Y
Det var en pellejöns på bokmässan som sa att han självklart hade elbil och att hans solpaneler inte bara gav han graits el som han dessutom sålde, utan han kunde ladda sin elbil gratis med sina paneler..

Men.. Inte är väl dessa paneler såpass magiska så de ger 1000watt året runt... Eller?

Och lagra är väl inget man kan utan då går överskottet direkt ut på nätet? Hur betalas jag för detta? kan jag sätta egen taxa likt de stora leverantörerna? Måste jag ha något kontrakt med någon storleverantör eller går det till?

:)
 
Det finns någon form av "försäljningsabbonemang" hos en del (alla?) elbolagen idag. Och jag har förstått att det inte är ngt. jättedåligt pris man får för ev. överskott.

Men att ha så mycket paneler att man faktiskt blir sjävförsörjande på årsbasis, det är knappast ekonomiskt rimligt, det skulle bli en enorm investering.
 
PV moduler ger el året runt. Dock väldigt lite vintertid några tiotals kWh per vintermånad. Det finns nätbolag som tillämpar årsvis nettodebitering och med ett sådant system är det möjligt att slippa köpa en enda kWh elektricitet på årsbasis.
Om du ansluter dig till elnätet måste elnätsföretaget installera debiteringsmätare kostnadsfritt. Elen kan du sälja, om du ej är på ett elnät med nettodebitering, till ett par elhandare. Bixia t ex ger mellan 2.5 - 3.5 kr per kWh medan de flesta ger nordpools spotpris minus några ören.


Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Redigerat:
Instrålat från solen är det 1,36 kW per m2. I Norden torde hälften försvinna genom atmosfären en klar dag. Solpanelerna har ca 20-25% verkningsgrad. Sedan är det bara att räkna.
Även en molnig dag så ger de el, det är ljuset ,inte direkt solstrålning som ger ström.

Solpaneler i Norden tror jag inte så mycket på, men nere på kontinenten är det tydligen business , en stor del av Tyskland försörjs med solel.

Protte
 
Solel i Sverige blir mer och mer intressant. Bidraget på 45 % av totalkostnaden samt införandet av nrttodebitering kommer leda till att systemen återbetalar sig på ca 10 år. Energieffektiva hus i framtiden kommer sannolikt ha en liten värmepump i kombination med ett nätanslutet PV-system som uppvärmningssystem.

Det kommer leda till hus med hög andel solel i byggnadens energisystem.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Resonemanget som sådant är det nog inget fel på.

Om man genearaliserar stort kan man säga så här:
- En villa ifrån 80-talet eller tidigare drar 20-25kkWh/år, men en hypermodern villa med värmepump, FTX etc etc kanske hamnar på 8-10.
- Om man täcker ett normalt villatak med solceller så får man en produktion på ca 10kkWh/år i den södra halvan av landet.
- En mindre elbil drar ca 1,5kW /mil vilket ger 1kkWh per år vid 2milskörning per dag.

Man borde alltså med detta scenario (under förutsättning att elnätet kan användas för att utjämna toppar och dalar i produktion/förbrukning och att man kör 2mil om dagen) kunna säga att ekvationen går ihop. Dock har jag svårt att se att man skulle kunna sälja och tjäna pengar på produktionen.
 
Tostarp skrev:
Resonemanget som sådant är det nog inget fel på.

Om man genearaliserar stort kan man säga så här:
- En villa ifrån 80-talet eller tidigare drar 20-25kkWh/år, men en hypermodern villa med värmepump, FTX etc etc kanske hamnar på 8-10.
- Om man täcker ett normalt villatak med solceller så får man en produktion på ca 10kkWh/år i den södra halvan av landet.
- En mindre elbil drar ca 1,5kW /mil vilket ger 1kkWh per år vid 2milskörning per dag.

