Jag ska bygga fritidshus som i framtiden förhoppningsvis kan fungera som permanentboende och funderar över uppvärmningslösning. Vill ha luft/luft-vp (vp) av olika anledningar och tvärtemot vad de flesta säger så är jag övertygad om det funkar som huvudsaklig uppvärmning. Ni som vill argumentera mot detta får göra det i en annan tråd, jag tänker inte lägga tid på att diskutera det, jag vill fokusera på lösningen istället.

Idag finns ju vp som ger 2ggr den förbrukade energin vid -18 grader ute (oberoende uppmätt). Tänk om man kunde få utetemperaturen att konstant ligga på ca +5 grader under vinterhalvåret? Då borde man ju kunna ligga när COP-värdet hela tiden, ca 4 ggr förbrukad energi.

Om man byggde en liten, isolerad "friggebod" med volym om 3 m3 som man stoppar utedelen av vp i (som en integrerad del av väggen). Baksidan/sidorna på utedelen är inne i friggeboden och framsidat (utblåset) är på utsidan. Till denna friggebod gräver man ca 25-35 m luftvärmeledning på ca 2 m djup som förser friggeboden med förvärmd luft (temperaturen i marken på 2 m djup ligger på ca 5-8 plusgrader konstant, oberoende av om det är -30 eller +30 uppe på ytan). Detta torde klara av att förse friggeboden med en luftmassa som håller ca +5 grader och som vp kan förbruka.

Hittar ingen info om hur pass starka utedelen på vp är på att "suga" i sig luft (luftförbrukning). Dvs kan en utedel ensam orka suga luft genom en 25-35 m lång ledning i jorden? Man kan ju sätta några meter hög "skorsten" på friggen för att åstadkomma ett hjälpande "självdrag" men styrningen av lufttillförseln måste kanske vara än mer raffinerad?
 
Redigerat:
Det är bara att prova, låter som ett intressant projekt.
Jag tror dock att du kommer att kyla ner jorden rätt snabbt. LL pumparna förbrukar en sjujävla mängd luft (min ca. 2200 m3/h)
 
Altl handlar i princip om skala, men jag tror att projektet är dömt att misslyckas. I princip så vill du bygga en jordvärmepump. Problemet är att du vill gå omvägen via värme från mark -> luft -> köldbärare. Medans en jordvärmepump gör värme från mark -> köldbärare. Det blir alltså större omvandlingsförluster.

För att få det att fungera så behöver du ha väldigt långa luftkanaler i marken. Problemet med så långa är att tryckfallet blir enormt och l/l pumpen är gjord för att ha ett helt fritt flöde och inte behöva suga luften genom hundratals meter kanaler (vilket är vad som krävs).

EDIT: Och ja, ovanstående stämmer. En normalstor utedel förbrukar ungefär 2000-2500 m3 luft per timma.
 
Redigerat:
Det är väl snarare så att det blir en jordvärmepump med luft som värmebärare i stället för sprit som det brukar vara. Det är förmodligen möjligt att lösa, men det finns också skäl varför man vanligtvis inte gör så.

Till att börja med är inte 25-30 meter tillräckligt. Jag är inte helt hemma på jordvärmeinstallationer, men det brukar talas om hundratals meter med nergrävda rör.

I vanliga fall är det ett kretslopp så att samma köldbärare cirkulerar. Om du tar luft utifrån för att värma under jorden så kommer marken när det är kallare i luften än i marken att kylas mer än vid traditionell jordvärme varvid du kommer att behöva längre rör.

De stora flödena i långa rör kommer att leda till stora förluster för att driva fläkten.

Det är fullt möjligt att värma huset med bara luftvärmepump, men det är inte säkert att det i längden blir billigare än att spetsa med direktel när det är som kallast. Detta eftersom pumpen dels måste vara mycket större och dels har sämst värmefaktor när den behövs som bäst.
 
T
Kul projekt...

Dock förstår jag inte varför du vill göra detta...

Det finns som du skriver LVP som har COP >2 under -20grader.

Att bygga en såpass avancerad konstruktion som beskriver för att höja till COP 4 för att värma ditt hus kommer alldrig gå att räkna hem. Men visst är det kul och du kan ju göra det pga den anledningen...
 
Ber om ursäkt för min långa frånvaro i tråden.

Vill tacka för era synpunkter, precis den "bollplank-input" jag ville ha.

Min lösning blir ju faktiskt ett försök till luftburen jordvärmeanläggning vilket är lite knasigt så här i backspegeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.