Hejsan, jag hoppas jag la forumtråden rätt.

Jag är ute efter tankar och ideer hur man skall kunna göra detta möjligt, alltså få till en liten minikällare på 3x3x3m i mitt befintliga hus med platta på mark.

Anldeningen till detta är att jag skulle vilja ha en dryckeskällare exempelvis som dessa:

http://dornob.com/wonderful-wine-cellars-for-any-room-in-your-house/?ref=search

http://countrylife.media.ipcdigital.co.uk/3/000049566/4539/spiral-wine-cellar.gif

http://www.hometone.com/entry/open-floor-area-great-possibility-wine-cellar-kitchen-floor/

Alltså enligt bilderna i länkarna ovan så skulle jag vilja ha en lucka i golvet med en spiraltrappa och drycker längst väggarna.

Nu till problemet, mitt hus har ingen bef. källare utan simpelt en platta på mark.
Spada kan jag göra själv, jag inser att det kommer ta en stund då det är 64m3 som skall upp och bort.

Anledningen till tanken på detta stora ingrepp är att jag skall göra om golven, så jag kommer mer eller mindre ha betongplattan frilagd.

Jag är novis, så ni får ursäkta om det är en korkad ide men så länge man kan stödja upp under tiden så kan man ju sedan gjuta väggar och golv för att få den styrka som behövs för att det vid ett senare tillfälle inte ska implodera.

Hålet jag vill gräva är mer eller mindre i mitten av huset, där gick det förut en bärande vägg, men den är utbytt mot balk i taket och pelare långt ifrån mitt ev. hål.

1. Gräv hål på 4 x 4 x 4m.
2. Lägg stenar i botten 0,5m.
3. Fyll ut ojämnheterna med mindre sten.
4. Frigolit/markskiva 0,3m.
5. Gjut en platta med armering 0.2m. storlek 3,3m x 3,3m

6. Klä in markväggarna med ex. isodrain och ev. duk.
7. Bygg väggar med 0,3m Leca med innermått 3 x 3m.
8. Stadga upp Lecaväggarna med reglar kors & tvärs
9. Fyll utrymmet mellan leca och isodrain med betong och armering.
10. Klä golv och väggar.

11. Klart?

Jag VET att jag inte har allt korrekt i utförande, men det jag undrar med denna tråd är om det överhuvudtaget är möligt på ett sätt som gör att det gr att utföra själv och utan att det kostar stjortan.

Frågor:
1. Hur stadgar man bäst upp (huset?) så jag kan gräva mitt 4 x 4m hål?
2. Vad gör jag om jag stöter på berg/stor sten, spränger? Bilar? Borrar?
3. Risker/odds?
4. Är det bara skrota ideen om jag stöter på vatten, alltså mycket vatten?
5. Tankar och ideer?

och ni, tack på för hand!
 
  • spiral-wine-cellar.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja har ingen aning faktiskt men jag måste säga att det lät som en jävligt cool grejj :)
 
Mycket coolt!
Jag tror inte du behöver handgräva. Det finns elektriska grävaggregat som går in genom en vanlig dörr. Du kanske kan hyra ett sånt plus ett transportband eller en minilastare så du slipper bära ut jorden i hinkar.

Jag kollade på ett hus med källare där man hade grävt ut en pool under plattan. Om det är möjligt, så ska det väl vara möjligt att gräva ut en dryckeskällare tycker jag.
 
Vad väntar du på??? ;)
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Du använder stora cementringar som du lyfter på plats.
Du behöver också undersöka grundvattennivån så du inte bygger en pool under huset.

Googla på 'vinkällare cementring' får en del intressanta träffar.
 
Tack för alla lyftande svar!

Cementringar var en idé, dock så skulle jag vilja ha utrymmet fyrkantigt, detta för att simplare kunna komma ner med ventilation och el, samt cementringar blir nog dyrare.

Tillvägagångsättet för själva konstruktionen går alltid att finslipa och få till på ett bra sätt gällande bärighet, fukt och isolering.

