Hej!

Jag heter Gustaf och funderar på att bygga ett stort garage, eller mer som en maskinlokal hoppas jag att det blir. Den ska vara på 12 gånger 17 meter och stå på gjuten platta med värmeslinger. Lokalen ska vara välisolerad och helt öppen inut. En stor öppen yta på drygt 150 kvadrat alltså. Utåt ska det vara faluröd träpanel och på taket falsad plåt, tanken är att den ska smälta in bland resten av husen på gården. Den stora frågan:
Vad är vettigast (och mest ekonimiskt), att bygga huset helt i trä eller beställa en metallstomme och sedan bygga på panel osv?

Jag vill göra mycket själv, inte svetsa stomme förståss, men resa den till exempel. Kanske finns något bra ställe att beställa färdiga vägg- och takmoduler av så man kan knåpa ihop så man får ungefär den formen på byggnaden man tänkt sig. Jag fick tips om detta företag: http://www.lindab.com/Sweden/. Jag har inte tagit kontakt med dom ännu, men i morgon antagligen. Några ideer på företag som säljer metallstommar? Är det bättre att gå på helträvarianten, det blir antagligen en väldans grov och 17m lång balk i taket då?

Alla tips och tankar kring detta garagebygget är mycket välkommna!
 
Nu har jag pratat med litet folk, tänkt lite, och låtit folk tänka åt mig. Nu är jag inne på spåret med en bärande pelare mitt i byggnadaden och dela upp den i en verkstads- och svetsdel och en trä- och maskindel. För brandrisken plus att man inte vill ha spån i webrarna. Det blir också ett billigare och smidigare bygge, man kan gör mer själv. Helt i trä blir det också. Som på bilden, men förhoppningsvis med en invändig takhöjd på 4,5m istället. Ett tak med nock i mitten och en lutning på 22 grader ger en höjd på 6,5 meter (+ en halvmeter om jag höjer innertakhöjden till 4,5m).
garage17-12_mittenpelare_ov.jpg
garage17-12_mittenpelare_si.jpg
Jag tänkte fota och dokumentera bygget. Kom gärna med ideer och förslag, vad som helst.
 
snyggt ritat , har du använt något dataprogram ?

ps, jag vill också se webrarna, du kan väl iallfall säga vad det för märke på bilen ?

 
Hej Gustav
Jag har byggt ett liknande garage/maskinhall som du planerar. Mitt är 9X12m 3,4 inv takhöjd och utan bärande mellanväggar. Jag reglade med 2X6 och korsade 2X2 utvändigt i övrigt så är det byggt i samma stil (färg, brädfodring, takvinkel osv.) som bostadshuset.
Mitt tips är bygg i trä, om man ej orkar allt själv så ta snickar hjälp med stomresning o tak, skulle tro att några flinka gubbar fixar det på 3 dagar = rimlig kostnad
Angående uppvärning så la jag golvvärme slang ~600 CC som är lågt ställd och kan spetsa med en vattenburen aerotemper.
Jag har vedpanna för huset i samma lokal.
Om du vill kan jag maila en bild.
 
Benny: Gjorde bilden med SketchUp, tog hem en provversion från deras hemsida, får rita i 8 timmar gratis, stänger man inte av programmet får man mer tid på sig:). Det gick snabbt att lära sig programmet såpass att man kunde få fram skisser, men vill man vara noga med måtten och få en mer detaljerad ritning så känns inte programmet rätt. Men för att snabbt få till en 3d-skiss över huset och kanske hus bredvid, så man ser hur de kommer förhålla sig till varandra är det snabbt och bra.
Webrarna är 45or som sitter på en uppborrad och lite portad b20 med r-kam (tänkte få i nått modernare såsmåningom). Motorn sitter i en orginal men mattsvart pv -61. Ska förövrigt lämna plats i betongplattan för en dynamomter som jag tänkte tillverka själv. Tänkte även få till bredbandslambda mm. Så det blir ordning på webrarna.

Hej Harly!
Trä är det bestämt att det blir nu, känns bra, smidigare att kunna bygga själv. Det här med att du "reglade med 2X6 och korsade 2X2 utvändigt" betyder det att du isolerade med ungefär 21cm? Kör du golvärmen med vedpannan, och ackumulatortank då antar jag, hur ofta behvöer du elda? Hur har du löst ventilationsproblemet, så du inte ventilerar ut all värme?

Skicka gärna bild till gujo4117@student.uu.se
 
Jag vill också tipsa om uppvärmningen... Att ha en vedpanna är utmärkt, det är billig uppvärmning när du är i närheten och har möjlighet att elda... Golvvärme är också en bra lösning, behaglig värme "på rätt ställe".

Golvvärmen går ju utmärkt att "koppla ihop" med pannan... dvs du har samma acctank till vedpannan som till din andra värmekälla (som styrs med termostat). På så sätt är det ju bara att slänga i ved och så fungerar värmen som vanligt!

Som någon skrivit innan så finns ju också alternativet att även montera upp ett vattenburet värmeelement som blåses på emd en fläkt (typ omvänt bilkyl). Det ger ju snabb luftippvärmning, men rekommenderas nog inte som huvudsaklig uppvärmningskälla.

Men som sagt, leve vedpanna och golvvärme! =)

EDIT: Jag blir grymt avis på bromsutrustningen och billyften! Jag har skruvat en hel del själv tidigare, nu blir det mest det nädvändiga... Är med i styrelsen i TPC om du känner till...
 
