hej!

Håller på i sovrummet och ska gipsa om samt måla. En av innerväggarna består av rejäl råspont (~150x50) och innan satt det tretex som skivmaterial.

Vill som sagt nu sätta gips och undrar om nån har ett bra tips för att jämna av dessa väggar lite?
Det sitter ingen el eller så på den här väggen och lite beroende på dörrens position vill jag inte regla upp utan helst sätta gipset direkt mot väggen.

Har funderat på att jämna av de värsta dalarna med vanligt spackel men är osäker på hur det kommer att bli i framtiden.
 
Börja med att kolla så att allt sitter fast och ta bort utstickande spikar etc.

Sedan beror det väll lite på ambitionsnivån - räcker det med ganska jämt så är en hyvel, manuell eller elektrisk, samt en snickaryxa utmärkta redskap för att ta bort knölar. Spika sedan på masonitremsor i eventuella "gropar" där gipsen ska skruvas. Är det inte stumt bakom gipsen så åker skruvarna rätt igenom. Denna metod blir bra, men förvänta dig inte ett resultat som en reglad vägg.
Vill man få det helt plant så får man bygga på väggen med tunna läkt som passas in mot den de spontade planken. Bygger lite mer och är ett väldigt tidsödande jobb.

Spackel har inget inne i en vägg att göra.
 
Tack!

Får kika på masonitremsor. Det var nytt för mig! Hittar man det på vilken bygghandel som helst?
 
Köp en skiva och såga upp remsor.
 
Har du hållit på och rivit i en kåk byggd av spontad plank och tretex så är jag förvånad att du inte också fått en hel del masonit över. Det var också ett vanligt byggmaterial i samma era som tretexen. Annars, som sagt, köp en skiva eller ta från någon skrotad möbel, något embalage eller så.
 
Haha!
Nu är jag med, trodde det var nåt magiskt som man köpte på typ rulle och la ut! :)

Jag har när vi gjorde hallen redan byggt upp ojämnheter med masonitbitar innan gipset kom på men dömde liksom ut det som en fullösning... Men ju enklare desto bättre antar jag :) Så ja, finns gott om masonit här i högarna!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.