Det jag tänkte på var att det kanske är putssläpp även i dessa väggar, fast du inte ser det eftersom det är träpanel/gips framför. Det kanske inte bara är just den här väggen som uppvisar problem så att säga. Nu är det ju lite tråkigt att behöva riva sådana väggar bara för att se hur det ser ut inuti, men annars hade det varit ett sätt att se om det är ett spritt problem eller endast mot en enda vägg.
 
Av 11 ytterväggar så har 3 panel/gips dvs 12 m av ca 64 m.
Ca 24 m har akrylfärg direkt på putsen, 4 m silikatfärg, resten har akrylfärg + målarduk/'easy cover' (det som finns i rummet med problem).
Hittat ett till ställe med en liten bubbla på andra sidan fönstret, och där finns också en liten fuktfläkt på fasaden. (syns nog på blid)
Det är endast detta rum som har fuktfläkar på fasaden mot ytterväggarna.
 
Kan du se pordränskivorna om du gräver dig ned en liten bit strax under marknivå? C:a 10 centimeter under marknivå bör du finna en plastlist. Några cm till så ska du se pordränskivan. Kan ju vara bra att konstatera att skivor faktiskt finns där och att de ser korrekt monterade ut.

Finns en fiberduk mellan jordmassor och pordränskivan? Mycket viktigt!

Se monteringsanvisningen här så kan du se hur nära markytan skivorna ska befinna sig:
http://www.pordran.se/wp-content/uploads/Monteringanv2009farg.pdf
 
Redigerat:
Observera ritning främst på sid 2 i monteringsanvisningen ovan.
 
Ska ut och gräva lite nu men jag fick tag i en fuktmätare för betong. (amatör-pryl, 2 stift in i väggen)
EDIT:
Den visar att alla ok ytterväggar ligger på 12-16%.
Enligt instrumentet är 0-17% ok, 17-20% varning och 20-33% dåligt.

Vid skadan är det ca 25% och tom lite högre under, ju högre ovan skadan jag mäter desto bättre värde, dvs ca 20 cm ovan skadan är värdet 16%, 40 cm 8-9% och strax under marknivå(ca 120 cm ovan) ca 5-6%.

Jag som lekman skulle säga att det tyder på vattnet kommer från plattan!?
 
Redigerat:
ribbones skrev:
Jag som lekman skulle säga att det tyder på vattnet kommer från plattan!?
Som lekman skulle jag också säga det. Då är det inte så hemskt mycket du kan göra åt saken om det är naturlig fuktvandring. Frågan är dock om golvvärmen också påverkar det hela. Å andra sidan känns det ju lite risky att bara stänga av golvvärmen för att testa vad som händer. Kanske är bra att konsultera en riktig fuktdoktor (inte Anticimex och gänget, utan en riktig expert).
 
Okey, grävt lite vid skadan och kontrollerat podränen där den är lätt åtkomlig, den ser korrekt monterad ut. (ser ju bara toplagret).

Det finns dock en mindre skada vid det stora fuktstället, podränen känns lite trasig i ett ca 20x10 cm halvcirkel mot top plastlisten, men markduken är hel; bara att där känns det som om 'frigoliten' är lite trasig.
Detta bör knappast spela någon roll, låg ju 15 cm jord ovan plastlistan vilket borde ha mycket större påverkan om fukten går via väggen.

Som kommentar det verkar som man lagt på ny puts från teglet ner mot denna plastlist.

Tjejen har bra kontakter (jobbar på skanska) ska höra vad dom säger, men jag tänkte tabort akrylfärgen där fuktmätren visar högre fukt än ok, blåsa det torrt och se hur mycket det hjälper.

Tack för all hjälp!!!

Postar en uppdatering om någon vecka iaf, om du är instresserad....
 
