peternicklas
Hej
Funderar på att ta bort nätverkskablarna och ersätta allt med fiber. Någon som vet något om detta?
Kommer att få fiber in i huset under våren och skulle vilja fortsätta med fiber till alla uttag.
Har idag 2 switchar samt en switch med trådlöst nätverk. Alla uttag i huset är av RJ45.
Allt får ju bytas ut, går det till en rimlig kostnad?
 
Frågan är, vad vill du få ut av det? Maxar du verkligen gigabitlinor som det är idag på ditt nätverk och behöver mer?
Allt går givetvis, men det är inte direkt de billigaste lösningarna vi talar om.

EDIT: Förtydligande, de flesta har redan nätverk klart för att köra gigabit i båda riktningarna till samtliga uttag i huset, men är begränsade av vad de har för switchar, routrar och nätverkskort. Det är endast om man trots bra hårdvara ändå kräver mer hastighet som jag anser det försvarbart att börja kika på att dra fiber till samtliga datorer.
 
Redigerat:
peternicklas
Behöver, nja men kan var kul.
Har idag Gigabyte i hela huset på det trådbundna och visst är det begränsande i vissa fall men inget som stör.
Kunde vara kul att se om det går och vad det kostar.
 
Jag har då aldrig byggt snabbare än gigabit (inte gigabyte, vill rätta dig lite där) i ett hemnätverk och ser heller inte någon anledning till att göra det, men det är klart att det går om man har pengarna till det.
Dock skulle jag istället vilja börja med att kika på vad du har för switchr och routrar idag och se om det är genomströmningshastigheten där som ställer till det för dig med hastigheten. Många av dem kan ha den hastigheten på anslutningen, men du har inte den hastigheten på överföringen ändå. (Själv kör jag rejäla switchar för företagsbruk som kan hantera rätt hastighet)
 
Os på server och klient spelar också roll, samt hastighet på hårddiskarna.
Kan du pumpa ca 120mb/sec som det är nu?
 
peternicklas
Kan pumpa runt 250.
 
Att köra 10Gbit i hela huset kanske är roligt men kostnaden drar ju iväg något fruktansvärt. En switch kostar ett antal tusenlappar begagnat om du ska ha mer en någon port och sedan åker du på en XFP/SFP+ för varje anslutning till switchen som med lite tur går att hitta för 1500 styck begagnat. Ett nätverkskort för datorn som tar en XFP/SFP+ med 10Gbit är ytterligare ett antal tusen. Att inte glömma heller är att det är fruktansvärt svårt att hitta vettiga vägguttag för fiber

Om du redan har dragit dubbla kablar till ställen där du måste ha högre bandbredd till så skulle jag nog rekomendera att kolla på att köra länkaggregering (IEEE 802.3ad/IEEE 802.1AX) där du med en vettig
L2-enhet på ena sidan och med ett vettigt OS och dubbla interface med stöd för detta på andra sidan kan aggregera 2 eller flera länkar på 1Gbit
 
Cat6/6a Fixar ju 10 GBit så fiber är inte ett krav ens för att nå den hastigheten. Jag ahr inte sett standardiserade kopparprylar för 40Gbit ännu men 40 gbit och rimligt pris för hemmabruk går inte att kombinera i alla fall :)
Det som talar för fiber är att den inte leder ström och kan dras oavsett elektromagnetisk störning. I ett hem ser jag väl nyttan främst om man ska dra mellan byggnader eller vill ha ett starkt åskskydd.
I övrigt tycker jag det faller just på det där med rimlig kostnad
 
Själv har jag lagt ner fiber mellan våra byggnader för att som Mats sa få ett bra åskskydd samt att det i en fallet var en längd på 300m. I de respektive husen kör jag på koppar. Men som sagt det är ju inte så billigt, själva kabeln är ju inte dyr utan det är all kring utrustning sedan bör du känna någon som kan svetsa fibern.
 
peternicklas skrev:
Kan pumpa runt 250.
Det är bara 1/4 av vad gigabit klarar, att då byta till fiber ger noll förbättring. Lägg pengarna på annat, Ssd diskar osv. Som andra säger så klarar cat6 10gigabit redan nu, du behöver bara byta switchar/ nätverkskort. Men idag tror jag inte att du hittar dessa till en bra peng.

Fiber skulle jag sätta för att ge åskskydd idag eller där distansen är 100+ meter
 
peternicklas
TrollMann skrev:
Det är bara 1/4 av vad gigabit klarar, att då byta till fiber ger noll förbättring. Lägg pengarna på annat, Ssd diskar osv. Som andra säger så klarar cat6 10gigabit redan nu, du behöver bara byta switchar/ nätverkskort. Men idag tror jag inte att du hittar dessa till en bra peng.

Fiber skulle jag sätta för att ge åskskydd idag eller där distansen är 100+ meter
2,50 gigabit, t.o.m. mina USB 3 enheter är begränsade av gigabit nätverk.
Sedan var inte frågan om hastighet utan om det går och hur man i såfall ska göra.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
2,50 gigabit, t.o.m. mina USB 3 enheter är begränsade av gigabit nätverk. Sedan var inte frågan om hastighet utan om det går och hur man i såfall ska göra.
Ahh, ok. Då förstår jag. Du behöver då denna switch http://www.dustin.se/product/501057...t-switch-24-port/#intcmp=searchProvider_dacsa samt fiber converter vid varje dator http://www.dustin.se/product/501038...ase-sr-sfp-modul/#intcmp=searchProvider_dacsa samt rätt fiber till det. Tror du kanske landar runt 250 papp för att byta alla uttag i huset, fiber moduler och switchen. Dock så finns det väl inte så mycket bättre väg att gå ifall du måste hoppa på taget redan nu, alternativt är att antingen köra cat6a/7 och system som klarar 10gbase, eller att använda LAG och porttrunka.
 
Som jag tolkar det så har den där switchen SFP platser men det ingår väl inga?
I sådanna fall behöver vi lägga på 24 10Gb SFP moduler i din uppräkning. Blir nog inte mer än ca 80-100' till :)
 
Ja, missade ju det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.