Om jag har en vanlig ytterdörr som jag dock tycker är ful, och istället vill täcka med en slät skiva, vad ska jag då använda? Skivan behöver ju då inte bidra med någon styvhet, och jag vill ju att skivan ska vara så tunn som möjligt, gärna 2-4 mm. Vad ska jag använda, MDF, plywood, panel, annat?
 
Målarfärg?
 
Utsidan eller insidan? Jag hade en dörr där förra ägaren ersatt utsidan med 4mm plywood. Det var inte snyggt, och jag ersatte dörren då den höll på att falla i bitar. Vad är problemet med nuvarande dörr? Går det inte att måla den? Det kommer bli problem att hålla en så tunn skiva som 4 mm plan om du inte kan limma hela ytan.
 
Limma hela ytan är nog inget problem, ska jag använda vanligt trälim eller PL400 eller något annat?
Problemet är att jag vill hitta en billig ytterdörr, och de flesta billiga ytterdörrar har fula spårfrästa mönster och jag skulle då ersätta hela framsidan med något som liknar husets övriga dörrar. Väldigt få billiga ytterdörrar är helt släta.
 
Till dörren jag byggde använde jag polyuretanlim. Det tål fukt hyfsat. Vanligt trälim (PVAC) finns både som inne och utekvalitet, men det har ändå ganska begränsad fukttålighet. Problemet är att få presstryck på hela ytan. Har du tillgång till en fanerpress är det inga problem. I annat fall kan du lägga den nylimmade dörren i en lufttät säck och koppla till en vakuumpump. Det gjorde jag, och får man det tätt nog räcker det som presstryck. Eventuellt kan du lägga en spånskiva mellan den pålimmade skivan och vakuumsäcken för att inte eventuella ojämnheter skall ta sig igenom skivan.
 
hakaninorr skrev:
Vad ska jag använda, MDF, plywood, panel, annat?
En HDF-skiva är precis vad du söker.
 
isolde skrev:
En HDF-skiva är precis vad du söker.
Tack för tipset, det är nog helt rätt eftersom de flesta köpedörrarna byggs med HDF. Skruvsr eller limmar jag HDF? Var hittar jag HDF?, varken Byggmax, Cheapy eller Beijer har några på sina hemsidor.
 
Jag ville matcha vår ytterdörr med garageporten och använde bastupanel på utsidan. Använde PU-lim och det blev riktig bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.