Tjäna.
Dom har dragit igång ett by projekt om dra ut fiber här i skobygden.
Dom har enats om ett ca pris på 20.000kr till alla hushåll för att projektet ska bli av.
MEN
Snål som man är förstår jag inte varför ex jag ska betala samma kostnad när telestationen med fiber står 1 hus bort. Max 100-150 meter till min husvägg och i detta projekt ska man stå för grävning på sin egna tomter i dessa pengar, vilket innebär jag betalar 20.000kr o får endå göra hela jobbet med att gräva på min o grannens tomt (alltså ingen kommunal mark), visst sen lägger dom ju rör o kabel mm. men ändå.
Vart vänder jag mig om jag vill kolla vad det kommer kostar mig o göra detta om nåt år eller liknande istället, för i mitt lilla huvud tycker ju det kommer bli avsevärt billigare men när jag diskuterade med dom så kommer det inte bli billigare än så här. Känns ju lite att det är för att få med så många som möjligt...

MVH Emil
 
Jag kämpar själv med att få fiber till mitt villakvarter. Vi har bestämt oss för att alla ska betala samma installationsavgift. Om vi inte kör på den principen hade hela projektet blivit ohanterbart, alla ska ha specialpris beroende på en massa faktorer. Det slutar med att färre vill vara med vilket ökar slutpriset/ansluten.
 
Hela principen går ut på att projektet inte görs ifall inte tillräckligt många kopplar på sig. Där av måste man ha solidarisk betalmodell. Ifall du skulle betala 5000 och husen längst bort 7500 så kommer inte många koppla på sig, och då får inte du heller fiber.
 
Och om de längst bort ska betala mycket mer kanske de inte ansluter sig och då blir det för få anslutna för att ni ska få fiber...

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Varför ska jag betala så hög skatt, jag är aldrig sjuk, jag har inga barn, har 4-hjuldriven bil så jag klarar mig med grusvägar...

Har du hör talas om solidaritet? Vad skulle du få betala om du själv och ingen annan är intresserad?

tjurennilsson skrev:
Tjäna.
Dom har dragit igång ett by projekt om dra ut fiber här i skobygden.
Dom har enats om ett ca pris på 20.000kr till alla hushåll för att projektet ska bli av.
MEN
Snål som man är förstår jag inte varför ex jag ska betala samma kostnad när telestationen med fiber står 1 hus bort. Max 100-150 meter till min husvägg och i detta projekt ska man stå för grävning på sin egna tomter i dessa pengar, vilket innebär jag betalar 20.000kr o får endå göra hela jobbet med att gräva på min o grannens tomt (alltså ingen kommunal mark), visst sen lägger dom ju rör o kabel mm. men ändå.
Vart vänder jag mig om jag vill kolla vad det kommer kostar mig o göra detta om nåt år eller liknande istället, för i mitt lilla huvud tycker ju det kommer bli avsevärt billigare men när jag diskuterade med dom så kommer det inte bli billigare än så här. Känns ju lite att det är för att få med så många som möjligt...

MVH Emil
 
Lek med tanken att du lyckas med projektet att få en differentierad prislista. En effekt av att du får det billigare blir ju naturligtvis att andra får det dyrare. För somliga kommer detta naturligtvis "bli droppen" som får dem att hoppa av. Följden blir ju naturligtvis att den summa som ska slå ut på samtliga hus krymper något. Dock så kommer antalet hushåll som kostnaden ska fördelas på blir bli betydligt mindre. Följden blir naturligtvis att kostnaden i sin tur stiger.

I teorin kan du tjäna på upplägget men det kan likväl bli så att du får en ännu högre kostnad.

Personligen fattar jag inte hur man kan tjafsa om en investeringskostnad på 20.000 kr för fiber. Jag har provat alla alternativ. Och med "provat" menar jag då haft eget abonnemang under längre perioder. Det finns inga alternativ till fiber.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
jag fattar ju det oxå med projektets ändamål men dom som bor flera kilometer bort ska ju gräva längs vägarna mm o dra nya stationer mm.
Men som sagt hos grannen står den ju förberedd o jag får ju enligt dom sköta grävandet på min egna tomt ändå.
Känns ju som man betalar 20.000kr till dom andra o sen för o koppla in mitt egna hus får jag ju stå för själv ändå. Det är ju det som känns ruttet!
 
Om du tror att det blir billigare senare så är det nog stor risk att du får bita i det sura äpplet. För oftast när man göra såna här byanät höjer man anslutningsavgiften efteråt eftersom många tror som du men i själva verkat har du motarbetat en bättre upphandling eftersom om fler hade sagt ja istället för nej hade ni fått ett bättre pris. Så du lurar dig själv genom att tänka så.
 
O
Om du inte vill betala mer, vem ska betala resten?
ÄR det som vanligt... om inte jag vill så får nån annan betala?
Men vem är nån annan?
 
Redigerat:
Har sett ett par alternativ runt om där jag bor, och de flesta har samma upplägg, lika kostnad för alla, och att man gräver på egen tomt.
Har sett något pris på anslutning i större tätort, och där ligger priset ungefär på samma pris.
Så priset på 20 000 är egentligen rätt så ok. även om man själv får gräva lite.

Föreningarna som jag sett på, säger att anslutning i efterhand kommer att ligga på ett högre belopp, allt från 20 -100% dyrare, med motiveringen att det är billigare att göra allt jobb på en gång, och att man vill ha en "morot" att hoppa på nu, istället för att vänta.
 
tjurennilsson skrev:
jag fattar ju det oxå med projektets ändamål men dom som bor flera kilometer bort ska ju gräva längs vägarna mm o dra nya stationer mm.
Men som sagt hos grannen står den ju förberedd o jag får ju enligt dom sköta grävandet på min egna tomt ändå.
Känns ju som man betalar 20.000kr till dom andra o sen för o koppla in mitt egna hus får jag ju stå för själv ändå. Det är ju det som känns ruttet!
Även om det finns draget till grannen så måste du ändå vara med och betala för nätet som redan finns framdraget till grannen, eller är det annan ägare än fiberföreningen till det nätet?
 
Det är ju samma för el och teleanslutning.
Ett fast pris oavsett om du har 5 eller 150 meter tills närmsta kopplingspunkt.

Det vore inte så roligt för den stackare som vill bygga hus lite avsides och då får betala flera 100 000 för att få lite ström dit.

Sluta vara så sniken och va glad att du får riktigt bredband för 20 000 kr istället!
Det har du tillbaka den dagen du säljer!
 
EyEr0n skrev:
Det vore inte så roligt för den stackare som vill bygga hus lite avsides och då får betala flera 100 000 för att få lite ström dit.
Fast det är ju precis så det har blivit i många fall nuförtiden....

I övrigt instämmer jag med majoriteten i tråden ;)
 
O
Tja... 20000 är inte speciellt dyrt egentligen... med tanke på vad man får!
Verkar vettigt att det är dyrare att ansluta sig i efterhand! Hade jag varit drivande i ett fiberkalas så hade jag röstat på ett pris på en senare anslutning på uppåt 100% dyrare... För att undvika snikna människor, som inte vill vara med att betala.
 
Jag hörde att något av de tillgängliga bidragen bara kan ges om alla betalar lika mycket, men jag vet inte om det stämmer. 20 000:- är inte dyrt för att få fiber.
Var glad för att det finns eldsjälar som driver projektet och inse att deras arbete blir helt omöjligt att hantera om prissättningen ska bli individuell. Du skulle förmodligen inte ens kunna få ett pris i förväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.