Man borde alltså med detta scenario (under förutsättning att elnätet kan användas för att utjämna toppar och dalar i produktion/förbrukning och att man kör 2mil om dagen) kunna säga att ekvationen går ihop. Dock har jag svårt att se att man skulle kunna sälja och tjäna pengar på produktionen.
Ett litet problem i ditt resonemang är att när man kommer hem från jobbet och pluggar in bilens batterier i laddaren, så går solen ned.
Och den går inte upp förrän det är dags att åka till jobbet igen.
Och då är bilen oladdad.

Men det finns ju cyklar :rolleyes:
 
Under vinterhalvåret når solen aldrig särskilt högt på himlen, vilket gör att utbytet blir lågt, därtill är solen inte uppe många timmar per dag. Så under vintern, nej, då blir det inte mycket tillskott.
 
Knockonwood, Du har nog inte läst tidigare inlägg i tråden.

sänt from my fån
 
largab skrev:
Knockonwood, Du har nog inte läst tidigare inlägg i tråden.

sänt from my fån
Det kan ju också hända att jag har läst men inte förstått :)

Men du är säkert snäll och förklarar för mig, eller hur?
 
KnockOnWood skrev:
Det kan ju också hända att jag har läst men inte förstått :)

Men du är säkert snäll och förklarar för mig, eller hur?
Det du verkar ha missat är att du får betalt för den el som dina solceller producerat under dagen.
 
Umbriel skrev:
Det du verkar ha missat är att du får betalt för den el som dina solceller producerat under dagen.
Jo det är klart.
Ser fram mot att få läsa en rapport på någon som går plus på arrangemanget.

Helst borträknat subventioner och certifikat som vi andra får betala.
 
Umbriel skrev:
Det du verkar ha missat är att du får betalt för den el som dina solceller producerat under dagen.
Visst, men det hjälper ju inte bilen, den är lika oladdad för det.

Det faktum att man själv blir en liten elproducent i mikroformat och tjänar pengar på det genom att sälja elen, eller rent praktiskt kvittar den mot el man behöver när man inte själv producerar, har ju inte större bäring på elbilar än vad det har på diskmaskiner, brödrostar, mobilladdare eller vilken annan elförbrukare som helst.

Att man som mikroproducent tillåts sälja el på det viset, utan några skatter eller andra avgifter, är bara en tillfälligt fungerande lösning som kommer försvinna så snart det blir lite volym på beteendet.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
thomasx skrev:
Visst, men det hjälper ju inte bilen, den är lika oladdad för det.

Det faktum att man själv blir en liten elproducent i mikroformat och tjänar pengar på det genom att sälja elen, eller rent praktiskt kvittar den mot el man behöver när man inte själv producerar, har ju inte större bäring på elbilar än vad det har på diskmaskiner, brödrostar, mobilladdare eller vilken annan elförbrukare som helst.

Att man som mikroproducent tillåts sälja el på det viset, utan några skatter eller andra avgifter, är bara en tillfälligt fungerande lösning som kommer försvinna så snart det blir lite volym på beteendet.

Elbilen går inte riktigt att jämföra med andra förbrukare, då den har ett stort batteri som går att ladda när priset är lågt .

Möjligheten att byta elenergi behöver inte bli borta för att fler utnyttjar möjligheten då solcellerna producerar el på dagen när elen behövs mest.
 
  • Gilla
Umbriel
  • Laddar…
larsbj skrev:
Elbilen går inte riktigt att jämföra med andra förbrukare, då den har ett stort batteri som går att ladda när priset är lågt .

Möjligheten att byta elenergi behöver inte bli borta för att fler utnyttjar möjligheten då solcellerna producerar el på dagen när elen behövs mest.
Visst, klart bilen laddas på natten, vilket är just varför den inte är hjälpt av solceller, vilket var precis vad knockonwood påtalade,cirkeln är sluten ;)

Jo, staten kommer att vilja ha sin del av kakan när det växer, liksom energibolagen....
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.