Ska bli kul att se var det landar! Jag tror att du minst hamnar i detta pris. Jag har nyligen gjort ett liknande badrum (lite större) med helkaklat och ganska exklusivt byggt med bastu platsbyggd i snedtaket men det jag tänker när jag ser din kalkyl är materialpriser på det som inte är inredning.

Rörkrökarn hade sju sidor specad räkning på material, nästan 20000kr. Plattsättaren hade material för 30000 men då hade jag svetsad duk i hela badrummet samt väldigt mycket flytspackel. Procentuellt så var nog flytspacklet det som jag misstog kostnaden mest på. Svindyrt! La in vattenbyren golvvärme med så det kostade också en del såklart.

Kan bara säga att det lätt drar iväg...
Snickaren hade också en dyr räkning på material men vi byggde en bastu platsbyggd samt gjorde ju väggarna och golv från reglar och yttervägg. Hade också några specialskivor då duschen har en svängd vägg.

Inredning köpte jag själv och inget via rörmokaren och tjänade mycket pengar på det. Dock har jag inte kunskap nog att köpa annat rörmaterial så att det blir rätt men visst får man betala mycket extra om man tar det via rörmokaren.
 
Du har missat en viktig sak runt materialet (förmodar jag). Du har nu räknat på vad DU skulle kunna köpa materialet för. Men om du lejer hantverkare för att göra arbetet kommer de att kräva att du köper materialet genom dem. Du får alltså räkna med ungefär dubbla kostnaden för materialet mot vad du räknat med.

Vad gäller tiden så är det inte bara tiden för själva arbetet du måste betala. Du måste också räkna med den tid det tar för hantverkarna att köra fram och tillbaka för att hämta materialet på olika platser. Och naturligtvis den tid de behöver för att förflytta sig mellan sin bostad/kontor och din bostad.

Räkna också med milkostnad för alla resor, kostnader för servicebil, för hyra av verktyg, för förbrukningsmateriel etc.

Du kan börja med att studera några av de tusentals trådar här på Byggahus som behandlar just detta.
 
Thomas Lundquist
andersmc skrev:
Du har missat en viktig sak runt materialet (förmodar jag). Du har nu räknat på vad DU skulle kunna köpa materialet för. Men om du lejer hantverkare för att göra arbetet kommer de att kräva att du köper materialet genom dem. Du får alltså räkna med ungefär dubbla kostnaden för materialet mot vad du räknat med.
Tramsigt, oseriöst men inte ovanligt från vissa håll.
Vilken verklighetsförankring har du i det här påståendet?
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
andersmc skrev:
Du har missat en viktig sak runt materialet (förmodar jag). Du har nu räknat på vad DU skulle kunna köpa materialet för. Men om du lejer hantverkare för att göra arbetet kommer de att kräva att du köper materialet genom dem. Du får alltså räkna med ungefär dubbla kostnaden för materialet mot vad du räknat med.
Om jag ska behöva betala dubbla priset för materialet än vad jag kan köpa det på exempelvis Beijer eller Bauhaus så ger det mig en indikation att jag inte har med en seriös firma att göra med. Tvärtom så borde materialet kosta mig mindre om en firma köper in det på grund av att dom oftast har bra sammarbete och rabatter på mycket material hos bygghandlarna.

Så om en våtrumsskiva kostar 607:- /styck för mig att köpa in så ska den inte kosta mycket mer om jag tar det via byggfirman jag har anlitat.

Jag har hört skräckexempel från en arbetskollega som tittade igenom en faktura hemma hos en bekant och kom fram till att det regelmaterialet(avsett för ett badrumsbygge) som stod på fakturan hade man kunnat regla upp cc00 i hela rummet, alltså man hade kunnat bygga hela rummet med endast reglar, dikt an mot varandra.

Vart allt detta material tog vägen är ingen som vet, för inte var det reglat cc00 i badrummet. Gissningsvis så gömde det sig uttag av nya maskiner bland denna mängd 'reglar'.

Jag betalar för jobbet(arbetstimmar) materialet skall gå +- 0 (frånsett fraktkostnader) för det företag som jag anlitar annars så får dom speca vad som skall köpas in så ser jag till att allt finns på plats när dom kommer.

Jag är inte helt jäkla blåögd...
 
Redigerat:
I think you will be suprised... ;)

Men du gör rätt i att försöka räkna högt, hur högt man än räknar så kommer offerten alltid att vara än högre för att inte tala om det slutgiltiga priset sen. Det är alltid något som tillkommer oavsett om du gör det helt själv eller lämnar bort till en firma.
 
Dessutom så kan man inte räkna på exakt material då det blir mycket spill både på virke, skivmaterial, tätskikt, rör och färg mm.mm. så du får nog förvänta dig något du inte riktigt trott.
 
Jag har själv byggt hela övervåningen, från isolering av tak till gipsning av tak och väggar, regling av väggar och rum, spackling och måling, fogning m.m. för att sedan lägga allt parkettgolv etc.

