Hej, i samma schakt där vi satt in en avloppstam som jag frågade om i en annan tråd, har rörmokaren dragit rör för värmesystemet, samt kall/varmvattenrör för tappvatten till två badrum.

Alla pex-rör ligger i princip i en bunt helt oisolerat, och visst tar det tid att få varmvatten till badrummen. Kallvatten dock ganska ok. Schaktet ligger mot yttervägg i tegel, som man satt upp lite isolering mot förvisso.

Nya rörmokaren menar att det är mycket viktigt att isolera rören även pga risk för listeriabakterier.

Vad tror ni är rimligt att kräva av förra rörfirman att de gör om - är det t.o.m. fel enligt gällande föreskrifter att inte isolera rören i detta fall?

Och vilka rör bör man isåfall isolera, vi har inte så mycket utrymme i schaktet, min tanke är att isolera de två varmvattenrören, det tar som sagt tid på morgonen att få varm vatten i badrummen.

"Efter schaktet" ligger rören i bjälklaget fram till badrum (3m) också oisolerat, men där åtminstone väl separerat och ovanpå spånisoleringen (om nu det hjälper något), där kan vi inte göra så mycket.

Tacksam för svar!

/A
 
  • Gilla
Mattias1977
  • Laddar…
Har de verkligen bara buntat ihop alla rör? Inte fäst upp de med mellanrum mellan kallvattenrören och varmvattenrören?

De ska vara separerade från varandra.
 
Om jag inte missminner mig står det i varje fall i Uponors anvisningar att man får bunta rören i exempelvis bjälklagsgenomgångar och annat. Jag gjorde detta själv på ett par ställen där det inte gick att lösa på annat sätt med rimlig arbetsinsats..
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
Det är faktiskt buntade i källaren och i schaktet ligger de fästa med buntband runt avloppstammen. Men om man känner på rören känns ju alla i princip lika "ljumma", luften i yttre röret borde väl isolera en del eller är det inte något man ska räkna med?

/A
 
Krilleman
Är det nakna PEX-rör eller sk Rör-i-Rör?
 
Du får ursäkta men det känns tattigt att bunta ihop även om det är plaströr, RiR.

Trots dessa ansvisningar så hävdar jag fortfarande att man bör sära på KV och VV Speciellt om det finns en VVC-ledning också. Likaså försöka få värmen för sig.
 
Jo, men sen kommer verkligheten in i bilden också.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Locke skrev:
Jo, men sen kommer verkligheten in i bilden också.
Självklart men vad är det som gjort att det funnits så lite plats att enda sättet är att bunta ihop rören? Har ni gjort det med KV och VVC/Värme och hur har det funkat? Lägenhetskomplex eller villa?

Intresserad av att lära mig, inget annat,

Sen kom jag tänka på, rimlig arbetsinsats. Jobbar ni på ackord?
 
Redigerat:
I mitt fall så var det lite trångt i hålet genom källarbjälklag av betong. Bilade ett rektangulärt schakt ovan fördelarna. Mycket rör och begränsad yta att ta av. Ladda ner Uponors handbok - där finns en del rekommendationer. Har för mig att dom rekommenderar 100 mm mellan varmt och kallt (RiR).
 
Den absolut största risken med att bunta ihop varmvattenrör med kallvattenrör är legionella, eller?

Är inte den risken isf något överdrivet? T.ex. alla gamla hus (som mitt) där det tar 30 sek att få varmvatten i duschen... Där borde ju periodvis legionella frodas!?
Isf kan man ju tänka sig att det är mer kritiskt om man i sådana hus har blandningsventil efter VVB:n, då kommer ju aldrig varmvattnet i ledningarna upp i särskilt hög temp. (55C ? Tar timmar för legionella att dö vid den temperaturen)

Enligt wikipedia: "Legionella är en relativt vanlig bakterie, och sannolikt utsätts de flesta för
den, men i regel krävs det någon form av nedsättning av kroppens immunförsvar för att
man faktiskt ska bli sjuk i legionärssjuka. I Sverige inträffar 50-80 fall per
år, varav cirka hälften smittats utomlands."

Har vi nån legionella-expert på forumet som kan reda ut ett och annat?
 
Locke skrev:
I mitt fall så var det lite trångt i hålet genom källarbjälklag av betong. Bilade ett rektangulärt schakt ovan fördelarna. Mycket rör och begränsad yta att ta av. Ladda ner Uponors handbok - där finns en del rekommendationer. Har för mig att dom rekommenderar 100 mm mellan varmt och kallt (RiR).
Ja, 100mm verkar vettigt men jag undrar inte om det kan bli problem ändå om man inte har lite isolering emellan om det t.ex. VVC eller värmerör som värmer lite hela tiden?

Är det "plus-PEX" så är ju 100mm fullt tillräckligt.

Ska plocka upp uponors handbok och läsa på lite.
 
Nik206 skrev:
Den absolut största risken med att bunta ihop varmvattenrör med kallvattenrör är legionella, eller?

Är inte den risken isf något överdrivet? T.ex. alla gamla hus (som mitt) där det tar 30 sek att få varmvatten i duschen... Där borde ju periodvis legionella frodas!?
Isf kan man ju tänka sig att det är mer kritiskt om man i sådana hus har blandningsventil efter VVB:n, då kommer ju aldrig varmvattnet i ledningarna upp i särskilt hög temp. (55C ? Tar timmar för legionella att dö vid den temperaturen)

Enligt wikipedia: "Legionella är en relativt vanlig bakterie, och sannolikt utsätts de flesta för
den, men i regel krävs det någon form av nedsättning av kroppens immunförsvar för att
man faktiskt ska bli sjuk i legionärssjuka. I Sverige inträffar 50-80 fall per
år, varav cirka hälften smittats utomlands."

Har vi nån legionella-expert på forumet som kan reda ut ett och annat?
Vet att gamlingar är riktigt känsliga för legionella och det har skett dödsfall p.g.a. legionella.
 
De flesta stora utbrott av legionella har mig veterligen skett när folk andats in aerosol från kyltorn. Det var en händelse i Lidköping för några år sedan. Följer man bara anvisningarna är det nog väldigt liten risk att man får någon tillväxt. Plaströren är också bättre än kopparrören eftersom det blir mindre påväxt i dom. Undersökningar har visat att man initialt har en snabb påväxt men att denna avstannar till skillnad mot i kopparrören där den fortsätter längre.
 
det är vell även risk för kondens när dom saknar isolering o speciellt när dom är ihopbuntade
 
Det är nog inte något problem med RiR.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.