Jag har sett på you tube en kille som satte ett bildäck på hugkubben och sedan ställde det han skulle klyva i däcket och det gör att bitarna man klyvt inte trillar ner på marken. Och han klöv en klabb väldigt fort . Har ännu inte testat iden men det såg väldigt smart ut.

Pär
 
I länken till vipukirves gör han så jag hade inte sett det.
Nästa gång skall jag nog läsa lite nogare.

Pär
 
Redigerat:
TheStills skrev:
[länk]
Vill också ha.. men den var dyr.... €195...
ja de är synd att den är så förbannat dyr. men med 10 års garanti som de är så blir de inte så dyrt ändå.. försöker övertala mig själv att de är värt de..
 
Ingen aningen egentligen med tidningen Gör det själv hade test av vedklyvar för ett tag sen.
Power Craft 50445 fick Bra köp, vinnare var alko-ginge khs 3700.
 
Har inte läst GDS test ännu(blåste alla mina 25 artiklar redan i måndags :D)

nu när jag har börjat forska lite i det här med vedklyvar så tycker jag att det är lite konstigt att de e så mycket fokus på hur många ton klyven pressar och så lite på hastigheten. Bara några sekunder/vedträ gör en jäkla skillnad i hur länge de tar att klyva 20kbm ved.
 
noone70 skrev:
Har inte läst GDS test ännu(blåste alla mina 25 artiklar redan i måndags :D)

nu när jag har börjat forska lite i det här med vedklyvar så tycker jag att det är lite konstigt att de e så mycket fokus på hur många ton klyven pressar och så lite på hastigheten. Bara några sekunder/vedträ gör en jäkla skillnad i hur länge de tar att klyva 20kbm ved.
Hur gick det?
 
Köpte en ny klyvyxa ist :)
Väntar med att köpa vedklyv tills jag fixat 3fas uttag och då köpa en rejäl en ist för nån havmesyr
 
Neeeej.....ville ha ett annat svar...;)
 
Korvgubbe
pr95 skrev:
En sån här är bättre ber lite motion också :)
[länk]
Hmm, yxan är ett väldigt gammalt redskap, en snabb googling säger över 35 000 år. Är det bara jag som blir skeptiskt när någon påstår sig ha "återuppfunnit" ett sådant verktyg?
Nej, gammal är äldst...
 
G
En vedklyv av denna typ http://www.youtube.com/watch?v=IyOo8Q2ye3k&feature=endscreen&NR=1 använda vi hemma när jag var ung. Den var dock elektrifierad. Ganska så effektiv, men hade nog inte klarat en CE märkning, eller en inspektion av arbetsmiljöverket. Man behövde ha bra taktkänsla och vara rädd om händerna.
 
Redigerat:
P
Korvgubbe skrev:
.....Nej, gammal är äldst...
Hjulet är också rätt gammal uppfinning men jag föredrar dom nya varianterna.. Dom med ett gummidäck...
Men du kanske har trähjul på din bil? Är den från BRIO kanske.
Skrivmaskin ska det också vara.. Telefonen ska man veva "igång"....

Nä saker utvecklas.. Visst återuppfunnit är väl lite väl att ta i men att utveckla en gammal sak är inte alltid fel
 
Enk Projektet skrev:
Någon som har provat denna?

[länk]
hej har oxå kollat på
denna i butik,verkar vara den bästa av chinaklyvar,så länge man håller sig till 30 o 50 cm ved, för när man flyttar ner plattan till 70 o 100 cm räcker inte kniven ner,den stoppar ju i hylsan, annars är det bra prsi nu
 
S
Äntligen hemma hade också tips om bildäck i nåt program.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.