Hej!
Vi håller på att bygga hus (totalentreprenad) och om nån vecka eller två är det dags för dom att sätta kaklet i köket. Vi har ett fönster precis ovanför diskbänken och har kommit fram till att vi vill ha kakel även på fönsterbänken för att skydda den mot vatten. Men så fick vi några frågor vi faktiskt inte (dumt av oss kanske) tänkt på.
Vill vi ha kakel bara på själva fönsterbänken eller även upp på sidorna inne i fönstret?
Vill vi ha kakel inuti hela fönstret?
Och hur vill vi att det ska se ut på utsidan, bredvid fönstret?
Vill vi ha nån list/foder eller inte?

Jag som inte har reflekterat över det här innan behöver nu få tips på hur det blir snyggast. Kakelsättaren/snickaren vet ju såklart hur han gjort innan och vad han tycker blir snyggt men jag vill gärna se några olika exempel innan vi bestämmer oss.
Jag har försökt söka i forumet men hittar ju inget...

Nån som har nån bild på hur de har gjort?

Tack på förhand!
 
Vi satte mosaik uppe och nere, vitt kakel på sidorna för att matcha skåpsidor... Har inte så mycket bilder tillgängliga, men bla en julbild bjuder vi på :)
 
  • 111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Vad snyggt det blev att göra så! Inte trä på sidorna heller alltså... Hmm... Det fanns fler varianter på detta än vad jag anade.
Nån mer? :)
 
Jag hade inga jättebra bilder tillgängliga men jag valde att få gjort en fönsterbänk i samma granit som bänkskivan att lägga i botten med ett litet överhäng samt bara gå med plattor fram till fönstersmygens kant.

Personligen gillar jag inte att kakla in i smygen om man bara kakelsätter typ 50-60cm upp från bänkskivan eftersom det då bara blir en del av smygen som bekläs med kakel.
Detta är riktigt ute och omodernt idag men var väldigt vanligt förr.

Då föredrar jag hellre att göra som jag gjorde och bara måla smygen med i detta fallet vit våtrumsfärg.

kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åh, det var också snyggt! Tack! Vi har också svart granit som bänkskiva (förutom bredvid vasken). Kommer du ihåg vad du fick betala för just den biten granit ni satte i fönstret?
Hur länge har ni använt köket? Syns det nåt slitage alls på den delen som är målad?
Håller med dig om att det inte är nåt alternativ att bara kakla halva.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag hade inga jättebra bilder tillgängliga

Nu har jag visat min man och vi tycker att din lösning var väldigt snygg. Finns det nån möjlighet att du kan hitta en bättre bild som vi kan visa vår snickare? Tänker ffa på hur övergången mellan stenen och väggen ser ut på sidorna av fönstret.
Tack på förhand!
 
Mikael_L
Jag har ingen fönstersmyg i köket, vare sig med kakel i eller runt om, att visa upp.
Men badrummets smyg är helkaklad, iom att jag vill slippa underhåll, och det är helkaklat runt om.
kaklad-smyg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alu kantlist. Både nedre smyg som övre lutar lite lätt nedåt inåt rummet. För att vatten ska rinna ut, inte mot fönstret.
Fönstret är också PVC av samma underhållsfria anledning. Övriga fönster i huset är träfönster.

Edit: Helkaklat utförande skulle jag nog inte välja om inte väggen runt också är helkaklad, tror jag.
I vårt kök blir det vitmålade smygar och "fönsterbänk", eller nedre smyg om man vill kalla det så, av 16mm MDF-skiva.
Sen blir det kakel av något slag, ej bestämt vad ännu, under fönstret och 30cm upp på bägge sidorna av fönstret.
 
Redigerat:
Mayia skrev:
Åh, det var också snyggt! Tack! Vi har också svart granit som bänkskiva (förutom bredvid vasken). Kommer du ihåg vad du fick betala för just den biten granit ni satte i fönstret?
Hur länge har ni använt köket? Syns det nåt slitage alls på den delen som är målad?
Håller med dig om att det inte är nåt alternativ att bara kakla halva.
Njae... kontakter inom granit gjorde att det är svårt och svara på priset men jag vet när jag ordnat liknande till kunder att de gått på knappa tusenlappen, men då har det varit en av de dyraste sorterna.
Bara 20mm tjock till skillnad från bänkskivornas 30mm. :) ...annars blir det för klumpigt.

Bara ett par månader sen jag blev klar med det men det är inget slitage där... och det är lätt avtorkbart.

Mayia skrev:
Nu har jag visat min man och vi tycker att din lösning var väldigt snygg. Finns det nån möjlighet att du kan hitta en bättre bild som vi kan visa vår snickare? Tänker ffa på hur övergången mellan stenen och väggen ser ut på sidorna av fönstret.
Tack på förhand!
Får se om jag kommer ihåg imorgon att ta en annan bild i så fall.
Dock hjälper det kanske inte så mycket då jag egentligen inte slutfört den övergången. ;)
Jag har ju valt att börja med helplatta på var sida smygen så de sitter exakt i kanten och är dessutom plattor med rakskurna kanter.
Plattornas kant är ju beige och springan mellan plattan och smygen skall fyllas i med latexfog och sen ska det målas en gång till så att vi även målar kanten på plattan är det tänkt.
Under fönstret har jag valt att lägga samma plattor liggandes och kapat ner dem på längden för att bara ha en fog bakom vasken.

Måste själv säga att det vi blev mest nöjda med var faktiskt att vi valde att lägga samma granit i smygen som vi har till bänkskiva för det blev riktigt bra.
Förr var hela smygen vävad och målad men det var ett helvete att hålla rent trots våtrumsfärg.
 
Redigerat:
T
Mikael_L skrev:
Jag har ingen fönstersmyg i köket, vare sig med kakel i eller runt om, att visa upp.
Men badrummets smyg är helkaklad, iom att jag vill slippa underhåll, och det är helkaklat runt om.
[bild]
Alu kantlist. Både nedre smyg som övre lutar lite lätt nedåt inåt rummet. För att vatten ska rinna ut, inte mot fönstret.
Fönstret är också PVC av samma underhållsfria anledning. Övriga fönster i huset är träfönster.

Edit: Helkaklat utförande skulle jag nog inte välja om inte väggen runt också är helkaklad, tror jag.
I vårt kök blir det vitmålade smygar och "fönsterbänk", eller nedre smyg om man vill kalla det så, av 16mm MDF-skiva.
Sen blir det kakel av något slag, ej bestämt vad ännu, under fönstret och 30cm upp på bägge sidorna av fönstret.
Vad flammig fogen var och skärningen på plattan uppe i högra hörnet var ju inte så snygg. Är det en firma som har gjort det?
 
Mikael_L
tank77 skrev:
Vad flammig fogen var och skärningen på plattan uppe i högra hörnet var ju inte så snygg. Är det en firma som har gjort det?
Nej, det var en riktig nybörjare som gjort det, dvs jag själv.

Fogen är lite fuktig, för jag var tvungen att torka av lite innan jag tog fotot, men den är lite flammig även när den är torr, men ljusare. Fogen är nog det jag blev mest missnöjd med så här med mitt allra första badrum.

Den observante kanske också ser att det inte är mjukfogat i hörnen i smygen mot fönstret, än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.