Håller på att bygga växthus av gamla fönster, regleverkat blir av tryckimpregnerat virke. Läste i en växthusbok att men helst ska måla alla reglar i vitt för att få maximalt med ljusinsläpp. Kan väl diskuteras om det är relevant MEN det är å andra sidan snyggare om även reglarna är vita.
Då kommer vi så till frågan;
Måste man tänka på ngt speciellt när man målar på tryckimpregnerat? Är det någon speciell färg man måste använda, är lite inne på linoljefärg eftersom fönstren antagligen är målade med det redan.
Tacksam för svar, från ivrig odlare
 
Hej,
Tror inte att du kan måla på tryckimpregnerat virke på en gång, utan att du måste vänta några år.

// Fia
 
man behöver inte vänta några år. Räcker med ett halvår till ett år.
 
Jag byggde ett stort växthus (26 kvm) i tryckimpregnerat.
Istället för täckande vitt använde jag vit täcklasyr och jag målade direkt då jag köpt virket.

Det blev hur bra som helst och efter två års väder och vind finns det fortfarande inte några tecken på att det var ett dåligt val. Använde Jotuns Trebit.
 
Tror inte det ska vara något problem,det var förr när det fanns något visst ämne i som man var tvungen att vänta i 2 år.Kommer inte på vad det var för "miljögift" :-/
 
Provar lyckan att få svar på diverse spörsmål om vidare konstruktion av växthuset...
Zingo kanske du har några luriga tips och erfarenheter så slipper jag göra alla själv!

Har haft turen att hitta 20 stycken spröjsade bågar som jag ska bygga växthus av.
Har någon lite byggtips att komma med?
Med början från det att ramen (syllen) är färdig för det har jag koll på, sedan blir det knivigare. Hälften av fönstren har anslagslister så de kan ju inte sitta emellan reglar om man då inte tar bort anslagslisterna (vilket jag inte vill), eller sätter anslagslisterna mot reglarna, hur gör jag bäst?
Hur fäster jag in fönstren i/på/runt reglarna på bästa sätt?
Vilken dimension på de stående reglarna rekommenderas?
Behöver jag ha någon speciell dropplist eller dylikt mellan bottenregel och underkant av fönstren (utifall att vatten blir stående under fönster)
Hur tätt behöver det vara mellan reglar och fönster, tätningslister, känns som överkurs fast man vill ju inte att det ska blåsa igenom växthuset om det blåser.
Många frågor blir det, tacksam för alla tips och ideer om hur jag tar mig framåt
 
När växthusvirket var tryckt, så torkades det i en varmluftstork, sedan målades det med oljefärg (vit naturligtvis, för ljusets skull) innan uppsättning.
Då jag själv hållit på en hel del med växthus, så har jag samlat på mig några gamla vevar till lufterna, smidda gångjärn, samt en 80 år gammal dörr. Spröjs, nock, däckbräda, lejder o s v har jag fräst till mitt eget växthus, som jag snart börjar bygga.
Tryckimpregnerat virke till växthus, kom någon gång på 60-talet, dessförinnan var det virke från Norrland. En del växthus från -20-talet finns fortfarande i gott skick.
Jag tycker man kan grunda virket innan man sätter upp det, och sedan en färdigstrykning (på sommaren) innan man glasar det. Använd växthuskitt när ni glasar huset, och sätt glasstiften rätt ;)



ps. viktigt att träet är målat innan man glasar, annans suger träet upp all oljan i kittet=
detta torkar och huset börjar läcka in vatten.



Som ni ser har jag valt en hör mur, tycker det passar bättre

http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/vxthus.jpg
 
Mitt växthus är en c:a 300 timmar lång historia. Egen ritning och idé.
Köpte alltså vanligt tryckt virke.
Byggde först en sockel på vilken jag murade upp två lager murblock för att isolera på marknivå och för att hålla allt ogräs borta.
Sedan lade jag en ram på sockeln (45x95). Byggde ramen på den med 45x95 men med takstolar på 120x95. Köpte isolerplast från Tyskland för 70% av priset här i Sverige (inkl. frakt). Ihopskruvat med vinklar och rostfri skruv.
Med gratis impregnerad läkt från brädgården och med fönstertätning på rulle fäste jag skivorna mot reglarna. Gjorde åtta egna luftningsluckor (nästan 1 kvm per lucka).
Luckorna öppnar sig själva med lucköppnare från Willab. Allt övrigt material från Byggmax.
Hela projektet kostade 21.000.

Förutom att det i somras var 49 grader varmt i växthuset vid ett tillfälle (trots att alla luckor var öppna) är jag nöjd. I januarisolen hade jag 26 grader varmt med en minusgrad utomhus. Man kan inte få allt. :D
 
zingo skrev:
... Köpte isolerplast från Tyskland för 70% av priset här i Sverige (inkl. frakt)...
Varifrån, i Tyskland, köpte du isolerplast?? Det är alltså kanalplast du menar? Hur tjock? Har den UV-skydd? På båda sidor? Användes den till tak också?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.