev:
Fast panelen målas ju och blir "vattentät" i sig.
Nej, det blir den inte såvida du inte målar den med fuktspärr och även då är det tveksamt eftersom träet kan nog röra sig mer än vad fuktspärren klarar.
Hursomhelt så innehåller träet fukt redan från början som kan ställa till problem.
 
Jag menade inte vattentät som fuktspärr, utan mer vattenavvisande. Har man träpanel får man ju se till att det inte kan komma för mycket vatten på den. Fuktspärren måste ju ändå finnas bakom panelen.
Men varför skulle det vara värre att ha oluftad träpanel på väggen än vad det är att tex ha det i taket?
Många har ju träpanel i taket utan att den är luftad på något särskilt sätt, och det fungerar ju bra.
I taket har man ju överhuvudtaget ingen fuktspärr men varm vattenånga stiger uppåt och fläkten sitter också i taket och "drar fukten ditåt".
 
Verona skrev:
Jag menade inte vattentät som fuktspärr, utan mer vattenavvisande. Har man träpanel får man ju se till att det inte kan komma för mycket vatten på den. Fuktspärren måste ju ändå finnas bakom panelen.
Men varför skulle det vara värre att ha oluftad träpanel på väggen än vad det är att tex ha det i taket?
Många har ju träpanel i taket utan att den är luftad på något särskilt sätt, och det fungerar ju bra.
I taket har man ju överhuvudtaget ingen fuktspärr men varm vattenånga stiger uppåt och fläkten sitter också i taket och "drar fukten ditåt".
Om man limmar panelen på fuktspärren och sedan målar panelen kommer man att stänga in fukt i träet. Det kan även smyga sig in fukt i form av ånga som träet suger upp. Jag tycker det låter som en väldigt bra grogrund för mögel och röta.

När man fäster panel i taket så limmar man inte dit den. Man fäster den i takläkten och detta gör att det blir ett utrymme med luft mellan panelen och diffusionsspärren som man har ovanför läkten.
 
Ok, så du menar att det är just för att den är limmad som det kan uppstå problem. Ja, kanske det!

I vårt förra hus spikade snickaren takpanelen direkt på undersidan av takbjälkarna utan att ha ströläkt emellan för luftning. Det fungerade finfint, och blev inte någon grogrund för röta.
 
Verona skrev:
Ok, så du menar att det är just för att den är limmad som det kan uppstå problem. Ja, kanske det!
Mitt inlägg var egentligen mer en undran än ett påstående. Det känns som att en luftspalt vore bra men jag vet inte säkert om det behövs.
 
Denna sida var gammal ser jag,men jag håller den vid liv :p
Ska man sätta panel i ett badrum ex pärlspont så reglar man väggen först & skruvar fast den i reglarna,och sen målar man panelen med våtrumsfärg * 3strykningar.....så fick jag det förklarat för mig.
Man ska absolut inte sätta allt rakt mot väggen som det stod något om i tidigare inlägg,då kväver man luften.
Kolla alltid med ert försäkringsbolag vad dom har att säga i frågan....ofta skiljer det mellan bolagen.
Vårt bolag godkänner bara reglar & sen sponten på det & sen våtrumsfärg,alltså behövs ingen fuktspärr.Visserligen bor vi i tegelkåk från 1800 talet.Och detta hus består av enbart tegel & murbruk.
DOCK avråder jag från klinkers på golven!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.