Hej, precis köpt hus.

Utfällning fanns ej på besiktningen eller vid inflyttningen.
Jag flyttade lite låder och såg att färgen hade bubblat.

- Hus är dränerat 2000 med podrän.
- Väggen det gäller har någon form av 'easy cover'/målarduk + arkyl färg (alltså tät).

Vad är det vita luddet? (har en bra gissnign men vill inte påverkar någon...)
(jag känner ej lukt från det)

Fuktfläktarna som syns på putsen, var ifrån kommer den?

Tacksam för hjälp!
 
  • DSC_0138_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0143_cut_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0145_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0576_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0578_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utfällningen är saltutfällningar som är mycket vanliga i fuktiga källare. Inget farligt i sig, men brukar vara ett tecken på att fukt tränger in i större mängd genom källarväggen. Har du provat att torka bort utfällningarna för att se om de återkommer? Tänker mig att det skulle kunna var gamla utfällningar, men det har ju trots allt gått 12 år sedan pordrän-lösningen, så det borde ju inte finnas utfällningar där. Vet du om källaren målades om i samband med pordrän-arbetet?

Sista bilden tycker jag som lekman ser lite konstig ut eftersom man återfyllt med jordmassor (blandat med singel/makadam). Känns inte helt korrekt, men det där kan eventuellt andra svara på bättre än mig.

Slutligen kan man väl som vanligt nämna att man alltid ska vara försiktig med organiska och täta material i en källare. Det är i synnerhet dåligt i anslutning till ytterväggarna. Detta även om man såväl dränerat som isolerat och skyddat väggen i övrigt.
 
Ett tillägg. Med tanke på att fuktskadorna är så långt ned på väggen kan det bero på att det råder ett ganska stort kapillärsug av vatten/fukt upp till betongplattan från underliggande mark. Det handlar alltså om naturlig fuktvandring som ingen dränering i världen kan ändra på. I så fall är det läge att ta bort det täta materialet/färgen på väggen och måla den med en öppen färg (t ex silikatfärg). Vet du hur golvet är uppbyggt? Om det är uppreglat med träreglar mot betongplattan är det läge att se över den konstruktionen också. Har du dessutom golvvärme i en oisolerad platta blir fuktvandringen upp i väggarna ännu värre om man har otur.
 
EndZone tack för svaret, min gissning var kalciumkarbonat.

Nej bubblorna fanns alltså inte vid inflyttning eller vid besiktning vad jag såg/besiktningsmannen, det rummet var tomt och man borde ha sett detta....

Ja, förra ägaren har målat efter dräneringen.

De enda ställena där det finns fukt fläkar på pusten är där jord + grus är blandat.
Resten av huset ser bra ut med endast grus/stenkross och där finns inga fläkar utan.
Endast på detta ställe där det är målarduk + akrylat färg finns bubblor.

Vad tror ni om att bara gräva bort jord fylla på med grus/stenkross och måla med silkatfärg?
(mäta med fukt mätare innan och efter)
 
EndZone skrev:
Ett tillägg.....
Svar 2:
Nej ska inte finnas träreglar i källaren.

Det finns fukt fläkar på backen i gruset vid garageinfarten bialnd, så det låtar rätt troligt med naturlig fukt vandring också.
I detta rum finns inte golvvärme. (andra har det men inga problem där)

Tillägg: kommunen har gjort jobb på dagvattnet nyligen. (vissa grannar har fått in vatten i garaget genom brunnen)
 
  • Gilla
jjörgen
  • Laddar…
Om det är dränerat och isolerat med pordrän så bör du rimligtvis kunna finna pordränskivorna strax under markytan. Har du grävt en bit ned och tittat?

Om skivorna finns på plats så tror jag att det kan handla om tillskjutande fukt underifrån mark upp i betongplattan enligt mitt andra inlägg ovan. I så fall behöver du inte bemöda dig med att gräva upp marken runt huset. Då handlar det istället om att antingen acceptera läget och inreda källaren med detta i åtanke (inga organiska material i kontakt med väggar och betongplatta) eller att bila upp plattan, isolera och gjuta på nytt. Men det är ju ett jäkla arbete. Själv har jag bara accepterat läget i min egen inredda källare och inrett därefter.
 
En sak till. Om det finns golvvärme någonstans i källarplanet och betongplattan inte är isolerad underifrån rejält, då blir det en så kallad omvänd fuktvandring i övriga ej uppvärmda delar av källaren. Exempelvis vandrar då fukten upp i väggarna. Golvvärme utan isolerad platta är ingen bra idé. Det är alltså fullt rimligt att du har problem i ett rum som inte har golvvärme, medan rummet med golvvärme är torrt.
 
  • Gilla
Sekelskiftsvillan
  • Laddar…
Ok, ang. golvvärme, ca 50 av 120 kvm har glovvärme, 25 kvm vattenburnet, 10+10 el.

Skulle då du alltså rekomenderat att inte alls använda den?
 
Det är svårt för mig att rekommendera vad du ska göra, men av min egen 110 kvm källarvåning är c:a 5 kvm försett med golvvärme. Jag har igång den värmen året runt för att inte öka risken för fuktvandring när den stängs av. Jag är fullt medveten om risken, men eftersom jag har en så liten yta uppvärmd är risken relativt liten att det blir omfattande skador. Jag planerar att lägga klinker i vårt allrum på 35 kvm eftersom klinker är ett oerhört bra golvmaterial i källare med risk för tillskjutande fukt. Problemet däremot, är att golvet kommer att bli väldigt kallt eftersom jag inte tänker installera golvvärme just för problemet med omvänd fuktvandring. Det är en smäll jag får ta helt enkelt. Det får blir mattor och goa tofflor när man traskar där nere, men det ser jag inte som något större problem.

Men som sagt, är din platta oisolerad underifrån så är golvvärme ingen bra idé. Det bara är så. Vet du hur golven i källaren är konstruerade? Flytande golv, platonmatta under, nivellgolv eller annat? Finns besiktningsdokument som talar om detta?
 
Golvvärmen är på året runt.
Vet inte, förra ägaren var väldigt oinstresserad och inte kunnig, så de har gjort allt med hantverkare.
Dock har de gjort allting mörkt så inga papper finns. (pga att de själva är i brancher där det finns mycket mörka pengar)

Ska testa fråga lite (kanske kan snacka med firman(or) som gjort jobben).

Tack för länken och all hjälp.
 
Inget besiktningsprotokoll, alltså en överlåtelsebesiktning eller så? Köpte du huset utan det?
Att golvvärmen är på året runt förhindrar inte risken för tillskjutande fukt dessvärre. Det är för jäkligt för oss med oisolerade källarplattor :)
 
Jo, det finns alltså.
Trodde du mena egenkontrol el. dylikt.

Det som står är: Delvis isolerade, passivt ventilerade, troligen Nivell.
 
Finns det några uppreglade väggar i källaren, alltså isolerade väggar? Eller är alla bara putsade och målade som den du visat bild på?
 
Ja, 1 yttervägg i varje rum med golvvärme. (syns ej på bild, de är oisolerade, alltså inte någon vägg i de rummet det gäller)
1 med träpanel, 1 med klinkers, 1 med gips liknande, ska vara uppregelat utan träreglar enligt säljare.

Resten av väggarna är puts med arkylfärg (+ målarduk liknande), utom det rummet jag gjort om, då silikat färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.