Halloj! Hittade inget svar på min fråga i tidigare trådar så jag startar en ny.
Tänker sätta upp innerväggar med viss isolering i ett källarrum. Grunden är utvändigt nydränerad och har ny platonmatta lagd, innbär det att jag inte behöver/bör/skall sätta fuktspärr+luftspalt på insidan? Tänkte använda gips o "vanlig" isolering för väggen.
 
Jag skulle köra utan fuktspärr.. för hoppningsvis så kommer fukten i från källaren (golvet) att kunna gå igenom väggarna och sedan andas ut..

Stål reglar ska du nog använda.. annars finns det risk att dom äts upp (fukt)..
Jag skulle även köra med luft spalt..
 
Oj, fuktspärr i detta fall måste räknas som en av de sju (?) dödssynderna.

Det är lite trist att det inte är isolerat på utsidan, men givet dins sits skulle jag ändå tveka länge innan jag isolerade på insidan. Det är att be om problem tycker jag.

 
Jag skulle inte inte isolera på insidan då det bara sitter en platonmatta på utsidan...inte heller fuktspärra.Då blir det väldigt svettigt i gummistövlarna tror jag ;)
 
jag har själv en tilläggs isolerad källare (från insidan).. o visst det funkar i 5-15 år kanske.. Förutom möggel o röta så är det inga problem hos mig.. ;D ;)

Ska ta tag i det Men det blir inte i dag inte. ;)
 
Måste man isolera källaren?
Kan man inte öka uppvärmingen?
Går inte den mesta värmen upp genom golvet till bostadsytan?

Edit: det låter nästan som om jag tokförklara de som isolerat källaren, men det var inte så jag menade.
Jag tänkte att man kan väl inte förlora lita mycket värma som man gör i ett dåligt isolerat utrymme ovan mark, eller är det rentav mer?
 
För att förklara läget så har jag tänkt att använda rummet till att bygga en hembio och då måste jag "klä in" betongväggarna med en innervägg, sannolikt gips. Det är alltså inte av värmeskäl i första hand.... Och det är en akustisk dödssynd att ha oisolerade väggar, alltså måste jag ha in gullfiber innanför gipset, utöver alla andra akustikplattor jag ska ha inne i rummet.
Om jag istället gör så här: betong-luftspalt-tunn träskiva-isolering-gips, det borde väl funka? Lämna en springa öppet vid golv o tak så att luft kan cirkulera i luftspalten o sätta fast träreglarna i betongväggen med distanser så att de inte ligger dikt an o kan ruttna.
 
finns ju dom där ventilationsgolven där platon matta ligger i botten vilken bildar en luftspalt mot golvet, sedan så har golvlisterna små springor i sig för att ventilera. tror det finns ett liknande system/byggsätt för väggar. såg nog detta när jag undersökte radon system.
 
Appropå reglar mot väggen med distanser, visar min okunnighet här, finns det något som säger att man bör undvika att borra&skruva reglarna direkt i väggen, fukt som "vandrar" längs skruven in i det organiska materialet? Bara fästa raglarna i tak o golv istället?
Vad är bäst/billigast, trä eller metall raglar?
 
lajo01 skrev:
Vad är bäst/billigast, trä eller metall raglar?
Trä- biligt.
metal orsakar ingen dålig lukt när det vid lite otur med fuktbalansen rostar sönder ;)
gaia
 
Har liknande problem själv då dräneringen funkar som den ska och man ska inreda ett rum i källaren och lägga golvärme ?!
Hur stor är prissklinaden mellan stål/trä reglar för golv och väggar ?
 
det var någon här på forumet som var ljudexpert, kanske nån att hålla i handen

och isol eller ej - jättesvårt (men ändå kandke inte)
vid isol invändigt så blir troligen någon del av väggen för kall, fukten blir kvar (eller för hög rel fuktighet, möglar/luktar)

jag går också på linjen: ljudmatta - ngn form av (bra för ljud)skiva måste ju till för att hålla allt på plats - isolering? (+vindduk/plast?) - plåtdistans

med bra utsug i spalten som bildas
och om man då sätter en tunn isolering då behövs något som håller isol på plats så att den inte ligger an mot vägg

men sätter du ngn form av "ljudmatta" så isolerar den, kanske tom mer än tillräckligt

har man temperatur i källaren så kan det (eventuellt) tåla att isolera lite på insidan, men att isol på utsidan är def bättre
 
En tanke bara, funkar det inte fint med draperier eller löst hängande tyger vid väggarna, enkelt billigt och inga kryp eller möglande otäckheter....

Mvh Andreas
 
Det är som tidigare nämnts ingen bra ide att isolera källarväggen inomhus.
Måste du ändå göra det så skaffa dig en rejäl luftspalt, annars kommer det antagligen att bildas kondens mot betongväggen, med eller utan fuktspärr.
Problemet är alltså inte någon fukt som tränger in utifrån, det ser ju platonmattan till får man väl förmoda. Fukten finns i den luft som cirkulerar i källaren och som kondenserar när den kyls ner, t ex då den går in i den tilltänkta luftspalten och kyls av mot betongväggen som ju blir mycket kallare när det ligger ett lager isolering emellan... Å andra sidan spelar relativa luftfuktigheten stor roll i sammanhanget, har du låg relativ luftfuktighet, under 50% är det nog ingen fara.
Hursomhelst kommer du att upptäcka eventuell kondens, det blir blött på golvet!
Eftersom du bara är ute efter bra akustik kanske du kan snickra ihop fristående och därmed flyttbara dämpkasseter i stället, löst placerad på lagomt avstånd från väggen.
 
lajo01
läs i tråden " vad är det för material"
kanske något som du kan använda?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.