Jag är absolut intresserad! Det här med källare och fukt har blivit ett specialintresse för mig :)
Här hemma hade tidigare ägaren tapetserat direkt på putsen på en av våra källarytterväggar. Funkade uppenbarligen kanon i 25 år, men när man sedan tapetserade en glasfiberväv och målade på denna, då gick man lite för långt. I kombination med det, lade man dessutom trädgårdsplattor på en liten altan utanför. Mycket stenmjöl under dessa som hela tiden var rejält fuktigt eftersom stenmjöl har en förmåga att binda fukt som lera. Det innebar att det hela tiden stod och tryckte fukt in mot källarväggen och eftersom två lager tapet och färg inte medgav fri väg för fukten, resulterade detta i putssläpp och rejäla blåsor i tapeten. Detta är sedan ett år nedrivet och väggen står nu och andas i väntan på att jag ska komma mig för att laga putsen och måla med silikatfärg. Utanför har närmaste raderna med trädgårdsplattor och stenmjöl ersatts av singel.

Du gör helt rätt som tar bort akrylfärgen. Helst på hela väggen egentligen. Då kommer du att se att väggen mycket snabbt blir rejält torr vid en fuktmätning. Skillnaden i ditt fall mot mitt är att du förmodligen har mer fuktvandring från marken under betongplattan. Du har ju fuktskador i nederkant medan jag hade det i ovankant av väggen.
 
Jag hade exakt samma utfällning i mina innerväggar och putsen lossnade. Jag rev ut alla plastmattor som låg i källaren och la plasttrall ovanpå, knackade bort lös puts och målade med silikatfärg närmast golvet. tre år senare har ingen mer puts lossnat. Grundproblemet är nog att plattan gjöts på sand (istället för lecakulor som var föreskrivet)
 
  • Gilla
Hakoon102
  • Laddar…
På dina bilder med saltutfällning tycker jag att väggen ser ut som spånskiva eller luras man av bilden och tidigare målning?
 
Du skrev i första inlägget att det hade stått lådor där. Detta kan vara en bidragande orsak. De blir som ett extra lager isolering och tätning som förhindrar avdunstning i rätt takt. Som Endzone skrev det gick bra med ett lager tapet sen blev det för mycket tätnig.
 
Jag har gjort en omdränering samt isolering med isodrän runt suterängdelen av mitt hus byggt -75. När vi flyttade in (innan dränering och isolering) målade vi väggar i förråd där vi har en ren källarvägg. Då visste vi inte bättre och målade med vanlig halvblank väggfärg. Ganska snart fick vi liknande maskar som du har vilket var fukt som kom från utsidan. Idag hade jag målat med en färg som andas på muren.
Efter dränering och isolering gjorde jag en kontroll med en fuktfirma som var på plats i ett annat ärende.
Denna väggen var torrare än något han sett tidigare vilket var ett skönt kvitto efter en madrömsresa med handgrävning.
Jag hade definitivt kontrollerat dräneringen samt isoleringen på utsidan väggen. Jag har läst om massor med oseriösa hantverkare som "fixat" detta åt många villaägare.
Det går ju som exempel att ta in en firma som skickar ner en kamera i rören. Då får du svart på vitt om hur dräneringen ser ut.
Hoppas du får till detta på ett smidigt sätt. Fukt är aldrig roligt....
 
AndersS skrev:
På dina bilder med saltutfällning tycker jag att väggen ser ut som spånskiva eller luras man av bilden och tidigare målning?
Ja man luras.
 
Har öppnat upp väggen lite där ytskiktet var löst. (2 lager tapet + akrylfärg) (putsen sitter kvar)
Fuktmätaren visar att jag ligger på ok värde i saltet nu. (har inte tvättat bort det)
Dvs. 16 % mot 25%+ innan, dock ligger jag högt precis ovan listen de första 5 cm.

När jag får tid och plats ska jag tömma rummet så jag kan ta bort allt ytskikt och kontrollera fuktnivåerna igen.
Om det ser ok smällar jag på binder och silikat färg.

Regnade här i förmiddags, även igår, förrgår osv. så jag tror inte det kan bli mer fukt iaf.
 
Tror som sagt att såväl markfukt under plattan som en möjlig kombination med golvvärme gör att du får den här effekten. Filma rören om möjligt, men ser de bra ut tror jag att du får acceptera läget helt enkelt. Avstängning av golvvärmen kanske hjälper, men det lär dröja innan du ser effekten av det. Hur är fuktnivån i övrigt i rummet? Har du kontrollerat med en hygrometer? (går att köpa billiga fullt funktionabla på Biltema, Clas O osv)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.