Jag saknar ritningen på bromsrullen ;)

F.ö. är väl STCS lite coolare än TPC ;)


Verkar klart vettigt att skilja av garaget från träbearbetning. Man vill ju inte ha hyvelspån i turbon och inte heller slipdamm från vinkelslipen på finsnickeriet.













 
Ska du ha 4,5m takhöjd bara för lyften eller har du andra idéer? En kompis har byggt stort garage med lägre takhöjd men med fullhöjd till taknock över lyften för att få mindre volym att värma upp på vintern. På köpet fick han ett perfekt vindsförråd med trappa upp från insidan att lägga upp bilinredningar och annat som är ivägen under tiden bilen görs iordning.
 
Bra grej att lämna ett hål i taket för lyften och köra lägre lofttak på resten. Jag har tänkt att man ska kunna fixa med träbåt i trädelen och dom kan ju vara ganska höga när dom står på trailer, så man kanske behöver lite höjd där med. Så det får nog bli 4,5m ändå. Har tänkt att man kan bygga stora hyllor på 2,5m höjd längs väggarna i lokalen att lägga lite skrot på, borde räcka ett tag.

Bromsrullen, har ingen ritning, allt och inget i huvet kan man säga att jag har. Har ingen erfarenhet från att bromsa motorer, men jag läste om en som byggt en bromsbänk (fast det verkar kallas accelerationsbänk eller dynamo) till moppe/motorcykel och konstruktinen var så enkel så jag har blivit sugen, behövs mest ett hål i golvet att sätta den i. Det stora problemet som jag kan se är att få till en rulle på 0,5*2,5m som väger 300-500kg och samtidigt är balanserad på alla sätt. Sedan sätter man en givare på rullen som ger tillräckligt med signaler per varv, in i datorn och vips är man killen med brombänken.

Turbo och turbo, nog är det tuffast med ett par gamla webbrar. För att citera en rockbandet "...dubbla webbrarna de brölar, bakom ligger en BMW och sölar, blytillsats och gjutjärnskraft, inget jävla turbotjafs.":)
 
mopedhead skrev:
Turbo och turbo, nog är det tuffast med ett par gamla webbrar. För att citera en rockbandet "...dubbla webbrarna de brölar, bakom ligger en BMW och sölar, blytillsats och gjutjärnskraft, inget jävla turbotjafs.":)
Håller med dig, turbo är "konstgjord andning" ;D Vältrimmad och balancerad maskin som tål lite varv eller mycket volym är det som gäller. "There is no substitute for cubic inches" som Shellby har sagt. V8 muller i lätt bil är inte helt fel ;)
 
Hobbyfixarn skrev:
Håller med dig, turbo är "konstgjord andning" ;D  Vältrimmad och balancerad maskin som tål lite varv
Det är ju en utmärkt början till en turbomotor ;D
En rolig motor blir ännu roligare med lite extra flås :)

Man brukar ju säga att "Lite förmycket effekt är alldeles lagom"

Bromsrullen:
Det är alltså i princip en stor rulle med lämplig vikt och lagringar som är försedd med en pulsgivare. Tillsammans med datorn får man då ut vilken effekt motorn ger. Coolt !
En sån vill jag ha och givetvis lite prylar för att mappa styrsystemet.

Tänk på att rullen fungerar som ett stort svänghjul som kommer att lagra stor rörelseenergi. Du vill inte att den lossnar när du ligger på fyran i 6500rpm :surprised:
Viss försiktighet rekommenderas ;)
 
RoTe
Vad ska bromsrullen ha för motstånd då?
 
Som jag har förstått det så accelerar man upp rullen på ettans växel, 0 till maxvvarv. Men det kan nog ändå vara vettigt att ha något sorts bromssysstem på den. Eftersom man kanske inte vet utväxlingen från motor till hjul så kan man köra in varvtalet i datorn också, tex med en sådan pryl man sätter på en tändkabel som känner av gnistan. Ju snabbare rullen accelereras (vid visst varvtal) ju mer effekt från motorn (vid visst varvtal). Rullens motstånd ligger i att den är "tung" att accelera, väger kanske 400kg. Sedan räknar man ut vrid och effekt vid olika varvtal och gör en kurva över det. De enda indata till formlerna är rullens massa, rullens hastighet vid viss tidpunkt och motorns varvtal.

Edit: Har läst på lite nu och det verkar som att man kör rullen på en hög växel (acceleras för snabbt annars antar jag). Man strävar efter att mätningen från noll till fullvarv ska ta ungefär 10s. Det svåraste med detta projekt är att få en välbalanserad rulle.

Här läste jag om det först: http://home.swipnet.se/~w-61197/dynofaq.txt
En kommersiel dynamo: http://www.dynojet.com/automotive_dyno/224x_dyno/specifications.php
 
TRor tråden börjar spåra ur lite nu....

En av anledningarna till att man använder en högre växel på rullen är dels för att accelerationen ska ta en viss tid men framförallt för att de flesta bilar med lite mer pulver under locket får problem med fästet på rullen.
Av den anledningen måste man oftast köra på minst 3:an eller 4:an - framförallt på vridstarka turbomotorer.

En broms på rullen är nog ett måste, men en vanlig bilbroms (skiva + ok) fungerar säkert ypperligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.