Håller på och väger in mina stommar och har upptäckt att på 3m har jag ett fall på 1,5cm. Om jag justerar upp stommarna så toppen mot bänkskivan blir rak så kommer det att bli glipa mellan täcklist och golv men om jag däremot sätter alla stommar på 16cm som täcklisten är på så får ju istället bänkskivan ett fall på 1,5cm plus att kaklet kommer inte heller att linjera.

Någon som kan ge lite tips på hur jag ska lösa detta? :confused:
 
Hej.
Du måste ju först och främst sätta skåpen rakt. Sen om golvet är har fall (vilket de har jätteofta) får man justera det med sparksockeln.
Jag skulle ha satt de på 16 cm vid den högsta punkten.
Ikea har sparksocklar som är 21 cm också. Då kan man ju såga en kilformad bit som är 16-17,5 cm.
Vad hade du för kök?
 
Köket är från Epoq. Ok trodde inte det fanns bredare socklar får kolla efter sådana.
 
Har man sockellådor är det i princip alltid dessa som är avgörande för höjden då de oftast inte är justerbara.

Du kan ju ALDRIG följa golvets lutning när du sätter skåpen... :screwy:
Skåpen måste ju sättas i våg !!

Sen att golvet lutar, det gör det oftast men får som andra redan skrivits kompenseras med sockeln som får sågas till så den passar in.
Blir där en glipa på 1cm mellan sockel och skåp så syns detta väldigt sällan då sockeln är indragen en bit.

I annat fall hade jag tvärtemot linus_ohman utgått ifrån golvets lägsta punkt när jag satt bänkskåpen för då räcker sockeln som medföljer till för att täcka där och så får man kapa av den snett på det hållet där mellanrummet mellan golv och skåp blir mindre.
Det är ju smidigare än att försöka jaga ifatt och betala en massa pengar för andra socklar.

Har man traditionell spis så ska man ha koll på hur den går att justera i höjdledd bara så man inte bygger för lågt där den ska stå... likaså kan det gälla diskmaskiner och vinkylar etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.