Mitt största problem är hur jag ska motverka att något tragiskt händer under själva grävandet.
Jag vill inte få sättningar, eller ännu värre bli mosad, därav måste jag väl på något sätt regla upp och bära av så det inte är något marktryck på dem 4 x 4m jag ska gräva mitt hål på.

Sen så undrar jag hur jag går till väga om jag stöter på berg/storsten eller vatten, vad kostar det att ta in nån som spränger, och kan man bygga en källare under grundvattennivå, om det nu skulle vara så olyckligt.

Om jag inte kan få hjälp här så hoppas jag ni kan tipsa om någon man kan vända sig till, en konstruktör?
Jag kommer nog vända mig till en sån iallafall, men skulle dock behöva mer kött på benen innan jag ringer nån som tar hutlöst betalt för att bolla ideér med.

Tack på för hand.
 
Inte mycket till svar här, har försökt söka mig till var jag ska vända mig istället men inte hittat någonting vettigt alternativ.

skulle någon vänlig själ kunna slussa mig vidare till ett annat forum eller en bra konstruktör/byggare som kan svara på lite frågor, bl.a dom jag skrivit ovan.
 
Jag tror att du får göra ett större hål i din platta, gräva ur, forma och gjuta dina väggar, alternativt mura.
Därefter fylla upp utanför den nya källaren, gjuta igen plattan fram till källaren.
 
Idag har jag forskat lite.

Planen är lite ändrad, ge gärna er synpunkt så finslipar vi tillsammans!

Idén är att bila bort plattan i en cirkel med dia 360cm.
Lägga en betongring med dia 350cm på marken.
Gräva ur och under betongringen och på så vis sänka den.
När den är i liv med betongplattan lägger jag en till ring, enda ner till 300cm djup.

Därefter lägger jag lite större sten i botten.
Samt frigolit med en dia om 320cm
Sen lägger jag i ytteligare betongringar eller murar med en dia om 300cm med isolering på utsidan.
Sen fyller jag resterande utrymmet emellan ringarna med större sten.
Därefter gjuter jag en platta i botten.

Då har jag en rund isolerad källare med dia 300cm.

Någonstans skall det säkert in en fuktspärr eller dyl?
Någon som vill dela med sig av sina tankar och finslipa?
 
Har inget att bidra med men kommer följa tråden med STORT intresse! Lycka till med projektet och håll oss uppdaterade,
 
Borde man inte kunna göra ett litet hål först och driva ner en rörspetsbrunn och se om det går och hur mycket vatten man får. Går det inte att driva ner den så kan man ju misstänka berg eller storsten.
Sen kanske det finns någon granne eller du själv som borrat för fjärrvärme eller vatten och har koll på hur långt det var till berget. Har grannarna källare?
Annars så var det en riktigt häftig ide.
 
Hur ska du få in cementringar med den diametern i huset? Du måste ha gott om plats och de är ju rejält tunga. Sen är det ju det här med grundvattnet. Klart spännande projekt dock.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Låter som någon har kikat på preppers... ;)
 
Vi är 7st kedjehus i längan varav ingen av oss har källare.
Dock har vi alla någon lite olika lösningar under garagegolven, där jag exempelvis har ett utrymme med 1500mm i höjd och en sandfylld gammal oljepanna.


Att få in cementringarna blir ett litet projekt men skall inte vara några problem då jag endå skall montera in nya glaspartier mot altan.


Mitt största problem är nu berg och vatten. Att provborra ett eller flera hål är nog den bästa ideén, min undran är simpelt hur jag efter borrning utvärderar mitt provhål.

Provhåls storlek? 300mm dia?
Hur mycket vatten är för mycket?
Vad heter yrkesgrupen som kan göra dessa borrningar?

Sen undrar jag var jag vänder mig för att få et så bra pris på betongingar som möjligt?
Har inte hittat mycket företag som tillhandåller storlekar över 2000mm i dia.

Sen tänkte jag ni kunna få koka ihop idéer om hur man lättast gör utgrävningen.
Proppmaskin, spade, skottkärra, råstyrka vilja och hinkar med nått hiss system?

Musik, hemmagjord snus och alkoholhaltig dryck är givet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.