Jag har mer eller mindre impulsköpt en högt liggande sluttningstomt i Skurusundet. Problemet är att marken till stora delar är bergig och stening. Jag har därför grubblat en del över vilken grund- och hustyp jag ska bygga.

Igår slog mig tanken att jag kanske ska bygga en kåk i 'Malibu-beachstil'. Dvs en enplanskåk på stolpar med stora fönster och stort trädäck.

Med anledning härav har jag följande fråga till expertpanelen:

Passar ett 'Malibu'-hus in i Sverige? På en strand i Kalifornien ser de läckra ut, men frågan är hur de ser ut i Svensk miljö?

Som glad amatör är jag mycket tacksam för svar!


 
Hemmakatten
Nu vet jag inte exakt hur ett Malibu-hus ser ut, men enplanshus med stora fönster o stort trädäck låter utmärkt för en bergig tomt (tomt vid Skurusundet låter inte heller så dumt).

Om du går in på www.smedshammarholmberg.se så ser du på startsidan just ett sådant hus. Går du vidare in på "projekt" så hittar du fler bilder på huset där som är ritat av Calle Smedshammar o Anders Holmberg. Vi har anlitat dem tidigare o kommer att anlita dem för att rita vårt nya hus (om/när vi nu hittar tomt).
 
Lyfter tråden, Kilmer.

Hur gick det med Malibu-huset?

Leker med tanken att bygga något i Pacific-/Malibu-stil och vill gärna ha idéer och uppslag.  :)

(Från nyfunkis till Malibu - det är frågan, sa Bill. ?, sa Bull)
 
Hemmakatten,
Vem byggde huset?
Vi har också en slutningstomt och jag tycker att ett'Malibuhus' passar väl bra på ett sådant tomt!
Vi leter efter någon som kan bygga vårt hus:1plan 150kvm i tre nivåer.Två nivåer kommer att stå på plintar och en del på stolpar. Blir heftig om vi nu hitter en byggare som kan göra detta till en rimlig penning.
 
Hemmakatten
Kanske passar bättre vid Skurusund med en stuga i "Brentwood-Heights-stil" ;)

http://you-are-here.com/architect/sturges3.html

Redwood och rött tegel. Fundamentet innehåller inga boningsrum alls. Det jättelika överhänget bärs upp av träkonsoler. Från carporten når man dels entrén och dels en trappa upp till taket. Det hyser en takterrass, och är därmed att betrakta som en riskkonstruktion norr om Los Angeles. :D Men för övrigt tror jag huset borde passa finfint på din tomt.

Kontakta mig den som vill veta mer.
 
Roligt att du kände igen kåken, bregje! Man SKA inte låta "vem-som-helst" rita huset där man har sitt hem...

Affärsidén hängande trädgårdar fungerar inte lika smärtfritt om man bygger dem tvärs över ett vattenfall. :D "Sturges House" är inte lika välkänt som "Fallingwater", men en betydligt vettigare anläggning. Dessutom hyfsat ekonomiskl. Sturges House kostade 12.ooo USD 1939. Fallingwater gick fem år innan lös på 155.ooo USD !!!

 
Om du bygger huset på pelare i en sluttning så kommer ju pelarna bli väldigt höga på sluttningssidan, säkert över 2 meter. Hur blir det? Kan man inte tänka sig en svagt sluttande fleretagevilla på plintar. Jag har sett ett sånt projekt tidigare men hittar inga länkar...
 
Nej så höga blir de inte. Huset kommer att ligga i tre nivåer. Det kommer ner som en trappa för slutningen. Det kommer att bli spännande!
Just nu jobbar vi hård för att få ett vettigt anbud för grunden.
Det är mera jobb att gå upp o ner och tar dessutom mer tid. Det gäller att hitta någon som tycker inte att sånt är allt för besvärligt, tydligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.