Dragning av elen och sprutningen av lösisolering är det enda jag inte gjort själv, och nu så väljer jag att inte göra badrummet själv.

Så jag vet att det blir spill, men det blir inte spill för tiotusentals kronor, det 'spill' som har uppkommit under byggnationen av 65kvm övervåning(78kvm -13kvm badrum) kommer inte ens upp i summan av 5000:- . Så visst blir det spill men det är ju ingen summa som i totalen skall få mig att höja på ögonbrynen. :)

Men visst kommer det att komma oförutsedda saker som jag ännu inte tänkt på med materialkostnader, men det borde åter igen inte handla om något mer än +10.000-15.000:- extra.
 
Redigerat:
Thomas Lundquist skrev:
Tramsigt, oseriöst men inte ovanligt från vissa håll.
Vilken verklighetsförankring har du i det här påståendet?
Tramsigt? Oseriöst? Du menar att jag har fel?
Du menar att hantverkare inte kräver att få leverera materialet själv?
Du menar att hantverkare inte har ett påslag på materialkostnaden?
Du menar att hantverkare inte tar betalt för tiden det tar att hämta materialet?
Du menar att hantverkare inte tar betalt för tiden det tar att köra till och från kunden?
Du menar att hantverkare inte tar en avgift för servicebil?
Du menar att hantverkare inte debiterar kunden för kostnaden av hyrda verktyg?
Du menar att hantverkare inte debiterar kunden för förbrukningsmaterial?

Det hade faktiskt varit trevligt om du hade haft rätt.
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
Chimaera skrev:
Om jag ska behöva betala dubbla priset för materialet än vad jag kan köpa det på exempelvis Beijer eller Bauhaus så ger det mig en indikation att jag inte har med en seriös firma att göra med. Tvärtom så borde materialet kosta mig mindre om en firma köper in det på grund av att dom oftast har bra sammarbete och rabatter på mycket material hos bygghandlarna.
Så du tror alltså att du kommer att få materialet BILLIGARE för att din hantverkare levererar det? Broder, du har en lång väg att vandra!

Som sagt, börja med att studerar några trådar här på Byggahus. Bara för att ge ett axplock:
Tips från en IT-konsult (med påföljande diskussion)
Påslag på kostnad för underentreprenör
Långa raster
Gnäll på kunder som vill köpa materialet själv
Saltad faktura?
Tar betalt för kapskiva
Tar betalt för penslarKöpa material själv?
Restidsersättning
Orimligt?
Avvika från priset
Ockerpriser på materialkostnad
Materialpåslag
Hantverkare tar betalt för hyrda maskiner
 
Börja med att speca så exakt du kan på både matrl och arbete som du vill ha utfört...se sedan till att ta in minst 3 offerter från seriösa företag...be om offerter både med och utan matrl....
 
Thomas Lundquist
andersmc skrev:
Du har missat en viktig sak runt materialet (förmodar jag). Du har nu räknat på vad DU skulle kunna köpa materialet för. Men om du lejer hantverkare för att göra arbetet kommer de att kräva att du köper materialet genom dem. Du får alltså räkna med ungefär dubbla kostnaden för materialet mot vad du räknat med.
Du har inte bara fel, du far med osanning. Bedrövligt!
 
Thomas Lundquist skrev:
Du har inte bara fel, du far med osanning. Bedrövligt!
Nu har du anklagat mig för trams, att vara oseriös, att ha fel och att ljuga, men har inte med ett ord bidragit till diskussionen eller förklarat hur du menar att det ligger till. Har du nåt att komma med så kläm fram det i stället för att bara gå till personangrepp.
 
Thomas Lundquist skrev:
Du har inte bara fel, du far med osanning. Bedrövligt!
Sluta tjata nu, en gång räcker väl att kommentera ett och samma inlägg!?
Att du tar det så personligt talar lite för sig själv...
 
Thomas Lundquist
andersmc skrev:
Nu har du anklagat mig för trams, att vara oseriös, att ha fel och att ljuga, men har inte med ett ord bidragit till diskussionen eller förklarat hur du menar att det ligger till. Har du nåt att komma med så kläm fram det i stället för att bara gå till personangrepp.
Ja det kan jag göra. Du rapar ur dig lögner som att badrumsbyggare kräver att kunden köper materialet av byggaren. I samma lögn rapar ur dig är att badrumsbyggaren lägger på 100% på priset för material som kund skulle kunna köpa på brädgård/ kakelbutik.

Har du torrt på fötterna här?

Vid behov kan jag fortsätta.
 
Thomas Lundquist
Nik206 skrev:
Sluta tjata nu, en gång räcker väl att kommentera ett och samma inlägg!?
Att du tar det så personligt talar lite för sig själv...
Vissa behöver man uppenbart repetera för.

Klart jag blir förbannad när han anklagar mig för dessa lögner vilket han gör när han generaliserar så stort som han gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.