Är det någon som har kläm på hur NIBEs regulator?

Det finns en massa parameterar att skruva på men hur funkar det egentligen?

Jag misstänker att tidskonstanten i regulatorn inte är riktigt anpassad till min enormt tröga stenhög till hus och skulle vilja minska inverkan av utegivaren. Denna styr ganska aggressivt trots att det finns en innegivare.

Men innan jag börjar skruva på systemet måste jag förstå hur reglersystemet är uppbyggt. Nedan min bästa gissning just nu.

Screen Shot 2012-10-16 at 8.48.00 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken modell haft du?

Regulatorn har du bra kläm på, men jag förstår inte varför du tror att du får bättre reglering med innegivaren om du har ett trögt hus?

När innegivaren registrerar en för hög eller låg temperatur är det ju redan försent att göra något.

Normalt brukar man ju rekommendera enbart utegivare för tröga hus.
 
Jag har en inverterpump, F1150, 15kW.

I mitt fall fungerar det enormt mycket bättre med innegivare, kanske framförallt för att vi bor i ett dragigt gammalt hus med stora fönster. Både vind och sol (vi har mycket av båda) har kraftig inverkan på temperaturen i huset, och utegivaren registrerar ingen av dessa.
 
Nu är jag inte hemma på 1250 men normalt styr ju Nibe med gradminuter efter en kurva som styrs efter utetempen om man använder sig av innegivare kan den gå in och justera börvärdet på framledningen enligt valt rumsgivarpåverkan. Tex om börvärde inne 20 grader samt framledningen börvärde 30 grader rumsgivarpåverkan 4 och det blir blåsväder så tempen inne sjunker till 19 grader blir nya framlednings börvärde 34 grader och skulle solen komma fram och innetempen stiger till 21 grader blir nya framlednings börvärde 26 grader. Vill man att vp ska styras mera efter innegivaren får man öka rumsgivarpåverkan. På 1245 är 6 maxvärde bör antagligen vara liknande på 1250 även om den har en äldre styr.
 
Precis så verkar det vara. På 1150 kan man sätta kompenseringsfaktorn för rumsgivaren mellan 1 och 3 gånger, men det verkar vara lite för lite för ett riktigt trögt hus.
 
Om du vill ha större påverkan bör det gå att montera ett motstånd med ett värde som påverkas mera av temperaturen så att vp tror att det är 18 grader inne när det är 19 men det luriga är nog att få till det så den reagerar lika både både på värme och kyla. Lite dåligt att 3 är max på rumsgivarpåverkan på 1245 kan man ställa mellan 0-6 tror jag har min på 3,4 .
 
Har inte de äldre värmepumparna möjlighet till både rumsgivare och rumsenhet? Eller extern förskjutning?

Kanske kan vara ett alternativ att testa?
 
Jodå, det finns alla möjligheter och jag har även styrning via nätverk/internet. Det är bara det att jag vill ha något som fungerar automatiskt. :)
 
Det finns väl en ingång som blockerar värmen där kan man koppla en termostat som står på tex 21 grader och blir det varmare så stoppar kompressorn men det hjälper ju inte mot blåst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.